2023-09-23, 14:47
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Varnar Jesus oss för att gud kommer att tortera oss i evighet?

I så fall, anser du ändå att gud är alltigenom god? Hur kan gud vara alltigenom god och ändå vilja tortera oss (låta oss lida) i evighet?

Och hur påverkar det din människosyn att du tror att många av dina medmänniskor, som inte gjort en fluga för när utan bara inte kommit till tro, är värda att plågas i evighet?

Det är människan som gör det valet. Gud erbjuder människor evigt liv och inte död. Människan kan välja mellan liv och död. Antingen väljer vi Guds väg eller syndens väg som leder till fördärvet.

"Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda."

Troende eller inte: alla levande och döda kommer då att dömas efter sina gärningar. Vem som blir frälst är upp till Gud.
Citera
2023-09-23, 14:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
När har jag påstått något annat?
Jag tror att ateister som döms till döden för mord tycker att det är ett hårt straff.
Citera
2023-09-23, 15:44
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Det är människan som gör det valet. Gud erbjuder människor evigt liv och inte död. Människan kan välja mellan liv och död. Antingen väljer vi Guds väg eller syndens väg som leder till fördärvet.

"Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda."

Troende eller inte: alla levande och döda kommer då att dömas efter sina gärningar. Vem som blir frälst är upp till Gud.
Gud kan förstås välja att åsamka folk evig pina eller välja att låta bli. Så vitt jag förstår dig menar du att han väljer att tortera folk i evighet. Räcker det enligt dig med att de inte kommit till tro för att din gud skall välja att straffa dem för evigt? I så fall, hur påverkar det din människosyn att du anser att det är moraliskt rätt att pina folk i evighet bara för att de inte tror?
Citera
2023-09-23, 16:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Gud kan förstås välja att åsamka folk evig pina eller välja att låta bli. Så vitt jag förstår dig menar du att han väljer att tortera folk i evighet. Räcker det enligt dig med att de inte kommit till tro för att din gud skall välja att straffa dem för evigt? I så fall, hur påverkar det din människosyn att du anser att det är moraliskt rätt att pina folk i evighet bara för att de inte tror?
Guds rättfärdighet är en 1) lagstiftande 2) straffande rättfärdighet.
Det moraliska för honom är att straffa dem som överträder hans lag, vad trodde du egentligen?
Du vill ha en omoralisk Gud för att slippa hans straff.
Citera
2023-09-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jesus lovar den botfärdige rövarens själ paradiset, och det börjar när denne dör (Luk 23:38-43):
Över honom fanns det också ett anslag: "Detta är judarnas konung." En av brottslingarna som var upphängda där skymfade honom och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss!" Men den andre tillrättavisade honom och sade:"Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."

Paulus (i fångenskap inför rättegång) talar om att, i stället för att leva här på jorden ett tag till, flytta med själen till Kristus (Fil 2:20-24):
Det är också min längtan och mitt hopp att jag inte på något sätt skall stå där med skam, utan att Kristus nu som alltid skall av mig frimodigt förhärligas i min kropp, vare sig jag lever eller dör. Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst. Men om livet här på jorden innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag skall välja. Jag dras åt båda hållen. Jag skulle vilja bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre. Men för er skull är det nödvändigt att jag får leva kvar.
Ordet själ finns inte i dina bibelcitat. Fortfarande är den rätta läran att du blir en odödlig ande vid uppståndelsen, så om rövaren fick komma till paradiset så var det som odödlig ande genom uppståndelse.
Citera
2023-09-23, 16:47
Medlem
Citat:
En själisk människa är en otroende människa som inte bara har en själ utan som också präglas av den själen i stället för den Helige Ande, vilken Ande däremot en troende människa med själ präglas av. Därav oppositionen själisk människa - andlig människa.
Du ÄR en levande själ och HAR en ande som INTE är Guds ande.

Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2:11

Du har en ande som utforskar ditt inre, Gud har en ande som utforskar Guds inre. Säg inte emot, LÄS 1Kor 2:10 ich hela kapitlet. Vi är skapade till Guds avbild med kropp, själ och ande. Så din ande är din mind. En själisk människa saknar Guds ande och är därför oandlig, men har sin egen ande = din mind som utforskar ditt inre. En själisk människa är som ett djur. Anledningen tillfb att det i GT talas om själar är för att de inte hade fått Guds ande, som inte hade blivit utgjuten. Läran om en odödlig själ är falsk. Enligt Bibeln blir du en odödlig ande vid uppståndelsen (Luk 20:36).
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-09-23 kl. 16:59.
Citera
2023-09-23, 18:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ordet själ finns inte i dina bibelcitat. Fortfarande är den rätta läran att du blir en odödlig ande vid uppståndelsen, så om rövaren fick komma till paradiset så var det som odödlig ande genom uppståndelse.
Rövaren på korset skulle få vara med Kristus samma dag, sin dödsdag, lovar Jesus, ett löfte som du försöker annullera.
Andra ställen belägger att det rövarens jag som ska vara med Kristus redan dödsdagen är själen.
Citera
2023-09-23, 18:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
... Anledningen tillfb att det i GT talas om själar är för att de inte hade fått Guds ande, som inte hade blivit utgjuten. Läran om en odödlig själ är falsk. Enligt Bibeln blir du en odödlig ande vid uppståndelsen (Luk 20:36).
De fromma som i Psaltaren talar om sin själ som prisande Gud påstår du vara utan den Helige Ande?
NT talar om hur David, som skrev många av psalmerna, talade på den Helige Andes inspiration, i sådana psalmer.
Du har din enmansreligion precis som DoNotAskHimAboutJesus.
Citera
2023-09-23, 18:29
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Gud kan förstås välja att åsamka folk evig pina eller välja att låta bli.

Så vitt jag förstår dig menar du att han väljer att tortera folk i evighet.

Räcker det enligt dig med att de inte kommit till tro för att din gud skall välja att straffa dem för evigt? I så fall, hur påverkar det din människosyn att du anser att det är moraliskt rätt att pina folk i evighet bara för att de inte tror?

1. Det är inte du eller jag som bestämmer hur Gud borde vara i sin evigt heliga natur. Hans principer kan inte ändras bara för att vi tycker annorlunda. Varför tror du att det existerar tusentals olika läror och kyrkor? Människor vill leva som de tycker är rätt i deras ögon. "En väg kan synas rätt
för en människa,
men dess slut kan leda till döden.
" Står det skrivet.

2. Du missförstår mig.

3. Nej, det räcker inte "enligt mig" med att de enbart inte kommit till tro. De kanske inte ens hört eller haft möjlighet att ens läsa Evangeliet, etc.
Gud kommer därför att döma människor efter deras gärningar som tidigare nämnt.

Däremot, ligger man illa till om man fram till sin död har vägrat att omvända sig - när man visste väl. Vem kommer då att försvara mig? Brottslingen på korset var döende men omvände sig på riktigt och blev frälst.

Gud ser ingen glädje i den ogudaktiges död.
"Do I have any pleasure at all that the wicked should die?” says the Lord God, “and not that he should turn from his ways and live?" Ezekiel 18:23
Citera
2023-09-23, 19:21
Medlem
Citat:
Rövaren på korset skulle få vara med Kristus samma dag, sin dödsdag, lovar Jesus, ett löfte som du försöker annullera.
Andra ställen belägger att det rövarens jag som ska vara med Kristus redan dödsdagen är själen.
Nej, Jesus sa att den som får en uppståndelse blir en odödlig ande (Luk 20:36). Vilka verser hänvisar du till? Du vet väl att påståenden utan belägg är callous?
Citera
2023-09-23, 19:39
Medlem
Citat:
De fromma som i Psaltaren talar om sin själ som prisande Gud påstår du vara utan den Helige Ande?
NT talar om hur David, som skrev många av psalmerna, talade på den Helige Andes inspiration, i sådana psalmer.
Du har din enmansreligion precis som DoNotAskHimAboutJesus.
Marias själ prisade också Herren. Men hon var ingen profetissa. Hur som har du helt enkelt inte förstått vas själen är. Själen är dina sinnen, dina känslor, ditt hjärta. Du känner inte avsky I hjärnan, din mind, du känner avsky I bröstet. Det är din själ. Lev 26:11 och 30 Min själ känner avsky säger Gud. Så själen är dina sinnen (syn, hörsel), dina känslor, dina reflexer för att skydda kroppen, nervsystemet som är integrerat med kroppen, och allt styrs av din ande, din mind. Du och djur är levande nefesh enligt judar. Det är bara dumma vilseledda kristna som hittat på att du HAR en själ som är odödlig.

Så visst kan du känna glädje i din själ! Visst står det i GT att du ska älska din Gud av hela din själ för att de inte hade fått Guds ande och därmed inte kunde tillbe Gud i ande och sanning (Joh 4:23-24). Visst hade David Guds ande, men bara profeter fick Guds ande. Svara på den här frågan: när blev Guds ande utgjuten?

Dindoo Nuffin, som vet att det finns en tid för allting!
Citera
2023-09-23, 20:01
Medlem
YolotheistDelusions avatar
De enda som kommer plågas i all evighet är kristna som håller sig kvar vid kristendomen. Det kommer inte gå efter ett tag för karman mognar och den högsta varelsen i det riket dör. Sen försvinner de som inbillat sig kristendomen ner i ett helvete där alla som inbillat sig att någon lidande varelse skapat universum hamnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in