2024-02-11, 13:01
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja ja ja. Du kan säga att det är inte presidenten som startar kriget. Men OK, under hur många presidenters perioder har det inte startats nåt krig av USA?

Under Trumps presidentperiod inledde USA inga nya krig.

Vilka krig har Biden inlett?
Citera
2024-02-11, 13:02
Medlem
Strålande tider för Kina som står på sidlinje n o gottar sig furstligt.

Hade man varit kines så är det att gå in i Taiwan NU medan cirkus Trump, Ukraina, Ungern, EU är en enda sällan skådad cirkus

Tajmingen vore perfekt nu när Biden inte ens hittar till toan!

När börjar Kina ta nya positioner?
Citera
2024-02-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Vore komiskt om USA gick ur NATO samma år som Sverige går in. Vad skulle ens hända då? Skulle NATO kunna överleva utan USA? Nu tror jag naturligtvis inte att USA kommer att gå ur, inte ens med Trump vad han än hävdar och påstår, men tanken är rätt intressant ändå.

Det blir av desto större intresse för den europeiska unionen som sedan länge diskuterat möjligheterna kring en gemensam armé. I teorin innebär det att unionen får den militära allians de så länge suktat efter utan att egentligen behöva göra särskilt mycket, åtminstone gällande byråkrati. NATO kommer då att omstöpas till att i synnerhet inrikta sig mot säkerhet inom EU där vissa specifika länder får ta på sig ledarrollen när USA inte finns med i bilden. Frågor rörande Kina som USA är måna om kommer istället att handla om ryssland och att hålla putin långt borta från våra gränser.
Citera
2024-02-11, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lyssnar man på längre intervjuer, inte bara lösryckta citat i diverse mainstreammedia, så inser man att Trump är en smart tänkande människa. Inte den bild medierna vill måla upp av honom och som de flesta tyvärr går på, särskilt i Europa och ännu mer särskilt i Sverige (givetvis...).

Så klart har han rätt i att de länder som inte lever upp till sina NATO-åtaganden ekonomiskt och resursmässigt inte ska kunna åka snålskjuts längre. Nån måtta på snyltandet får det ju vara. Samma med EU förresten, jag är urless på alla bidrag som betalas ut till öst och sydeuropeiska länder, när vi själva får jobba till vi är 70+, knappt har råd med sjukvård och inte ens motorväg mellan våra två största städer...

Det har inte handlat om att åka snålskjuts. NATO försvarade USA när de blev attackerade 2001 och de har skyddat USAs intressen i Mellanöstern i över 50 år.

Senast 2019 var Trumpadministrationen emot ett stärkande av EU och Europas säkerhet utanför NATO.

https://www.ft.com/content/ad16ce08-763b-11e9-bbad-7c18c0ea0201

När USAs ekonomi började tanka pga coronaviruset och mitt under sin valkampanj såg han säkerhetsläget som ett sätt att försöka utpressa Europa på pengar. Problemet är att Trump inte förstår vad han gör och hur signaler i världspolitiken fungerar. Han bryr sig endast om att att inte förlora valet och det gör han genom att manipulera och polarisera inhemska väljargrupper mot varandra.
Citera
2024-02-11, 13:11
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag kan hålla med dig om att det skriks efter källor i tid och otid i synnerhet när man själv saknar argument, men när ett sådant faktiskt extraordinärt uttalande kommer som att han skulle be ryssen attackera allierade så är det ju rätt intressant att få det bekräftat och satt i rätt sammanhang. Har han sagt det och i vilken kontext.

Du hävdar alltså att det här är fake? Ja eller nej?

Källa: https://twitter.com/i/status/1756423170037293337
Citera
2024-02-11, 13:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag köper att alla ska betala, men att säga att man ska uppmana Ryssland att invadera är ju inte speciellt broderligt. Svårt att misstolka

Hela NATO-cirkusen känns halvt oseriös. Sverige vill gå med men tvekar inte att åka runt och snacka skit om länder bakom ryggen på dem eller spotta dem i ansiktet. NATO är en sammanslutning av fredliga länder och alla är autonoma, trots det hotar USA Ungern om de inte godkänner Sverige. Turkiet utpressar potentiell ny medlem, tvekar inte att sätta hårt mot USA, verkar ha samarbete med Ryssland. Varför ska USA kunna ha 200 baser över hela jordklotet med Sovjetunionen fick inte ha på Kuba? Olika regler för olika länder. Inget "allas lika värde" här inte. NATO, EU, WHO, FN osv verkar bara vara NGO för att hålla vissa länder på mattan.

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Han är klart hyperbolic. Men han har helt klart en poäng att i stort sett alla NATO-medlemmar freeloadar på USA. Hur svårt ska det vara att uppfylla kraven el lämna alliansen. Såhär på rak arm soå tror jag att baltstaterna samt något mer land fraktiskt uppfyller målet om 2% av BNP.

Många har också helt glömt att Ryssland ansökte om att bli medlem i NATO men blev nekade, troligen av politiska själ. Tänk om NATO hade haft med Ryssland. Inget krig i Ukraina och kineserna skulle hålla sig rejält på mattan.

Trump är en fredspresident, något mången svensk inte verkar fatta.

Precis. Antingen uppfyller man kraven eller lämnar. Det militärindustriella komplexet "behövde nog Ryssland som fiende" för att hålla orderböckerna fulla.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Trumps hela kampanj har handlat om en enda sak hittills, och det är gruvlig hämnd på allt och alla som han anser stött sig med honom.

Trump hatar EU och Västuropa, jag tvivlar inte en sekund över att han går igång på tanken över att sitta och flina när Ryssland ockuperar, våldtar och mördar i Europeiska länder som inte kan försvara sig mot barbariet på egen hand.

Du verkar också lida av grav TDS. Det finns någon idiot på tråden som rekommenderade världens bästa psykiatriker. Ta kontakt med honom så kanske han kan hjälpa dig.
Citera
2024-02-11, 13:14
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Trump talar om för sina väljare att alla ska betala sin del, inte bara amerikanska skattebetalarna.

Reaktionerna är stora, eftersom alla vet att USA har påverkat många konflikter i världen och Trump kommer avsluta dem.

Trump är en av få presidenter och den enda i modern tid som inte startat militära insatser. Klart att många surnar till.
Har man ingen krigspresident så passar det ju bra med en lögnare.
Citera
2024-02-11, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Trumps hela kampanj har handlat om en enda sak hittills, och det är gruvlig hämnd på allt och alla som han anser stött sig med honom.

Trump hatar EU och Västuropa, jag tvivlar inte en sekund över att han går igång på tanken över att sitta och flina när Ryssland ockuperar, våldtar och mördar i Europeiska länder som inte kan försvara sig mot barbariet på egen hand.

Kommer bli hans död. Just nu underminerar han säkerheten för ungefär en miljard människor. Är nog rätt panikartat inom Amerikansk underrättelsetjänst och militärmakt idag skulle jag tro. Gör USA sig ovän med Europa så får de ju hela Eurasiankontinenten som fiender i det långa loppet. Sydamerika är nog inte heller sena på upprättelse över 1900-talets kuppande. Kniven i ryggen på Europa lär nog skapa den värsta fienden dock.
Citera
2024-02-11, 13:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Det har inte handlat om att åka snålskjuts. NATO försvarade USA när de blev attackerade 2001 och de har skyddat USAs intressen i Mellanöstern i över 50 år.

Senast 2019 var Trumpadministrationen emot ett stärkande av EU och Europas säkerhet utanför NATO.

https://www.ft.com/content/ad16ce08-763b-11e9-bbad-7c18c0ea0201

När USAs ekonomi började tanka pga coronaviruset och mitt under sin valkampanj såg han säkerhetsläget som ett sätt att försöka utpressa Europa på pengar. Problemet är att Trump inte förstår vad han gör och hur signaler i världspolitiken fungerar. Han bryr sig endast om att att inte förlora valet och det gör han genom att manipulera och polarisera inhemska väljargrupper mot varandra.

Förkovra dig om 9/11. Du kan väl inte 2024 fortfarande tro på tramset som var den officiella förklaringen 2001? NATO i MÖ? Det var USA, USA, USA och lite UK. Alla andra länder skickade ett tiotal eller ett hundratal gubbar för att det på pappret skulle se ut som många länder slöt upp bakom USA. Tror du Estland som kanske skickade 30 soldater hade en avgörande skillnad?

Frågan är i vilken kontext uttalandet ska sättas, om vi nu utgår från att det stämmer. Vilka länder tyckte DT att Ryssland skulle anfalla? En sak att inte ge skydd till länder som inte betalar och en annan att bussa en kärnvapenmakt på dem.
Citera
2024-02-11, 13:20
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Varför "ridå" för mig? Jag letade själv men hittad det inte. Men nu har vi det här så bra jobbat, idiot.

2:49

"Jag skulle faktiskt uppmuntra dem (ryssarna) att göra vad de vill. Man ska betala sina räkningar"

Där har vi sammanhanget.

Mmm, säger mannen som har konkat 10 eler var det 11 gånger och blivit räddad av pappa staten. Just det Donald, man ska betala sina räkningar! Vilket sjukt skämt rödtotten är!
Citera
2024-02-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Utan USA, inget NATO. Då finns det ingen klubb att gå med i.

Grejen är att om Trump blir president och ändå inte väljer att gå ur NATO på grund av massivt internt tryck, så är hans blotta retorik oerhört destruktivt för NATO eftersom det blossar upp tvivel och sprickor inom NATO. Vilket är precis vad Ryssland vill förresten. Varför skulle ett förhållandevis litet NATO-land komma till t.ex. Norges undsättning om de skulle bli invaderade av Ryssland om landet i fråga inte ens vet hur USA kommer att svara? Jag nämnde just Norge för att de både gränsar till Ryssland och ligger under 2 procent, om det nu inte har förändrats under 2024.

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det blir av desto större intresse för den europeiska unionen som sedan länge diskuterat möjligheterna kring en gemensam armé. I teorin innebär det att unionen får den militära allians de så länge suktat efter utan att egentligen behöva göra särskilt mycket, åtminstone gällande byråkrati. NATO kommer då att omstöpas till att i synnerhet inrikta sig mot säkerhet inom EU där vissa specifika länder får ta på sig ledarrollen när USA inte finns med i bilden. Frågor rörande Kina som USA är måna om kommer istället att handla om ryssland och att hålla putin långt borta från våra gränser.

I så fall får ju bland annat Turkiet lämna samarbetet eller gå med i EU. Just nu är väl Turkiet starkast militärt efter USA? Tror dock ändå att t.ex. Tyskland skulle spöa Turkiet i ett krig då tyskarna förmodligen är bättre militärer än turkarna, även om turkarna har mer och bättre material.
Citera
2024-02-11, 13:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Kommer bli hans död. Just nu underminerar han säkerheten för ungefär en miljard människor. Är nog rätt panikartat inom Amerikansk underrättelsetjänst och militärmakt idag skulle jag tro. Gör USA sig ovän med Europa så får de ju hela Eurasiankontinenten som fiender i det långa loppet. Sydamerika är nog inte heller sena på upprättelse över 1900-talets kuppande. Kniven i ryggen på Europa lär nog skapa den värsta fienden dock.

Kniven i ryggen på våra ledare eller folken i Europa? Som jag förstått Trump är han bekymrad över hur våra ledare fullständigt förstört våra länder, precis som man förstört USA. Var uttalandet riktat mot ledarna eller mot länderna? Som sagt kontexten är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in