Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
I slutänden är det upp till Europeiska Nato-länder om man är villig att lägga de hundratals miljarder på försvaret som krävs. Är man inte det så kan jag iofs förstå Trump, och då får man också stå sitt kast.
Men samtidigt så tror jag inte att Trump någonsin kommer bli nöjd oavsett hur mycket som Nato realistiskt kan lägga på försvaret. Hot i sann diktator-anda kommer han fortsätta med tills att han inte längre har någon inflytelse i amerikansk utrikespolitik.
Vill man hålla sig på god fot med karln tror jag att de länder idag som ligger på strax över 2% av BNP på försvaret, bör sikta på iaf 3% de kommande åren. Gör man det så är det nog ingen fara.
Men 2-2,5% tror jag inte kommer hålla.
Tyskland, Frankrike och UK som är de Europeiska stormakterna måste steppa upp nu. Slå en blick över mot de baltiska staterna och Polen. Där tar man detta på allra största allvar.
NATO är planetens viktigaste allians. Så länge Ryssland, Kina och övriga medlemmar i BRICS finns i nuvarande former kommer NATO behövas och det gäller både USA och Europa som medlemmar.
Sen har Trump gjort klart under båda sina valkampanjer vad han anser om NATO och vad som behöver göras. Betala 2% så är allt frid och fröjd. Istället misslyckas man med det samtidigt som Ryssland och Kina ser på. Vet inte om det är deras ekonomer det är fel på eller om de helt enkelt skiter i att betala.
Konstigt att Trudeau inte betalar sina 2 % också. Han som pratar så mycket om denna mycket viktiga allians.