2023-10-09, 22:22
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nej, det är inte förlegat, eftersom ingen här skulle acceptera situationen om rollerna var ombytta. Hur skulle det låta om "Warszawaghettot" vid Gazaremsan beboddes av judar istället, hade det också varit "förlegat" att ifrågasätta brott mot mänskligheten och i praktiken kontrollerad internering av ett helt folkslag i modern tid? Om det vore palestinierna som fördrev judarna, hade det också varit "ok" om nu britterna och övriga berörda fick för sig det istället? Att enbart hänvisa till att en viss grupp är mer värd än en annan är inte tillräckliga skäl, sorry.

Förutsatt att du tar arabers och muslimers parti alltid och överallt. Även när ni inte ens lyckas med något strategiskt utöver att döda och lemlästa (vilket förvisso är ett av era största nöjen, man ser ju hur glada ni var på festivalen).

Så slutsatsen är ju att du tycker en grupp är mer värd så säg det istället för whataboutism och usla försök att leka kryptomuslim. Din bok säger det rakt av men du rider på folks okunskap och respekt för offerkoftan.
Citera
2023-10-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Och ändå är Israels ekonomi på topp och Jerusalem i Israeliska händer

måste svida... vill ni gå rond 2??
Du vet att Nasrallah förlorade en son...vill han ha mer söner till helvetet är det en bra början men de är svaga.

Du får helt enkelt se dina bröder lida nu...en läxa ska läras...

Islamister är tröga men Israel kommer lära Er

QUOTE=Swebetting|86006894]Israel var dem som drog sig tillbaka
[/quote]

Har lagt ut citatet tidigare men tål att upprepas:

"When peace comes we will perhaps in time be able to forgive the Arabs for killing our sons, but it will be harder for us to forgive them for having forced us to kill their sons. Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us.”
― Golda Meir, A Land of Our Own: An Oral Autobiography
Citera
2023-10-09, 22:23
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Jag är kontrakterad att försvara Sverige - jag är svensk ej israel.

Är du arab eller statslös?
Jag är intresserade av striden som är nu och jag tror på hamas segar inte svårare än så övrigt skiter jag i vilket
Citera
2023-10-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Tycker jag inte. IDF rimmar illa med oberoende media, med tanke på att IDF representerar mycket mer än bara försvar mot Hamas attacker. IDF fanns långt innan attackerna i lördags, och har begått avskyvärda brott mot palestinierna genom historien.

I övrigt har folk väldigt svårt här att förstå att konflikten inte är svart eller vit, allt eller inget. Man kan liksom vara för Israels rätt att existera, och fördöma Hamas attacker, utan att nödvändigtvis stå bakom allt israelerna gör mot palestinierna, och vice versa. Men just den här konflikten lockar verkligen fram det värsta ur folk, från båda sidor.

Tyvärr det normala skulle jag säga. Svårt att ha en balanserad och nyanserad diskussion om något numera utan att man ska dra saker i långbänk och klistra både det ena och det andra. Kriget i Ukraina är väl likadant. Antingen är man för Ukraina, eller så är man avlönad Putin kommissarie.

För egen del bryr jag mig varken om Israeler och Palestinier längre, de kan gott ha ihjäl varandra och lämna oss andra ifred så är jag nöjd.
Citera
2023-10-09, 22:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Om vi nu bara leker med tanken att israel tvångsförflyttar hela befolkningen från gazaremsan. Kör ut dem till Egypten eller eventuellt till västbanken:

Vad skulle konsekvenserna bli? Skulle det lösa något för Israel? Skulle konflikten med palestinierna dö ut för att man kvävt källan till konflikten, eller skulle Hamas fortsätta slåss med Egypten och andra grannländer som bas? Kan detta i så fall ändå vara att föredra, för att Israel åtminstone får större avstånd mellan Israeliska bostadscentrum/infrastruktur och angriparna? Och för att palestinierna i åtminstone Egyptens fall först måste ta sig förbi egyptiska gränsposteringar, vilket Egypten kanske inte tillåter.

Ämnet är ju trådaktuellt, eftersom det handlar om vad Israel kan tänkas ha för strategiska mål med sitt krig.

Hamas kommer inte finnas kvar efter det här. Enligt Netanyahus tal ikväll ska varenda millimeter av Hamas-rörelsen förintas och Israel kommer inte att sluta inte kriga förrän det är slutfört.

Enligt min uppfattning är någon form tvåstatslösning den enda möjligheten till fred i det långa loppet, men då måste USA i princip tvinga Israel att gå med på det. Israel vill inte frivilligt, under några som helst omständigheter, ge upp israelisk mark.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Nej, det är äldre än så och grunden ligger i en religion.

Det är det de facto inte, islamistisk terrorism är ett nytt fenomen.
En bildad person, vilket du uppenbarligen inte är, hade varit påläst om det faktum att den religiösa extremism som vi ser idag är ett resultat av destabilisering, krigsföring samt även västerländsk finansiering av religiösa extremister i Mellanöstern. Läs på om Al-qaeda, deras existens och hur dom kom till och vilken västerländsk makt som har finansierat deras existens i deras proxykrig mot Ryssland, i just Afghanistan.

För 50 år sedan talade ingen om islamistisk terrorism.

Och nej, jag är inte muslim, jag ogillar all form av religion men vissa av er är så extremt historielösa.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Vad du ens va en gerillarörelse är ?
Ja, gerillakrig brukar normalt sett inte inbegripa raketanfall med tusentals raketer.
Eller har du många exempel från historien där det har hänt?
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Håller helt med dig att Hamas och alla de som stödjer dessa är djur

Sedan Israel är krigsförbrytare, brukar ha som vana att låta kvinnor föda på marken vid vägspärrar, spränger sjukhus mm.

I min värld står djur lägre än krigsförbrytare.

Efter lördagen så står jag fast, och tagit ställning i konflikten. Den kommer jag hålla oavsett hur många bomber som faller över terroristerna.
Citera
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Finns inga ateister i krig och alla soldater vet att ett krig är en form av självmord om de går illa

Du har helt fel och ingen aning om hur en effektiv modern krigsmakt agerar.

Israel kommer givetvis segra över dessa religiösa stollar.

Inget som helst snack om saken.

Snart är ett amerikanskt hangarfartyg framme också. Det lutar åt inferno.

Många araber kommer snart få träffa sin pedofilgud.
Citera
2023-10-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Ja en självständig stat, vara granne bara råkar stänga av el, handel och vatten samt dödar eller fängslar vem de vill i det egna autonoma landet. Skärp dig för fan

Hur skulle det gå för Israel om de förväntade sig att Egypten, Syrien och Libanon skulle förse dem med el, mat och bränsle? Det är för övrigt Israel som har tagit fram den avsaltningsteknik för havsvatten som vi nu använder på Öland.
Citera
2023-10-09, 22:25
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
bumbar eftersom ingen svarar på min fråga.

Det är väl bara att läsa tråden? Det finns både palestina och israel supportrar här. Konflikten är uråldrig och extremt komplicerad. Vet du inte själv vem du skall stödja så är det väl bättre att hålla sig neutral och läsa på?
Man MÅSTE inte välja sida heller, det går alldeles utmärkt att hålla sig helt utanför den här skitsörjan.
Senast redigerad av KaninHitler 2023-10-09 kl. 22:29.
Citera
2023-10-09, 22:26
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Stämmer inte. Israel har inte haft något inflytande över Gaza alls efter att de lämnade 2005 och dess inflytande på Västbanken är begränsat. Sverige har även erkänt Palestina som en självständig stat. Det skulle Sverige inte ha gjort om Palestina inte haft kontroll över sitt territorium. Det är nämligen ett av de viktigaste kriterierna för att erkänna stater.

Haha du skojar uppenbarligen. Som sagt har Gaza inte kontroll över sitt fiskevatten, sin handel, elinförseln, vatten, bränsle. Och när de väljer ledare kan dessa dödas eller tillfångatas hur som helst. Du kan inte länna remsan och mördas om du försöker, likt en mer blodig Berlinmur.

På Västbanken är det värre och byar och städer har inte ens förbindelser som inte har fullt med vägspärrar för ockupationsmakten. Samtidigt blir de palestinska områdena mindre och mindre, byar töms olivlundar bränns.

Sveriges ”erkännande” påverkar inte situationen på marken för fem öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in