2024-12-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Ett sådant uttalande visar bara på hur lätt du tar på alliansen som är en av de viktigaste vi har i västvärlden. Varför är det såna problem för medlemsländerna att betala sina 2 % ? Förstår du att NATO blir svagare av länder som inte betalar sin medlemsavgifter. Dessa missade pengar hade kunnat gå till utrustning, vapen och personal. Och det enda du har att säga om det är att kalla folk för clown. Kanske bättre att lägga ned alliansen om folk nu tar så lätt på den. Att betala retroaktivt behövs inte. Men man kan ju iallafall försöka under en 20 års period att komma upp i 2 %.

Jag säger ju det
Citera
2024-12-08, 18:08
Medlem
MuscleSharks avatar
I slutänden är det upp till Europeiska Nato-länder om man är villig att lägga de hundratals miljarder på försvaret som krävs. Är man inte det så kan jag iofs förstå Trump, och då får man också stå sitt kast.
Men samtidigt så tror jag inte att Trump någonsin kommer bli nöjd oavsett hur mycket som Nato realistiskt kan lägga på försvaret. Hot i sann diktator-anda kommer han fortsätta med tills att han inte längre har någon inflytelse i amerikansk utrikespolitik.

Vill man hålla sig på god fot med karln tror jag att de länder idag som ligger på strax över 2% av BNP på försvaret, bör sikta på iaf 3% de kommande åren. Gör man det så är det nog ingen fara.
Men 2-2,5% tror jag inte kommer hålla.

Tyskland, Frankrike och UK som är de Europeiska stormakterna måste steppa upp nu. Slå en blick över mot de baltiska staterna och Polen. Där tar man detta på allra största allvar.
Citera
2024-12-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Försök igen, det är 2014-2024 avtalet som gäller.

Så då gör det inget eftersom det är 2014-2024 avtalet som gäller. Endast 23 av 31 medlemsländer klarar alltså målet på 2 % sista året i avtalet. Vet inte varför man försvarar detta då det är viktiga pengar till NATO.
Citera
2024-12-08, 18:15
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump: Det är dags för alla Nato-stater att slopa kravet på 2 % på militära utgifter och gå över till 4 %
https://x.com/visegrad24/status/1865777572279173266

Vart i klippet sa han att alla Nato-länder ska gå över till 4%?
Citera
2024-12-08, 18:37
Medlem
Extremeflys avatar
Nato är bara skit, uppenbarligen får man hjälp ändå.
Nä bättre lägga ner den och lägga ner alla vapen. Nu hoppas man på att Trump och Putin ingår någon allians istället
Citera
2024-12-08, 18:40
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Nato är bara skit, uppenbarligen får man hjälp ändå.
Nä bättre lägga ner den och lägga ner alla vapen. Nu hoppas man på att Trump och Putin ingår någon allians istället
Får man hjälp ändå? Du menar Ukraina? De får ingen militär hjälp som Nato kan erbjuda.
Citera
2024-12-08, 19:11
Medlem
Det skulle vara ganska snopet om Trump drog sig ur NATO
Blir lite som att missa tåget och stå kvar på perrongen

Trump vill nog att Europa ska steppar upp. Ta mer ansvar.
Det blir säkert väldigt dyrt
Så glöm skattesänkningar

Jag förstår att Trump vill dra sig ur NATO
Det är inte rimligt att USA ska stå för alla kostnader
Medan Europa är passiv medlem
Citera
2024-12-08, 19:59
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Vilka har skapat detta problem som vi nu ser med NATO ? Jo de länder som inte betalat sina medlemsavgifter under cirka 20 års tid. Skyll inte på Trump att han tar upp detta. Att vissa länder betalar betydligt mindre i medlemsavgifter gör ju försvarsalliansen svagare militärt. NATO är bland den viktigaste alliansen vi har inom västvärlden. Den bör man vara rädd om.

Visst, Trump hade kunnat ta upp det på ett mer diskret sätt för att undvika massmedial uppståndelse och att Ryssland bevakar varje ord.
e
Att öka medlemskapet till 4 % skulle ju göra NATO riktigt starkt om nu alla betalar det. Givetvis är det ju något som måste förhandlas innan.

Håller delvis med.
Men, det finns inget absolut krav om någon %- sats idag öht.
Citera
2024-12-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
I slutänden är det upp till Europeiska Nato-länder om man är villig att lägga de hundratals miljarder på försvaret som krävs. Är man inte det så kan jag iofs förstå Trump, och då får man också stå sitt kast.
Men samtidigt så tror jag inte att Trump någonsin kommer bli nöjd oavsett hur mycket som Nato realistiskt kan lägga på försvaret. Hot i sann diktator-anda kommer han fortsätta med tills att han inte längre har någon inflytelse i amerikansk utrikespolitik.

Vill man hålla sig på god fot med karln tror jag att de länder idag som ligger på strax över 2% av BNP på försvaret, bör sikta på iaf 3% de kommande åren. Gör man det så är det nog ingen fara.
Men 2-2,5% tror jag inte kommer hålla.

Tyskland, Frankrike och UK som är de Europeiska stormakterna måste steppa upp nu. Slå en blick över mot de baltiska staterna och Polen. Där tar man detta på allra största allvar.

NATO är planetens viktigaste allians. Så länge Ryssland, Kina och övriga medlemmar i BRICS finns i nuvarande former kommer NATO behövas och det gäller både USA och Europa som medlemmar.

Sen har Trump gjort klart under båda sina valkampanjer vad han anser om NATO och vad som behöver göras. Betala 2% så är allt frid och fröjd. Istället misslyckas man med det samtidigt som Ryssland och Kina ser på. Vet inte om det är deras ekonomer det är fel på eller om de helt enkelt skiter i att betala.

Konstigt att Trudeau inte betalar sina 2 % också. Han som pratar så mycket om denna mycket viktiga allians.
Citera
2024-12-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Håller delvis med.
Men, det finns inget absolut krav om någon %- sats idag öht.

Det låter ju som ett framgångsrecept i en global militärallians, att varje medlem får betala vad de vill, gärna så lite som möjligt. Så kan andra betala mer.
Citera
2024-12-08, 20:18
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det låter ju som ett framgångsrecept i en global militärallians, att varje medlem får betala vad de vill, gärna så lite som möjligt. Så kan andra betala mer.
Det finns en skrivning om att alla medlemmar ska lägga minst 2% , men , det finns ingen konsekvens om man inte gör det.
Bra att det tas upp till debatt.
Citera
2024-12-08, 20:34
Medlem
Å ena sidan är det för jävligt å andra sidan kan jag förstå att Spanien och Canada känner sig mindre motiverade än Polen och Baltikum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in