2023-05-03, 16:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Om det gamla är vikariat utan kollektivavtal då?
Då går det normalt inte avsluta i förtid, det krävs en ök med din AG om det.
2023-05-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Då går det normalt inte avsluta i förtid, det krävs en ök med din AG om det.
Hur löser man det på bästa sätt?
2023-05-08, 08:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Hur löser man det på bästa sätt?
Inte vet jag... Testa med en flaska fin whiskey (skumpa om AG är kvinna). Men på riktigt, det där beror naturligtvis på vilken relation man har och hur mycket man sätter sin n.v. AG i klistret genom att hoppa av i förtid.
2023-05-22, 01:45
Medlem
Beskrivning av problem:

Hej!

Jag har ett medelstort E-handels företag och söker lite råd gällande uppsägning av en anställd. Vi är 3 arbetande totalt i företaget.

Pga ekonomiska skäl så vill jag säga upp en anställd med låg kompetens och ersätta honom med en annan med högre kompetens som kan ta över både hans arbetsuppgifter och flera nya. Den nuvarande anställda är anställd som ”orderhanterare” och sköter om alla inkommande ordrar. Jag vill istället anställa en högre utbildad ”E-handels ansvarig” som tar hand om ordrarna på förmiddagarna och sedan sitter och administrerar och utvecklar hemsidan och våra system i andra hand. Vi har testat att sätta den nuvarande som ansvarig för hemsidan men det märks tydligt att kompetensen saknas och senast resulterade det i att två veckors heltidsarbete gick upp i rök då ett fel begicks utan att upptäckas på två veckor och vi fick återställa allt med en säkerhetskopia. Han har helt enkelt för dålig koll på vad han gör. Han har ingen riktig utbildning inom backend hantering/webbutveckling/E-handel.

Vi har fått in ansökningar för jobbet som ”E-handels ansvarig” från flera personer med utbildning inom E-commerce, SEO med mera och med tidigare erfarenhet av lagerhanting. Mycket bättre lämpade för uppgiften.

Kort sagt: Det funkade när företaget var litet, men nu krävs det att varje person har flera ansvarsområden och har rätt kompetens för att utföra arbetet effektivt och korrekt. Vi har inte råd att ha ineffektiva anställda.

Frågeställning:

Kan jag säga upp denna anställda på arbetsbrist då de uppgifter han utför inte (borde) utgöra ett heltidsjobb? Och det går inte att ge honom fler ansvarsområden eller omplacera då kompetensen saknas. Och sedan anställa en annan som tar över både hans uppgifter + flera andra under en annan titel.

Eller vad är bästa alternativet? Grundproblemet är att han kan för lite och jobbar för långsamt för att bli lönsam. Kan man annars hävda kompetensbrist?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Arbetsplatsen har inte kollektivavtal men försöker utgå från Handels avtal
2023-05-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallando
Vilken typ av anställning har man som heltidskonsult hos ett bemanningsföretag? Man får en garantilön mellan uppdrag, men visstidskontrakten som man skriver på säger att man är ambulerande tjänsteman.

I de flesta fall har man en tillsvidareanställning hos konsultföretaget som ambulerande tjänsteman vilket betyder att du är en tjänsteman som anställts för att utföra arbete i kundföretag och arbetsplats, arbetstid och arbetsuppgifter kan variera inom ett överenskommet tjänstgöringsområde.
Mellan dina uppdrag om du är obokad får du garantilön.
2023-06-08, 20:03
Medlem
Pallandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
I de flesta fall har man en tillsvidareanställning hos konsultföretaget som ambulerande tjänsteman vilket betyder att du är en tjänsteman som anställts för att utföra arbete i kundföretag och arbetsplats, arbetstid och arbetsuppgifter kan variera inom ett överenskommet tjänstgöringsområde.
Mellan dina uppdrag om du är obokad får du garantilön.

Hur ser banken på detta om man exempelvis vill ta ett bolån? Räknas det verkligen som en fast anställning i deras ögon?
2023-06-11, 11:35
Medlem
Om du har en tillsvidareanställning hos konsultbolaget så bör den hanteras som vilken tillsvidareanställning som helst av banken.
2023-06-22, 21:59
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Dum fråga när man är 33, men jag har aldrig någonsin tagit obetald semester innan.

Vad betyder obetald semester? Betyder det att man får NOLL lön, eller får man fortfarande lite men att det är som när man är sjuk och de gör ett avdrag?

Inser att jag tagit alldeles för mycket semester i år och att jag skulle vilja ha en vecka ledigt i höst också och besöka min far, men när jag räknar på det har jag 3 betalda dagar kvar efter sommaren. Betyder de 2 dagarna jag vill ta för att få en hel veckas semester att jag går miste om 800 kr om dagen, alltså totalt 1600 kr, om vi säger att min timlön är 100 kr (jag har månadslön och mycket högre, men vi gör det enkelt för oss).
Annars kan du sjukskriva dig den veckan som du vill ha ledigt. Då missar du bara en dag med lön och sedan sjuklön på 80%.
2023-07-07, 20:05
Medlem
Vill säga upp mig men blir inte klok och vill veta vilken uppsägningstid som jag har. Är provanställd 6 månader, kollektivavtal Glasmästeriavtalet, https://www.byggnads.se/siteassets/k...db7894854d8480

I mitt anställningsavtal står det att uppsägningstiden är 2 månader men förstår inte om det bara gäller ifall jag skulle bli uppsagd eller även vid egen uppsägning.
2023-07-15, 08:25
Medlem
Hej! Är nyfiken på om detta gäller Octapharma? Tog du jobbet? Vad erbjöd de för lön? Är jättetacksam om du vill svara
2023-07-15, 11:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådstart inklistrad.

Mod.
2023-11-11, 18:41
Medlem
tuffkatts avatar
Hej!

Jag gick i onsdags hem med en kollega efter en firmafest. Hon arbetar inom HR (en av två partners förutom HR-chef) och är nyanställd, närmare bestämt fortfarande under provanställning. Detta har nu kommit ut på kontoret och det pratas en del om det, vilket gör att hon är sönderstressad och orolig att det ska få konsekvenser för henne.

Generellt är det ju ingen jättegrej med sex mellan kollegor, men i och med att hon arbetar inom just HR och ansvarar för personalfrågor som rör t.ex mig själv så tänker jag att det ev kan vara känsligt.

Skulle detta i sig kunna vara skäl att inte förlänga en provanställning om vi ponerar att informationen når hennes chef, någon som vet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in