2023-09-23, 13:36
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Det är därför som Jesus varnar oss så mycket.

Vad mer ska Gud göra åt människor som har fri vilja?? Herren lämnar sin tron i himmelriket och får lida en plågsam död för att frälsa så många som möjligt. Genom våld och dom blev Han borttagen. Han blev misshandlad - och lik ett lamm som förs bort
till att slaktas, så öppnade Han inte sin mun. Han gick igenom allt detta för att frälsa människor.
Tyvärr så vill människor inte komma till ljuset..

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." Står det skrivet.
En tredje väg existerar inte.
Varnar Jesus oss för att gud kommer att tortera oss i evighet?

I så fall, anser du ändå att gud är alltigenom god? Hur kan gud vara alltigenom god och ändå vilja tortera oss (låta oss lida) i evighet?

Och hur påverkar det din människosyn att du tror att många av dina medmänniskor, som inte gjort en fluga för när utan bara inte kommit till tro, är värda att plågas i evighet?
Citera
2023-09-23, 13:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Evig "död" enligt din definition är (att upphöra att existera) är inget evigt straff. Evighet existerar inte för någonting som inte är medvetet om evigheten. För att någon ska kunna uppleva ett evigt straff så måste det finnas ett medvetande.

Tror inte du tänkt efter särskilt noga kring vad att upphöra att existera egentligen betyder.

Ingenting är just ingenting och existerar alltså inte per definition och kan inte innehålla något evigt straff. För att då hade det inte varit "ingenting" då ett evigt straff är någonting.

Evig död/straff betyder en evighet utan allt som är gott, då allt som är gott kommer ifrån Gud.
Straff behöver inte betyda hämnd.
Citera
2023-09-23, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Straff behöver inte betyda hämnd.

När har jag påstått något annat?
Citera
2023-09-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Är Jesu berättelse om den rike mannen och Lasarus en förfalskning nu också?
Det är en liknelse för att visa att vissa är så förhärdade att de inte ens tror om någon står upp från de döda. Möjligt att det blir ungefär så vid Domens dag, då de som döms ser oss rättfärdiga leva ett gött liv i himlen. Men då är det redan för sent. Det finns ingen kvar på jorden efter slutstriden. Så det är en liknelse. Det stämmer med Jesus liknelse om att det kommer att vara som på Noas tid, att ingen bryr sig om varningarna och fortsätter leva som vanligt. Dan 12:9-10 och Upp 22:10-11
Citera
2023-09-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Varnar Jesus oss för att gud kommer att tortera oss i evighet?

I så fall, anser du ändå att gud är alltigenom god? Hur kan gud vara alltigenom god och ändå vilja tortera oss (låta oss lida) i evighet?

Och hur påverkar det din människosyn att du tror att många av dina medmänniskor, som inte gjort en fluga för när utan bara inte kommit till tro, är värda att plågas i evighet?
Tro är en gåva från Herren. De tror inte för att de redan blivit dömda. De har med andra ord gjort något som diskvalificerar de från evigt liv. De är inte oskyldiga.
Citera
2023-09-23, 14:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
När ordet själ nämns i en vers men ordet ande i alla andra, tycker du att det är trovärdigt att själen är odödlig? Jesus - jag upprepar Jesus - och apostlarna säger på flera ställen att en ande är odödlig, inte en själ. Läs 1Kor 5:5
Anden ska räddas på Herrens dag, inte själen.
Trons mål är själarnas frälsning, står det skrivet.
Citera
2023-09-23, 14:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är en liknelse ...
Du ljuger. Det är en berättelse.
Liknelser har textmarkörer (som Himmelriket är likt...) som visar att det är fråga om en liknelse.
Här berättar Jesus vad som hände två personer när de dött, och du ljuger rakt upp och ner om det för att du inte gillar det.
Citera
2023-09-23, 14:20
Medlem
Citat:
Trons mål är själarnas frälsning, står det skrivet.
Och du ÄR en levande själ, ända från Adam till den sista som blir född innan Herren stänger himmelriket.

Gen 2:7, han blev en levande själ när ande kom in I honom. Det är anden som ger liv (Joh 6:63). Vid uppståndelsen blir du en odödlig ande.

Läs 1Kor 2:14 på grekiska.

https://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/Greek_Index.htm

En själisk människa har inte Guds ande och är oandlig. Vi har Guds ande och ÄR fortfarande levande själar precis som Adam. En ande är odödlig (Luk 20:36), en själ är inte odödlig. Vi blir odödliga vid uppståndelsen, inte när vi dör. Själen är inte odödlig. Vi ÄR fortfarande levande själar som behöver räddas. Ni kan inte skilja på kropp, själ och ande, därför misstar ni er grundligt.
Citera
2023-09-23, 14:24
Medlem
Citat:
Du ljuger. Det är en berättelse.
Liknelser har textmarkörer (som Himmelriket är likt...) som visar att det är fråga om en liknelse.
Här berättar Jesus vad som hände två personer när de dött, och du ljuger rakt upp och ner om det för att du inte gillar det.
Läs bibel2000. Rubriken är liknelsen om...

Liknelsen om den rike mannen och Lasaros
Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde i fest och glans var dag. Luk 16:19

Så jag är inte ensam om att tycka att det är en liknelse för att banka hem budskapet att vissa inte tror oavsett vilka bevis som förs fram. Förintelseförnekare etc.
Citera
2023-09-23, 14:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är en liknelse för att visa att vissa är så förhärdade att de inte ens tror om någon står upp från de döda. Möjligt att det blir ungefär så vid Domens dag, då de som döms ser oss rättfärdiga leva ett gött liv i himlen. Men då är det redan för sent. Det finns ingen kvar på jorden efter slutstriden. Så det är en liknelse. Det stämmer med Jesus liknelse om att det kommer att vara som på Noas tid, att ingen bryr sig om varningarna och fortsätter leva som vanligt. Dan 12:9-10 och Upp 22:10-11
Jesus lovar den botfärdige rövarens själ paradiset, och det börjar när denne dör (Luk 23:38-43):
Över honom fanns det också ett anslag: "Detta är judarnas konung." En av brottslingarna som var upphängda där skymfade honom och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss!" Men den andre tillrättavisade honom och sade:"Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."

Paulus (i fångenskap inför rättegång) talar om att, i stället för att leva här på jorden ett tag till, flytta med själen till Kristus (Fil 2:20-24):
Det är också min längtan och mitt hopp att jag inte på något sätt skall stå där med skam, utan att Kristus nu som alltid skall av mig frimodigt förhärligas i min kropp, vare sig jag lever eller dör. Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst. Men om livet här på jorden innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag skall välja. Jag dras åt båda hållen. Jag skulle vilja bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre. Men för er skull är det nödvändigt att jag får leva kvar.
Citera
2023-09-23, 14:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Läs bibel2000. Rubriken är liknelsen om...

Liknelsen om den rike mannen och Lasaros
Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde i fest och glans var dag. Luk 16:19

Så jag är inte ensam om att tycka att det är en liknelse för att banka hem budskapet att vissa inte tror oavsett vilka bevis som förs fram. Förintelseförnekare etc.
Bibel2000 är en översättning av staten, som anlitade falska lärare till översättningen, ateister och katoliker och andra otrons människor.
Rubriker fanns inte i grundtexten, utan dessa falska lärare har satt rubriken så som de ville ha den.
Senast redigerad av Calovius 2023-09-23 kl. 14:41.
Citera
2023-09-23, 14:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och du ÄR en levande själ, ända från Adam till den sista som blir född innan Herren stänger himmelriket.

Gen 2:7, han blev en levande själ när ande kom in I honom. Det är anden som ger liv (Joh 6:63). Vid uppståndelsen blir du en odödlig ande.

Läs 1Kor 2:14 på grekiska.

https://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/Greek_Index.htm

En själisk människa har inte Guds ande och är oandlig. Vi har Guds ande och ÄR fortfarande levande själar precis som Adam. En ande är odödlig (Luk 20:36), en själ är inte odödlig. Vi blir odödliga vid uppståndelsen, inte när vi dör. Själen är inte odödlig. Vi ÄR fortfarande levande själar som behöver räddas. Ni kan inte skilja på kropp, själ och ande, därför misstar ni er grundligt.
En själisk människa är en otroende människa som inte bara har en själ utan som också präglas av den själen i stället för den Helige Ande, vilken Ande däremot en troende människa med själ präglas av. Därav oppositionen själisk människa - andlig människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in