2023-08-18, 19:41
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwnBrsh
Hej, jag sommarjobbade som deltidsanställd inom handel. Jag och alla andra deltidsanställda fick semesterersättning på 13% då vi inte har rätten till betald semester men jag var tvungen att vara borta fem dagar mot slutet av juni och början av juli. Idag fick jag mitt lönespec för juli månad och det saknas semesterersättning, min chef sa att det beror på att jag tog ledigt i juni varpå två dagar av min ledighet sträckte sig till juli. Då man får lönen ”retroaktivt” med hans egna ord fick jag semesterersättning i juli (för mina pass i juni vilket var cirka 50h) men denna månaden fick jag inget för mina 120h i juli. Jag är lite av en idiot som inte har koll på sånt här men är det verkligen så att min semesterersättning försvinner om jag tar obetald semester?

Nej din semesterersättning försvinner inte för du tar obetald semester. Vem betalar ut lönerna på ditt förertag? Oftast är det ett externt företag eller så finns det en löneorganisation - oftast under HR.

Semesterersättningen kommer alltid retroaktivt, kan det vara så att du fått ett påslag på 13% på din lön? Dvs, man har bakat in semesterersättning i din lön?
Citera
2023-08-18, 19:45
Medlem
Rocinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwnBrsh
Hej, jag sommarjobbade som deltidsanställd inom handel. Jag och alla andra deltidsanställda fick semesterersättning på 13% då vi inte har rätten till betald semester men jag var tvungen att vara borta fem dagar mot slutet av juni och början av juli. Idag fick jag mitt lönespec för juli månad och det saknas semesterersättning, min chef sa att det beror på att jag tog ledigt i juni varpå två dagar av min ledighet sträckte sig till juli. Då man får lönen ”retroaktivt” med hans egna ord fick jag semesterersättning i juli (för mina pass i juni vilket var cirka 50h) men denna månaden fick jag inget för mina 120h i juli. Jag är lite av en idiot som inte har koll på sånt här men är det verkligen så att min semesterersättning försvinner om jag tar obetald semester?

Kontakta personen/avdelningen som är ansvarig för lönerna, inte Flashback.
Citera
2023-08-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Nej din semesterersättning försvinner inte för du tar obetald semester. Vem betalar ut lönerna på ditt förertag? Oftast är det ett externt företag eller så finns det en löneorganisation - oftast under HR.

Semesterersättningen kommer alltid retroaktivt, kan det vara så att du fått ett påslag på 13% på din lön? Dvs, man har bakat in semesterersättning i din lön?

Nej har inte fått något, ska kontakta chefen igen. Det är en löneorganisation som sköter det men vid misstag kontaktar vi vår närmsta chef.
Citera
2023-08-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinha
Kontakta personen/avdelningen som är ansvarig för lönerna, inte Flashback.

Avdelningen ber oss kontakta vår närmaste chef, vilket jag gjorde, men hans svar resulterade i ännu fler frågor så jag tänkte att gamla goda Flashback kanske kan komma med råd
Citera
2023-08-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
men du kontaktar Flashback direkt

Skrev tydligt att jag varit i kontakt med min chef, vet inte om folk här driver ibland eller om ni verkligen saknar läsförmåga.
Citera
2023-08-18, 21:10
Medlem
Megaforces avatar
Semesterersättning kan dröja ända till januari månad efterföljande år vilket sker automatiskt om inte lönehandläggaren betalat ut det tidigare.
Citera
2023-08-22, 01:09
Medlem
Medusa12s avatar
Varför är ob:n så låg på resturang

Som titeln lyder så undrar jag varför ob:n är så låg på resturang, om vi till exempel jämför ob:n på resturang med att jobba på butik, på resturang får man 25kr ob på vardagar efter kl 20 och 50kr på söndagar,

på butik så får man 50% ob mellan 18 och kl 20 och efter kl 20 får man 70%, samt på och söndag får man 100% ob,

inte bara får man ob på butik mer ofta men också med tanke på procent så ökar ens lön ännu mer beroende på hur mycket man tjänar,

varför är det så här?
Citera
2023-08-22, 01:20
Medlem
Haajibs avatar
Restaurang-facket är en av de sämsta facken i Sverige. Med extrem hög avgift på ca 500:- i månaden, utan några förmåner. Ett problem är att majoriteten av alla som jobbar inom yrket inte har råd eller struntar i att vara medlem och därav omöjligt att sätta press på arbetsgivarna.
Citera
2023-08-22, 01:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Som titeln lyder så undrar jag varför ob:n är så låg på resturang, om vi till exempel jämför ob:n på resturang med att jobba på butik, på resturang får man 25kr ob på vardagar efter kl 20 och 50kr på söndagar,

på butik så får man 50% ob mellan 18 och kl 20 och efter kl 20 får man 70%, samt på och söndag får man 100% ob,

inte bara får man ob på butik mer ofta men också med tanke på procent så ökar ens lön ännu mer beroende på hur mycket man tjänar,

varför är det så här?

Deras fack är helt värdelöst och företräder snarare restaurangerna än arbetarna.

Men det är klart.
Skulle dom höja lönerna så skulle även priserna på mat och öl osv öka med de sjuka svenska skatterna.
Citera
2023-08-22, 05:35
Medlem
RedXs avatar
Det har väl rimligtvis att göra med att man som nog får räkna med kvälls- och helgjobb om man väljer den typen av arbete. På plussidan behöver man sällan eller aldrig stämpla in kl 7 på morgonen.
Citera
2023-08-22, 05:39
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det har väl rimligtvis att göra med att man som nog får räkna med kvälls- och helgjobb om man väljer den typen av arbete. På plussidan behöver man sällan eller aldrig stämpla in kl 7 på morgonen.

Finns fler yrken, polis, brandman, vården, industri, transport, handel med mera. Finns hundratals branscher där man får förvänta sig kvälls och helgjobb. Många av facken har värdelös OB, restaurang sticker ut med synnerligen värdelös OB.
Citera
2023-08-22, 05:47
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Finns fler yrken, polis, brandman, vården, industri, transport, handel med mera. Finns hundratals branscher där man får förvänta sig kvälls och helgjobb. Många av facken har värdelös OB, restaurang sticker ut med synnerligen värdelös OB.

Jo, det är sant, men skillnaden är väl att du med de nämnda jobben även finns 7-16 pass som du också kan förvänta dig att få. I de fallen behöver du konstant vända fram och tillbaka på dygnet. Inom restaurangbranschen är det rätt vanligt att du aldrig behöver göra tidiga morgonpass och då slipper du den nedsidan och kan anpassa din dygnsrytm efter relativt stabila arbetstider. Då blir det också mindre befogat att kräva extra ersättning. Sedan finns det såklart undantag även inom restaurangbranschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in