Citat:
Ursprungligen postat av
Drdaggmar
Lagen ger polismän och tulltjänstemän möjlighet att beslagta substanser med missbrukspotential som ej ännu är klassificerade som narkotika eller hälsofarliga men som kan antas bli det...
Dvs spelar ingen roll om det är en helt ny substans påhittad 10 minuter innan beslag om polisen tror, antar, gissar att den kan användas som berusningsmedel så kan dom beslagta det. För polisen kan ju praktiskt taget anta hur än dom vill och således ge sig själva laglig rätt :/
Ja jag vet vilken lag du syftar på men den gäller endast om man importerar det och det blir tagit i tullen då får både polis och tullen ta det och förstöra det. Dom ansökte 2023-2024 om att även polisen inrikes skulle kunna få göra det men vet inte om den lagen trätt ikraft ännu.
Fast den som finns nu måste substansen vara uppe för klassning (att det står klart den kommer klassas)
Dom har så jävla många invecklade lagar nu att jag blir snurrig. Om den lagen fanns redan skulle dom ju kunna rensa varenda jävla shop som säljer cannabinoider. Jag har försökt hitta den de ansökte om 2023 men hittar inte någonstans. Jag har fått tillbaka mitt dom gångerna de tagit fast var ju några år sedan sist.