Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Det är en liknelse för att visa att vissa är så förhärdade att de inte ens tror om någon står upp från de döda. Möjligt att det blir ungefär så vid Domens dag, då de som döms ser oss rättfärdiga leva ett gött liv i himlen. Men då är det redan för sent. Det finns ingen kvar på jorden efter slutstriden. Så det är en liknelse. Det stämmer med Jesus liknelse om att det kommer att vara som på Noas tid, att ingen bryr sig om varningarna och fortsätter leva som vanligt. Dan 12:9-10 och Upp 22:10-11
Jesus lovar den botfärdige rövarens själ paradiset, och det börjar när denne dör (Luk 23:38-43):
Över honom fanns det också ett anslag: "Detta är judarnas konung." En av brottslingarna som var upphängda där skymfade honom och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss!" Men den andre tillrättavisade honom och sade:"Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." Jesus svarade: "Amen säger jag dig:
I dag skall du vara med mig i paradiset."
Paulus (i fångenskap inför rättegång) talar om att, i stället för att leva här på jorden ett tag till, flytta med själen till Kristus (Fil 2:20-24):
Det är också min längtan och mitt hopp att jag inte på något sätt skall stå där med skam, utan att Kristus nu som alltid skall av mig frimodigt förhärligas i min kropp, vare sig jag lever eller dör. Ty för mig är livet Kristus och
döden en vinst. Men om
livet här på jorden innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag skall välja. Jag dras åt båda hållen. Jag skulle vilja
bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre. Men för er skull är det nödvändigt att jag får
leva kvar.