2023-09-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kristendomens dogmer skiljer sig mycket från vad Jesus sa, t.ex. i Matteus 25:31-46. Och förklaringarna är många, som att Jesus predikade för judar i det gamla förbundet och att Jesus ord tas ur sitt sammanhang.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Om jag berättar för dig hur ska göra för att få igång en diskmaskin, och du ser tveksam ut. Jag säger; Tro mig eller tro på mig.
Inte räcker det då för dig att tro på min existens för att få igång diskmaskinen? Nej, jag ber dig att följa mina råd för att få igång diskmaskinen. Samma sak bör väl rimligen Jesus också ha menat?
Citera
2023-09-21, 20:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ett allvarligt svar är att många kristna köper gärna pop-tolkningen av kristendomen som inte har något egentligt stöd i skrifterna.
Om jag förstått det korrekt finns inget helvete för människor och det eviga straffet är att vi som påstås synda helt enkelt inte blir upplyfta till Guds gemenskap och dör helt naturligt och som vanligt utan att få evigt liv och inte känna hans närvaro.
Liknelsen är att våra döda kroppar blir brända som sopor i Gehenna, som var/är en riktig plats, istället för att räddas från döden.
Här är vi överens.
Citera
2023-09-21, 20:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Om jag berättar för dig hur ska göra för att få igång en diskmaskin, och du ser tveksam ut. Jag säger; Tro mig eller tro på mig.
Inte räcker det då för dig att tro på min existens för att få igång diskmaskinen? Nej, jag ber dig att följa mina råd för att få igång diskmaskinen. Samma sak bör väl rimligen Jesus också ha menat?
Jag som tror på Jesus kan inte tro på dogmerna.
Citera
2023-09-21, 20:12
Medlem
Citat:
Jag som tror på Jesus kan inte tro på dogmerna.

Och vilka är dogmerna?
Citera
2023-09-21, 20:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och vilka är dogmerna?
Oj, allt som har tillkommit under snart två tusen år: treenigheten, trosbekännelsen, en gång frälst alltid frälst, helvetesläran...

Jag tror att Jesus budskap, det som aldrig ska förgås, är allt man behöver veta för att vara väl informerad. Att kristendomen misslyckats med att levandegöra hans ord bådar inte gott föt någon.
Citera
2023-09-21, 20:30
Medlem
Citat:
Oj, allt som har tillkommit under snart två tusen år: treenigheten, trosbekännelsen, en gång frälst alltid frälst, helvetesläran...

Jag tror att Jesus budskap, det som aldrig ska förgås, är allt man behöver veta för att vara väl informerad. Att kristendomen misslyckats med att levandegöra hans ord bådar inte gott föt någon.

Jaha, menar du att allt detta tillkom i efterhand? Men visst talade Jesus om helvetet? Visst talade han om sonen, fadern och den heliga anden?

Jag pratade med en troende en gång som trodde att Jesus var en Dalai lama. När Dalai lama dör så kommer han vända blicken mot ett visst håll och då ska man gå åt detta håll. I det första nyfödda barnet man stöter på ska då Dalai lama reinkarnerats i. De tre vise männen kom från öst och vandrade tills de stötte på ett nyfött barn. Det var Jesus... Jag tyckte berättelsen var fascinerande iallafall
Senast redigerad av censuria 2023-09-21 kl. 20:33.
Citera
2023-09-21, 20:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaha, menar du att allt detta tillkom i efterhand? Men visst talade Jesus om helvetet? Visst talade han om sonen, fadern och den heliga anden?

Jag pratade med en troende en gång som trodde att Jesus var en Lama. När en Lama dör så kommer han vända blicken mot ett visst håll och då ska man gå åt detta håll. I det första nyfödda barnet man stöter på ska då Lama reinkarnerats i. De tre vise männen kom från öst och vandrade tills de stötte på ett nyfött barn. Det var Jesus... Jag tyckte berättelsen var fascinerande iallafall
Det som inte står i evangelierna är enbart kristna dogmer. De som följer sonen och den helige anden följer Faderns vilja, det är allt man behöver veta. Helvetet svarar mot dödsriket Sheol och soptippen Gehenna. Från Sheol ska våra själar kallas till domen och i Gehenna förgörs alla som är ovärdiga evigt liv.
Citera
2023-09-21, 20:43
Medlem
Citat:
Det som inte står i evangelierna är enbart kristna dogmer. De som följer sonen och den helige anden följer Faderns vilja, det är allt man behöver veta. Helvetet svarar mot dödsriket Sheol och soptippen Gehenna. Från Sheol ska våra själar kallas till domen och i Gehenna förgörs alla som är ovärdiga evigt liv.

Ok, uppenbarelseboken är inte med i evangelierna va?
Men detta är din egen ståndpunkt om jag förstår dig rätt? Folk som kallar sig kristna följer vanligtvis även dogmerna?
Citera
2023-09-21, 21:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ok, uppenbarelseboken är inte med i evangelierna va?
Men detta är din egen ståndpunkt om jag förstår dig rätt? Folk som kallar sig kristna följer vanligtvis även dogmerna?
Så är det nog. Eftersom jag tror att Jesus verkligen visste vad han talade om så är det hans ord jag utgår ifrån. Vad människor i övrigt sagt kan man ha åsikter om men det är osäker information.
Citera
2023-09-21, 21:36
Medlem
Citat:
Så är det nog. Eftersom jag tror att Jesus verkligen visste vad han talade om så är det hans ord jag utgår ifrån. Vad människor i övrigt sagt kan man ha åsikter om men det är osäker information.

Klokt
Citera
2023-09-21, 21:52
Medlem
Citat:
Klokt
Nej, han är inte klok. Han förnekar Jesus som sa:

och han svarade: »Ni har fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter, men de andra får dem som liknelser, för att de inte skall se, fast de ser, och inte förstå, fast de hör. Luk 8

Han avfärdar Upp och Paulus brev för att han inte förstår. Lyssna inte på en blind ledare var Jesus budskap.
Citera
2023-09-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, han är inte klok. Han förnekar Jesus som sa:

och han svarade: »Ni har fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter, men de andra får dem som liknelser, för att de inte skall se, fast de ser, och inte förstå, fast de hör. Luk 8

Han avfärdar Upp och Paulus brev för att han inte förstår. Lyssna inte på en blind ledare var Jesus budskap.

Finns det inte en risk att man missförstår liknelserna då? Det är rätt så många som bränts på bål pga uppenbarelseboken. Tänk om Johannes var en falsk profet? Du vet vad Jesus sa om de falska profeterna? På deras frukter ska du känna igen dem. Vad för gott har kommit ur Johannes uppenbarelse?
Senast redigerad av censuria 2023-09-21 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in