2023-10-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Varken på Västbanken eller i Gaza kan palestinierna bestämma över något som gör det till en stat. De är territorier under mer eller mindre direkt ockupation. Ockupationsmakten förhindrar fisket, kontrollerar vattnet, bestämmer över handeln och dösar eller fängslar de som är motståndare till detta system dagligen.

Dessutom tvingar bosättarrörelsen vecka till sig hem, byar och driver de rättmätiga ägarna på flykt. Det är en pågående kolonisering där exempelvis palestinska myndigheten enbart fått ”frihet” att vara poliser över de militanta bland sina egna.

Stämmer inte. Israel har inte haft något inflytande över Gaza alls efter att de lämnade 2005 och dess inflytande på Västbanken är begränsat. Sverige har även erkänt Palestina som en självständig stat. Det skulle Sverige inte ha gjort om Palestina inte haft kontroll över sitt territorium. Det är nämligen ett av de viktigaste kriterierna för att erkänna stater.
Citera
2023-10-09, 22:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
I din värld är det allt eller inget, precis som jag sa. I din värld är "jag stödjer judarnas rätt till ett land" detsamma som "jag stödjer judarnas rätt att fördriva palestinier, bomba civila byggnader, expandera illegala bosättningar, kontrollera de icke-judiska minoriteternas rörelsefrihet osv osv". Israel har konstant brutit mot FN:s konventioner och resolutioner, något även USA kritiserat. I din värld måste dem det, i min värld måste de inte alls det. Varför måste de tillåta illegala bosättningar, t.ex.?

Det är inte korrekt. Här en ganska bra video som förklarar vad som skett, dels denna attack, och historiken med Israel ända sedan första världskrigets dagar.

https://www.youtube.com/watch?v=NybU9LlDf8g

Fakta är att Israel-sidan alltid har accepterat och respekterat internationella riktlinjer och gränser. Enda gångerna Israel har expanderat har varit i samband med oprovocerade Palestinska attacker. Fakta är att palestinierna inte accepterar Israel utan vill utplåna Israel. Medan Israel accepterar palestinierna som grannar (om de är fredliga).

Detta kan bara sluta på ett av två sätt:
1. Palestinierna accepterar Israels rätt att existera och håller sig till fred.
2. Eller palestinierna attackerar Israel, Israel försvarar sig och vinner bara mer och mer mark, till hela Palestina är utplånat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Brukar inte vara så konspiratorisk av mig, men med tanke på vilka åsikter Netanyahu står för rent allmänt, och det faktum att att hans regering varit fullkomligt paralyserade under en längre tid pg av de protester och demonstationer som hans rätt odemokratiska lagförslag resulterat i, så kan jag ju tycka att det var kanske lite för vältajmat att den israeliska underrättelsetjänsten, som annars vet när hamas spolar i toaletten, just nu skulle tappa bollen så kapitalt att protesterna upphörde på en dag och att alla israeler nu sluter upp bakom honom. Just saying ….

Skulle inte gå att hålla en dylik hemlighet hemlig. 🤷🏼‍♂️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
nej

Vet du inte Gaza en världens fattigast ställen? Det finns ju inga extra kameror...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SR-islamisten råkade skriva med jobb-kontot. Klantigt.
Men detta är faran med integration. Det där var en integrerad invandrare med bra jobb som nu kan påverka samhället inifrån. Bättre med segregation.

Ja. Realistiskt sett så finns det många människor i Sverige som ska ta hand om oss när vi blir sjuka och som ska undervisa våra barn i skolan, vars värderingar får dem att fira att civila blivit våldtagna, kidnappade och dödade. Och det känns inte så bra. Den värderingsklyftan kan inte lösas med integration.
Citera
2023-10-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag har redan kritiserat Hamas, och jag är definitivt mer neutral än vad du är.

Du är inte neutral någonstans.
Du skriver något "illa" om Hamas då och då.... Följer sedan det med enbart Israel-kritik.
Inlägg efter inlägg.
Svt får inte intervjua någon från IDF osv....

Sannerligen 9/10 av dina "det är inte svart eller vitt" handlar om vad som är fel kring Israel.
Har man så kraftig slagsida, kan man stoppa upp sin spelade "neutralitet".

Och jag har aldrig kallat mig neutral.
Tänker inte vara det mot terrorister, som firas av hundratals människor i Malmö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niiilson
En skillnad är att norrmän och danskar tack och lov lever på 2000-talet, dom är inte kvar i tro-på-gud hjärntvätten från medeltiden där tyvärr alldeles för många människor i den här världen fortfarande befinner sig. Har religion någonsin fört något gott med sig förutom dödande, tortyr och lidande?
Jag tror problemet ligger i brist på intellekt. i brist på intellekt köper man hat och våld.
Dessutom tror jag att pengar, makt och psykopater ligger bakom. Och droger.
De har låtit sig köpas av Hamas. De såg inte igenom att Hamas skulle leda dem in i döden. Under tiden sitter krigsherrarna i palats. Som räven och jordgubben.
Dom skrattar som Nero på sin balkong då Roma brann.
Det finns fredliga religoner.
Edit: Problemet är i Mennesket. i 2 WW kunne tyskarane inte fatta at Hitler och hans kumpaner var galna. Dom kunde inte se problemet. Så problemet ligger i förmågan att tänka själv.
Senast redigerad av Vajana 2023-10-09 kl. 22:46.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejstefan
Jag tror inte att våra muslimska vänner i svenska förorter gillar SVT’s rapportering från kriget Israel vs Hamas.

Kan det finnas chans till lite kaoz i förorterna inom kort? Det måste kännas ordentligt att se en företrädare för Israeliska armen på skånsk brytning tala om "djur". Flera andra judar som uttalar sig rätt hårt och bilder på firandet. Dags med stenkastning och bilbränder? Men och andra sidan kollar man nog inte på svensk television utan helt andra satellit kanaler så ingen märkte det där ändå
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Vilka är badguys/goodguys enligt er? Någon som kan ge någon snabb förklaring?

Att Hamas är en terrorgrupp är jag helt med på.

Är det bara västbanken/gazaremsan som angripits eller är det hela israel?

Vilken sida står ni på?

bumbar eftersom ingen svarar på min fråga.
Citera
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetabengt
Bahahah...

Knappast. Religiösa stollar må vara duktiga på att våldta och mörda civila.

Men i strid finns ingen Gud.

De bästa soldaterna är fullt fokuserade på sin uppgift. De vill inte dö för nån Gud. De vill komma hem så fort som möjligt.
Religiösa självmordsbenägna stollar är aldrig bra krigsmän när det väl gäller.
Finns inga ateister i krig och alla soldater vet att ett krig är en form av självmord om de går illa
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ja... det är mystiska OM som man alltid kan slänga sig med i brist på bättre argument...

Om jag blivit född i Tyskland i mitten på 20-talet så hade jag kanske varit med i Hitlerjugend. Och om jag blivit född som andre eller tredje son i en adelsfamilj i det medeltida Spanien så hade jag kanske blivit Inkvisitor... man kan alltid leka med OM.

Man ska heller inte förkasta kunskap via media. Jag tror säkert att många här i Sverige har bättre koll på den faktiska bakgrunden till- och vad som verkligen händer i Israelkonfliken än många Palestinier. Som bara har den lokala hatpredikande imamen eller Hamas politruken att lite på för nyhetsförmedling.

//FCR

Eftersom du inte upplevt något av det som skett / sker så vet du inte vem du är i sådana/sådan situation. Ja det var dit jag ville komma.

Det är så lätt att sitta i Sverige eller andra länder och heja på den enes död och gråta åt den andres.
Falskt tycker jag. Är det verkligen äkta sorg.
Nej man gråter ett par dagar sedan glömmer man bort offren OCH det är just för att de inte är ens egna anhöriga.
Livet går vidare.
Till nästa konflikt där man återigen väljer att gråta eller heja loss ett par dagar.
Citera
2023-10-09, 22:22
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Det är otroligt hemskt detta som har hänt.
Det finns bara en lösning på detta och det är förhandling och diplomati.
Den enda lösningen är att man skapar två länder och bygger murar mellan länderna.
Det är helt omöjligt att det blir ett stor-Israel som för 2 millenium sen och det är omöjligt att det blir ett mellanöstern utan Israel.
Min lösning är att Israel ger tillbaka en del av land man tagit och Palestinerna accepterar att dem måste ge bort en del av landet.
Man kompromissar, accepterar varandra och begraver stridsyxan.
Sen lever man i fred från varandra.

Det där med att bygga murar och sen försöka leva ifred har dem prövat. Slutar alltid i katastrof. Närmast rev palestinierna muren och sprang in för att mörda civila.

Det enda som kan verkligen lösa det hela är ett rejält krig där segraren tar marken. Resten får börja om på en ny kula i det land som tar emot dem. Förslagsvis Egypten och Libanon. Det går uppenbarligen inte att leva sida vid sida.

Tror folket i den muslimska delen av Gaza och Västbanken skulle må bättre av att leva i ett arabiskt land styrt av araber. Sen lämna det så. Dem förlora. Klart. Lägg ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in