2023-09-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvhonsburar
Varför blev du irriterad på just det? Typ nedlåtande eller?

Jo precis. Alltså man kan skriva att man känner med folk som har dåligt med pengar. Men inte samtidigt som man lägger ut ett kvitto på att man gjort ett matköp på 2900kr. Tycker inte jag iaf.
Citera
2023-09-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Receptet på hennes mammas köttfärssås då?!
Helt fantasilöst. Förstår om Hanna inte kan laga mat för hennes mamma verkar inte heller så bra på det.
Ja det var verkligen den sorgligaste köttfärssåsen. Inte ens krossade tomater? Grillkrydda?!?
Citera
2023-09-08, 20:12
Medlem
LaettMjoelks avatar
Följer henne inte, men jag tycker att ni alla är väldigt hårda här inne.

Hennes matvanor - absolut inte tiptop, det kan jag hålla med om. Kostlära är dock något man kan bli bättre på och lära sig mer om ifall intresse finns.

Jag tror att det är otroligt svårt att vara ofrivilligt barnlös så lång tid som de varit. Lägg till övervikt, en operation mot detta, kanske inte supermånga vänner som stöttar om man ska tro TS, missfall, förlorat ett barn, jaga ägglossningar osv osv... Jag tror att det är jäääääkligt tufft, mer tufft än någon här inne kan föreställa sig.

Jag är glad för hennes skull att hon är gravid nu och snart ska föda, allt verkar ju gå vägen. Jag själv hade superenkla graviditeter och superenkelt att bli gravid, och ändå kunde jag känna en lätt ängsla/oro under de typ 12 dagarna jag fick vänta från det att vi hade oskyddat tills att jag plussade. Tänk då att hela ditt LIV cirkulerar kring det? Aldrig haft ett missfall heller, men ändå haft den rädslan såklart. Tänk då att faktiskt ha allt det i bagaget som hon har, och försöka fungera som människa en vardag? Som sagt, tror det är jäkligt tufft!

Tycker ni här inne borde försöka tänka sig in i hennes plats, tror inte många skulle fixat att gå i hennes skor utan att sluta upp som ett ledset nervvrak med den historian hon har bakom sig. Som sagt, var glad för hennes skull istället att hon är gravid nu - måste vara underbart för henne.
Citera
2023-09-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Följer henne inte, men jag tycker att ni alla är väldigt hårda här inne.

Hennes matvanor - absolut inte tiptop, det kan jag hålla med om. Kostlära är dock något man kan bli bättre på och lära sig mer om ifall intresse finns.

Jag tror att det är otroligt svårt att vara ofrivilligt barnlös så lång tid som de varit. Lägg till övervikt, en operation mot detta, kanske inte supermånga vänner som stöttar om man ska tro TS, missfall, förlorat ett barn, jaga ägglossningar osv osv... Jag tror att det är jäääääkligt tufft, mer tufft än någon här inne kan föreställa sig.

Jag är glad för hennes skull att hon är gravid nu och snart ska föda, allt verkar ju gå vägen. Jag själv hade superenkla graviditeter och superenkelt att bli gravid, och ändå kunde jag känna en lätt ängsla/oro under de typ 12 dagarna jag fick vänta från det att vi hade oskyddat tills att jag plussade. Tänk då att hela ditt LIV cirkulerar kring det? Aldrig haft ett missfall heller, men ändå haft den rädslan såklart. Tänk då att faktiskt ha allt det i bagaget som hon har, och försöka fungera som människa en vardag? Som sagt, tror det är jäkligt tufft!

Tycker ni här inne borde försöka tänka sig in i hennes plats, tror inte många skulle fixat att gå i hennes skor utan att sluta upp som ett ledset nervvrak med den historian hon har bakom sig. Som sagt, var glad för hennes skull istället att hon är gravid nu - måste vara underbart för henne.

Ingen missunnar henne att vara gravid.
Det handlar inte om det. Det handlar om hur hon beter sig och hur exakt allt är content, hur man i ena stunden vill ha råd och tips för att i nästa stund lite spydigt avböja alla råd, hur hon överkonsumerar skit, inte kan laga mat, vilar 24/7 men ändå gnäller osv osv.
Citera
2023-09-08, 20:46
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ingen missunnar henne att vara gravid.
Det handlar inte om det. Det handlar om hur hon beter sig och hur exakt allt är content, hur man i ena stunden vill ha råd och tips för att i nästa stund lite spydigt avböja alla råd, hur hon överkonsumerar skit, inte kan laga mat, vilar 24/7 men ändå gnäller osv osv.

Visst, det är irriterande. Men hon är ju influänsääär, de gör content av ALLT. Om Hanna exempelvis ligger i sängen en hel dag och inte gör ett smack ska följarna uppdateras om detta. Dock inte unikt för hennes del som sagt, utan är återkommande oavsett vilket influencer du granskar. Isåfall finner jag Kenza mer irriterande - hon skulle snabbt gnälla om infertilitet i alla kanaler möjliga för att synas men sen sitter hon med tre barn några år senare. Åker på lyxsemestrar och klagar. Är skitsnygg och vet om det, gör en "ful" min och tycker hon är så crazy och "jordnära".
Citera
2023-09-08, 23:01
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvhonsburar
Borde vi inte ändra titel på denna tråd så att den generellt handlar om IVF-influencers och diskussion om varför det är problematiskt - så att vi även kan diskutera Fannidays m.fl

Väldigt bra förslag. Jag tycker Fannidays är extremt mer problematisk än Hanna. Sen finns det ju ett gäng till.

Nu har jag själv varit fast i IVF-träsket så det kanske gör att jag känner extra sympati för Hanna, men samtidig tycker jag som sagt att hon känns som en genuin person. Jag känner själv inget behov av att åka till Ullared eller Dollarstore och shoppa loss, men kan samtidigt känna att det är mer jordnära än alla andra tråk-beige-överklass-influensers som är så otroligt konstlade att de slår knut på sig själv. Hellre ser jag ett barnrum inrett från skräp på Ullared än ett provocerande tråkigt-designe-influensers rum i svart, vitt och beige som typ Victoria Törnegren visade upp.
Citera
2023-09-09, 09:47
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Alltså såhär, jag förstår faktiskt Hanna väldigt mycket. Jag är ofrivilligt barnlös och har nått en ålder när det nog är kört. Så tro mig, jag fattar! Vet inte hur många dygn jag lagt på att gråta över missfall, negativa test m.m. i mitt liv.

Men jag tycker ändå fenomenet ivf-influensers är intressant att diskutera. Egentligen är kanske inte matvanor eller brist på vänner det intressanta, däremot att de gör content av sitt privatliv! De gör content av att besöka sitt barns grav, de kör cliffhangers och clickbait när de har gjort äl-test eller graviditetstest... Det finns en viss gränslöshet som kan ifrågasättas lite.
Senast redigerad av Skampi 2023-09-09 kl. 09:49. Anledning: Sände för snabbt
Citera
2023-09-09, 10:51
Medlem
dekadentens avatar
Jag tror många av oss kan förstå Hanna. Jag är gravid med mitt första barn och även om det inte var några problem att bli preggo så mådde jag rätt pissigt på vägen dit. Mensen som kom, ägglossningstester och rädslan för att något skulle vara fel. Stressen när "alla andra" blev gravida och jag kände att jag tappade fotfästet.

Det jag dock INTE kan förstå är att man väljer att göra den här resan så offentlig. Några få i min omgivning visste att jag längtade efter barn, och det var skönt att snacka om det men att börja posta bilder på ägglossningstest på instagram? Dra fram "Pisseköppen" (döda mig) och tåga runt med den i lägenheten? Hetsa ut massa intim information och sen bli snorkig och privat när folk undrar saker?

Jag är inte ens en speciellt privat person och jag har full förståelse för hur influencerlivet funkar, men Hanna går konstant över gränsen. Fanni... Verkar ännu värre. Såg en träffande kommentar på Bloggbevakning igår om att hon snart kommer hinta om att de ska döpa nya embryot och göra en enorm clickbait-affär av det hela. Sjukt.
Citera
2023-09-10, 07:43
Medlem
dekadentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Som sagt svårt att diskutera Hanna utan att nämna Fannidays, så jag tycker som sagt till tråden borde byta namn.

Det mest osmakliga efter att ha bakat en tårta med ljus på Harrys 2-års dödsdag, måste ändå vara när hon skriver att presenter är från Harry. Ta till exempel att en morfar dött, då känns det helt osannolikt att skriva att julklappen/födelsedagspresent till barnbarnet är även från morfar några år framåt (även om de haft en bra relation), men Harry som aldrig levt ska stå med. Kommer även Humlans namn nämnas på framtida presenter, ska ”hen” även få ett mänskligt namn? Eller är Humlan ett namn som kommer fortsätta användas till resterande fyra ”krigare” i frysen?

Ja! Det är helt bisarrt hur mycket dessa foster (Är det ens bebisar i vecka 22?) får. Höll på att smälla av när Hannas mamma fick en tavla på Liam för några månader sen. Det har gått 6 år och det känns sjukt att ha sitt döda barnbarn man aldrig träffat på väggen?

Undrar hur mycket Larisen (hmm) och Fannis eventuella framtida barn kommer få höra om sina storasyskon? Kommer de få presentera sig som småsyskon?
Citera
2023-09-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten
Ja! Det är helt bisarrt hur mycket dessa foster (Är det ens bebisar i vecka 22?) får. Höll på att smälla av när Hannas mamma fick en tavla på Liam för några månader sen. Det har gått 6 år och det känns sjukt att ha sitt döda barnbarn man aldrig träffat på väggen?

Undrar hur mycket Larisen (hmm) och Fannis eventuella framtida barn kommer få höra om sina storasyskon? Kommer de få presentera sig som småsyskon?

Det vore ju riktigt sinnessjukt! Deras barn har ju aldrig levt och hade antagligen aldrig en chans till att göra det med tanke på hur tidigt dom föddes.
Citera
2023-09-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostsoulforever
Det finns så mycket jag vill säga och diskutera när det gäller IVF-influencers och i synnerhet Hannatheorin och Fannidays (instämmer att man kanske borde döpa om tråden så att man kan prata om ytterligare flunsor såsom Saralagom och Elinmariasvensson också).

De flesta verkar ha mycket gemensamt - bor i småstad/by, jobbar inte, är söndertatuerade, har inrett sina hem med allt från Ullared/Rusta/Dollarstore.

Jag tycker detta fenomen är så intressant och sinnessjukt. Att man kan använda sin sorg och ofrivilliga barnlöshet till att värva följare. likes och samarbeten.

HT känns som ett barn? Med sina grimaser och det enda hon gör på dagarna är att kolla Youtube och typ Hannah Montana? Har aldrig sett henne eller sambon Kaboff eller vad hon kallar honom titta på en ordentlig film? Och då menar jag inte typ Cancelled av Joakim Lundell utan bara en ordentlig vuxen film?!

Det ofattbara är också att HT inte har jobbar på flera år, har inga vänner utan är bara hemma varje dag och "jobbar" aka fota sig själv i något samarbete på balkongen. Hon behöver vila i flera timmar efter att ha ringt typ ett telefonsamtal och tvärdäckar efter allt hon gör. Hur ska hon kunna ta hand om en nyfödd? Om hon är konstant trött av att göra ingenting? Och varenda gravidsymtom och craving har hon åkt på också? Ofattbart att man kan göra så mycket content av ingenting. Hon skriver att hennes sambo vaktar utanför toalettdörren så hon inte ska bajsa ut fostret och hon ger sin mamma en bild på hennes dödfödda barn i present 6 år senare. Vad är detta liksom för gränslös och märklig människa?

FD är värre än HT om det ens är möjligt?!? Hon skulle behöva logga ut från instagram och ta en välbehövd paus för hon är inte frisk i skallen. Har kalas på graven för hennes dödfödda barn, tar med sina syskonbarn dit för att "leka" med Harry, ger bort presenter från Harry och pratar nonstop om att han ska få ett levande syskon. Clickbaitar genom att lägga upp blurrade graviditets- och ägglossningstest varvat med reklam för matsmart och billig krimskrams. Lägger upp stories med uppmaning om att klicka sig in under eftermiddagen för då slöpps ett stort inlägg (typ som att det är en lansering) och så visar det sig att dom har namngett embryot. Nej men det är inte friskt. Tar otroligt många bilder när hon sitter i sängen, söndergråten och tittar ner eller åt sidan. Har så svårt att föreställa mig att hon faktiskt sörjer när det är ett så kalkylerat beteende. Det handlar inte längre om att upplysa om IVF och ofrivillig barnlöshet när målet är att få följare och likes. "Det har hänt en sak. Inlägg släpps under eftermiddagen" så visar det sig att hon typ har feber.

HT äter dåligt, bara massa snabbmat och hel- och halvfabrikat. Ofta ska dom "unna sig" med takeaway sushi eller Max. Skulle vilja se en hemlagad morotsoppa eller något någon gång? Helt sjukt att man kan äta så kasst när man dessutom har gjort GBP och kämpar med infertilitet.

Nej men jag kan fortsätta i all oändlighet i denna ABSURDA värld där man försöker leva som influencer på grund av döda barn/foster.

Håller med dig om allt!
Det går så sjukt mycket till överdrift. Dom här dödfödda barnen i v 22- 23 har ju aldrig levt (jaja förutom i magen). Fattar inte varför dom beter sig som att dom finns och ska vara en del av allt.

Och HT:s matvanor är skrämmande. Hur kan man vara så kass på att laga mat. Hennes burritos såg ut som en lasagne.

Nyfiken på dina åsikter om Saralagom 😁
Citera
2023-09-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ja och nu var det ny bil så att "den framtida nya familjemedlemmen får plats" 😑 ALLT handlar om barnlösheten. Verkar inte finnas nåt annat!

När dom sen får barn, FD och HT, hur ska dom då identifiera sig när dom inte längre är barnlösa?!

Väldigt bra fråga! Jag är nyfiken på hur de resonerar med integriteten på deras kassako, eller FÖRLÅT jag menar såklart deras bebis. Men jag förväntar mig inga mirakel med tanke på att ansiktet på deras döda barn läggs ut som innehåll.

Undrar även vad HT kommer tycka om sin Emmaljunga NXT 90. Vi hade den till vårt andra barn och det var den sämsta vagnen vi haft. Så tung och klumpig och ganska svårstyrd. Finns så många andra bra på marknaden som kommit efter NXT90 släpptes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in