2023-11-14, 08:27
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mh2
Har för mig att jobbet som jag har sökt är enligt Handels kollektivavtal

Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det låter fattigt. Det var några år sedan jag arbetade på en terminal men då uppfattade jag lönen som ordinär. Transports avtal.

Han skrev ju att det var handelsavtal vilket gör att ob tillägget är betydligt högre än transport. Dubbla lönen på kvällar och helger.
Citera
2023-11-14, 08:33
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Han skrev ju att det var handelsavtal vilket gör att ob tillägget är betydligt högre än transport. Dubbla lönen på kvällar och helger.
Är det så? Har lite svårt att se terminaler köra ett dyrare avtal. Snackade med en annan som hade SEKOS avtal som gav mindre än Transports. Handels har jag mindre koll på.

.
Citera
2023-11-14, 08:34
Citat:
Det såg jag. Vad är din poäng?
Citera
2023-11-14, 08:36
Medlem
Citat:

På helger, ja, inte på kvällar.
Citera
2023-11-14, 08:43
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Är det så? Har lite svårt att se terminaler köra ett dyrare avtal. Snackade med en annan som hade SEKOS avtal som gav mindre än Transports. Handels har jag mindre koll på.

.

Citat:
Det såg jag. Vad är din poäng?
Jag vet inte
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På helger, ja, inte på kvällar.
Aha ok.

Tror det ligger till så här ungefär.

Seko ligger lite lägre i grundlön men högre ob än transport på nätterna medans transports grundlön är några kronor över sekos.
Handels ligger nog lägst till i grundlön av dessa tre men deras ob på helger slår dubbelt upp istället för att motivera folk att jobba helger.

Summa summarum. Det jämnar ut sig hur du än gör. Eller jobbar du under handels men ej helger så kan det bli fattigt.

Ts googla transports samt sekos och handels kollektivavtal för 2023 så ser du lönen där.
Citera
2023-11-14, 09:16
Medlem
Barclay.Barkers avatar
Jag ligger på över 40 brutto i månaden, får ut 32-35 netto. Jobbar bara eftermiddagar men även söndagar. Taxerade 532.000 förra året.
Citera
2023-11-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barclay.Barker
Jag ligger på över 40 brutto i månaden, får ut 32-35 netto. Jobbar bara eftermiddagar men även söndagar. Taxerade 532.000 förra året.
Tack för informationen, vad har du i grundlön?
Citera
2023-11-14, 09:36
Medlem
Barclay.Barkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mh2
Tack för informationen, vad har du i grundlön?

33 tusen cirka, beroende på timlön, men allt som oftast 33-34 tusen. Sedan tillkommer OB måndag-fredag och söndagar. OBn landar på allt mellan 10-12 tusen i månaden.

Det är inte heller alla som vill eller kan arbeta ständig eftermiddag då det medför fritid under "udda tider". De som arbetar dagtid hos oss har 25-26 tusen efter skatt inklusive söndagar.
Senast redigerad av Barclay.Barker 2023-11-14 kl. 09:38.
Citera
2023-11-14, 10:06
Medlem
Hej!

Jobbar på kontor 7-16. Har 30min obetald lunch och 15min rast på fm samt 15min på fm obetalt. Har totalt 1h obetald rast på jobbet.

Kollade vårat kollektivavtal då jag aldrig tidigare haft obetalda fikapauser. Där det står följande:
"Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Själva lagen säger ingenting om hur lång rasten ska vara, men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter. Unionen anser att rasten bör vara omkring 60 minuter.

Rast innebär att du inte står till arbetsgivarens förfogande, det vill säga du har rätt att lämna arbetsstället. Exempelvis kan du äta, stänga av telefonen och inte behöva vara tillgänglig. Rasten räknas inte in i arbetstiden."

"Utöver rasterna har du rätt till kortare avbrott från arbetet det vill säga pauser. Då har du inte automatiskt rätt att lämna arbetsplatsen. Pauser räknas in i arbetstiden. Längden på och omfattningen av pauserna är inte reglerat i lagen mer än skyldigheten för arbetsgivaren att organisera arbetet, så att arbetstagaren kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Även om arbetstidslagen inte kräver 10-15 minuters fikapaus på förmiddag eller eftermiddag, är det väldigt bra för erfarenhetsutbyte, lärande organisation, att förebygga arbetsskador och skapa trivsel på arbetsplatsen. De flesta arbetsgivare har insett det och därför är det mycket vanligt med fikapauser på arbetsplatserna."

Har frågat vårat fackliga ombud som säger att vi är tvungna att ta ut samtliga obetalda raster fast att vi inte hinner gå hem, lämna arbetsplatsen eller äta en måltid på 15min. Vad är rätt?
Citera
2023-11-15, 16:51
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost
Hej!

Jobbar på kontor 7-16. Har 30min obetald lunch och 15min rast på fm samt 15min på fm obetalt. Har totalt 1h obetald rast på jobbet.

Kollade vårat kollektivavtal då jag aldrig tidigare haft obetalda fikapauser. Där det står följande:
"Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Själva lagen säger ingenting om hur lång rasten ska vara, men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter. Unionen anser att rasten bör vara omkring 60 minuter.

Rast innebär att du inte står till arbetsgivarens förfogande, det vill säga du har rätt att lämna arbetsstället. Exempelvis kan du äta, stänga av telefonen och inte behöva vara tillgänglig. Rasten räknas inte in i arbetstiden."

"Utöver rasterna har du rätt till kortare avbrott från arbetet det vill säga pauser. Då har du inte automatiskt rätt att lämna arbetsplatsen. Pauser räknas in i arbetstiden. Längden på och omfattningen av pauserna är inte reglerat i lagen mer än skyldigheten för arbetsgivaren att organisera arbetet, så att arbetstagaren kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Även om arbetstidslagen inte kräver 10-15 minuters fikapaus på förmiddag eller eftermiddag, är det väldigt bra för erfarenhetsutbyte, lärande organisation, att förebygga arbetsskador och skapa trivsel på arbetsplatsen. De flesta arbetsgivare har insett det och därför är det mycket vanligt med fikapauser på arbetsplatserna."

Har frågat vårat fackliga ombud som säger att vi är tvungna att ta ut samtliga obetalda raster fast att vi inte hinner gå hem, lämna arbetsplatsen eller äta en måltid på 15min. Vad är rätt?

Förstår inte riktigt vad din fråga är, tycker du att din 30 minuter lunchrast är för kort, att dina två 15-min raster är för korta eller att den totala tiden (60 min rast) är för lång?
Men texten du citerar är inte från något kollektivavtal utan från Unionens rådgivning på https://www.unionen.se/rad-och-stod/rast-och-paus. Unionen har över 90 avtal som alla är unika, vilket gör det omöjligt för Unionen att ha en korrekt rådgivning som täcker alla avtal på sin hemsida, så ta alltid texterna på deras hemsida med en nypa salt.
Citera
2023-11-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Förstår inte riktigt vad din fråga är, tycker du att din 30 minuter lunchrast är för kort, att dina två 15-min raster är för korta eller att den totala tiden (60 min rast) är för lång?
Men texten du citerar är inte från något kollektivavtal utan från Unionens rådgivning på https://www.unionen.se/rad-och-stod/rast-och-paus. Unionen har över 90 avtal som alla är unika, vilket gör det omöjligt för Unionen att ha en korrekt rådgivning som täcker alla avtal på sin hemsida, så ta alltid texterna på deras hemsida med en nypa salt.
Tack för ditt svar. Är lite ny på detta.

Är irriterad över de två korta rasterna som vi är tvungna att ta obetalt. Hinner inte ta mig från jobbet och måste spendera min fritit på arbetsplatsens område vilket jag tycker är drygt. Där jag arbetat tidigare har vi haft 1h lunch och sen har fika rasterna ingått i arbetstiden vilket känts mer okej.
Citera
2023-11-23, 23:38
Medlem
Tjuvkopplings avatar
Vad är en rimlig timlön för mig? Detaljhandel inom område där jag har stor kunskap

Jag jobbar då och då i en affär. Yrket i sig är ganska nischat och till stor del säsongsbunden. Jag kan utan problem påstå att jag har väldigt stor, för att inte säga enorm, kompetens inom området. Framförallt är det mycket försäljning (inom detaljhandel) som står på agendan, men min kunskap gör att jag många gånger kan ge väldigt bra rekommendationer och råd till våra kunder. Utöver detta finns det även en webb-baserad del där jag administrerar diverse digitala plattformar. Denna bit har jag alltid tyckt varit lite kul och inte direkt tagit någon lön för, utan har fått lite andra förmåner på andra vis istället. Men även där spelar min kompetens in.

För försäljningsbiten är jag timanställd vid behov och har totalt arbetat där i kanske 8 år. Då var ingångslönen 150 kr/timme och på den tiden tyckte jag det var helt okej. Jag tog inte ens upp löneförhöjning första åren utan det var något som chefen gjorde själv. Det har egentligen inte stört mig så mycket då jag gillar att jobba där jag jobbar och gör det mycket för nöjes skull, men det är såklart trevligt att få korrekt timlön för sitt arbete. Fått upp den lite men insåg förra året att jag har en medarbetare som hade 190 kr/timmen och han har jobbat färre år än jag (ca hälften). Vilket inte kändes helt rätt, men ansvaret ligger mycket på mig själv.

Jag har god hand med min chef och hela den biten och argument för lönen i sig är inga större problem. Men jag undrar vad ni tycker är en rimlig lön för mitt arbete som jag borde sikta in mig på? Jag vet egentligen inte alls hur lönerna ligger bland övriga medarbetare ligger, men jag tror att den lön folk fortfarande brukar få vid anställning i timlön är ca 150 kr/timmen.

Som sagt, vad är en rimlig timlön som jag ska sikta in mig på tycker ni? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in