2024-06-18, 08:59
Medlem
Slår vad om ett hon kommer påstå att hon får någon medicin för sin hosta bara för att inte se dum ut då hon är så öppen med att hon har kontaktat vc.
Hört talas om receptfritt hostmedicin?
Själv ska jag pallra mig till apoteket för att göra något åt min hosta från skillnad till någon H som kopplar in vården så fort minsta symtom. Patetiskt.
Citera
2024-06-18, 09:58
Medlem
Hur kan vc där skriva ut hostmedicin över telefon? Det brukar väl vara en ssk som ringer upp och dom skriver väl inga recept? Det brukar läkare göra.
Kebaben ska hämta ut, har han en fullmakt för att hämta ut medicin åt henne? Hon är en vuxen, frisk och fullt kapabel människa. Har han en fullmakt på att hämta ut medicin åt henne?

Jag undrar om Hannna ljuger lite igen...
Citera
2024-06-18, 09:59
Medlem
Uncloaks avatar
Nu är K och hämtar ut hennes nya hostmedicin.

Bra jobbat med att belasta vården för detta!
Citera
2024-06-18, 10:09
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Hur kan vc där skriva ut hostmedicin över telefon? Det brukar väl vara en ssk som ringer upp och dom skriver väl inga recept? Det brukar läkare göra.
Kebaben ska hämta ut, har han en fullmakt för att hämta ut medicin åt henne? Hon är en vuxen, frisk och fullt kapabel människa. Har han en fullmakt på att hämta ut medicin åt henne?

Nu för tiden är det enkelt att registrera fullmakt osv på apotekens hemsidor, så det har han nog.
Citera
2024-06-18, 10:11
Medlem
Citat:

Hon blev säkert rekommenderad något receptfritt som han är iväg och köper.
Citera
2024-06-18, 10:19
Medlem
Citat:

Jag har fått hostmedicin på telefon och även sjukintyg.
Sköterskan lämnar uppgifterna till läkaren som sedan skriver recept.
Medicin går bra att hämta ut åt annan person om man visar personens leg och sitt eget leg.
Senast redigerad av MissDolphin 2024-06-18 kl. 10:28.
Citera
2024-06-18, 10:41
Medlem
Jag gissar att hon får mollipect. Eller rekommendation att köpa bromhexin.
Skulle bli väldigt förvånad om dom skrev ut starkare varianter.
Senast redigerad av Patchoulioud 2024-06-18 kl. 10:47.
Citera
2024-06-18, 10:53
Medlem
Citat:

Jag tror att hon ljuger. Det fungerar inte så varken i städer eller på landsbygden. Hon måste få en besökstid så läkaren bla lyssnar på lungorna så det inte är lunginflammation. Rådgivning kan man däremot få av SSK.
Keboff har troligtvis köpt receptfri hostmedicin. Eller så ljuger hon och var på ett läkarbesök på vårdcentralen igår.
Citera
2024-06-18, 10:55
Citat:
Ursprungligen postat av Bellaah
Hon blev säkert rekommenderad något receptfritt som han är iväg och köper.

100% detta! Dom fick garanterat tips om vad man kan köpa på apoteket och han är där och handlar bara
Citera
2024-06-18, 11:29
Medlem
Som läkare kan jag säga att nej man skriver inte ut random medicin över telefon särskilt när det är en ssk som ringer upp från vct i 100% av alla fall. Det finns INGEN läkare I HELA SVERIGE som ringer upp en patient som ringt in på en telefontid. Jag skriver ut läkemedel om jag har en personlig kännedom om patienten och vi kanske ska testa en annan medicin eller justera en dos. Det är helt jävla normalt att man har en lite långdragen hosta efter en viral förkylning, DET ÄR STANDARD. Har hon aldrig varit förkyld tidigare? Eller fiskar hon efter sympatier igen? Jävla mongo. Jag blir så jävla €%&/provocerad av folk som henne som belastar vården pga en sketen torrhosta när hon i själva verket kan ta och pallra sin röv och gå ner till ett apotek och köpa receptfri. Eller varför inte göra det till en familjetripp eftersom hon inte kan göra något självständigt. Ja, jag vet att hon lever under en sten och inte har någon kontakt med omvärlden eller vet vad som händer i världen. Hanna om du läser detta, GET A GRIP. Det är en pågående vårdstrejk pga människor som dig. Jävla idiot.
Citera
2024-06-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poptartz
Som läkare kan jag säga att nej man skriver inte ut random medicin över telefon särskilt när det är en ssk som ringer upp från vct i 100% av alla fall. Det finns INGEN läkare I HELA SVERIGE som ringer upp en patient som ringt in på en telefontid. Jag skriver ut läkemedel om jag har en personlig kännedom om patienten och vi kanske ska testa en annan medicin eller justera en dos. Det är helt jävla normalt att man har en lite långdragen hosta efter en viral förkylning, DET ÄR STANDARD. Har hon aldrig varit förkyld tidigare? Eller fiskar hon efter sympatier igen? Jävla mongo. Jag blir så jävla €%&/provocerad av folk som henne som belastar vården pga en sketen torrhosta när hon i själva verket kan ta och pallra sin röv och gå ner till ett apotek och köpa receptfri. Eller varför inte göra det till en familjetripp eftersom hon inte kan göra något självständigt. Ja, jag vet att hon lever under en sten och inte har någon kontakt med omvärlden eller vet vad som händer i världen. Hanna om du läser detta, GET A GRIP. Det är en pågående vårdstrejk pga människor som dig. Jävla idiot.
Så du är läkare? Du verkar mycket empatisk...Inom vilket område arbetar du?
Citera
2024-06-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag tror att hon ljuger. Det fungerar inte så varken i städer eller på landsbygden. Hon måste få en besökstid så läkaren bla lyssnar på lungorna så det inte är lunginflammation. Rådgivning kan man däremot få av SSK.
Keboff har troligtvis köpt receptfri hostmedicin. Eller så ljuger hon och var på ett läkarbesök på vårdcentralen igår.

Nu menar jag inte o va sån men jag har samma Vc som HT. Har också hosta, dock haft senaste 3 veckorna och jobbar samtidigt ändå, MEN jag ringde i fredags och fick då cocillana utskrivet via telefon. Så det är absolut inte en omöjlighet och det behövs absolut inte en besökstid för det. Sen att hon skulle få det efter att ha hostat 4 dagar hade varit konstigt.

Edit: anledningen till att jag ville ha hostmedicin efter 3 veckor är pga att hostan leder till kräkning och sömnlöshet. Hade jag bara varit hemma utan att ha ett jobb o gå till hade de varit bättre o vänta ut hostan 🙃
Senast redigerad av Smastadsbo 2024-06-18 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in