2023-08-22, 15:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Angående vapen och stressande situationer. Undrar hur det funkar det i USA med vapen och krogbesök. I dom delstater som har fria vapen. Kan man gå på krogen på kvällen med en 45:a Magnum i väskan?
Är det så så är det ju helt jävla sinnessjukt egentligen. Man vet ju själv hur kort stubin fulla människor kan ha.
Man får sätta ett alkolås på pistolen. Blåser man över en viss promille så funkar inte pickadollen.
Citera
2023-08-22, 15:55
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej dom är inte riktigt frikostiga med dom licenserna kan man säga.
Men möjligheten finns där rent lagligt.

Ja det var väldigt intressant. Hittade paragrafen i vapenförordningen nu.

5 a § Tillstånd till innehav av skjutvapen för skjutning för annat ändamål än jakt, målskytte, skydd eller avlivning av fällfångade djur får beviljas om det finns synnerliga skäl.
Citera
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Visst köper delar av detta men 25? Är själv i 20-års åldern och skulle i sådana fall vilja se en åldersgräns på 40 eller 50+, det finns farligt många omogna 30 åringar, eller så har bara jag lyckats träffa den generationens patrask.

Jag tror på en åldersgräns där hjärnan är fullt utvecklad. Och det är ju vid 25-30 nånstans.

Citat:
Hjärnbarken, det som kallas hjärnans grå substans, är indelad i lober och mognar från bakifrån nackloben och framåt, pannloben som ansvarar för vår kognitiva förmåga, dvs planering, förstånd och beslutsfattande mognar sist och fortsätter att utvecklas tills vi är i 25-30 års åldern.

Därefter ska en ordentlig säkerhetskontroll kunna sortera bort de med riskfylld livsstil t.ex mental ohälsa, alkoholvanor, dåligt umgänge, tidigare upplevda trauman m.m.

Utbildningen bör vara sådan också att man ganska snabbt märker vilka som är där för att leka High Chaparall.

Men som sagt... Det här är Sverige och vi har i ryggmärgen att pappa staten är den som ska ta hand om oss. Finns nog inget land i världen som sätter så mycket tilltro till politiker, myndigheter och polis som vi i Sverige gör.
Citera
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
För att få vapenlicens måste du kunna styrka ändamålet med ditt vapeninnehav: jakt och prickskytte med medlemskap i förening lär vara de mest godtagbara skälen. Du måste ha en godkänd förvaring av vapnet när det inte används, och vid transport av vapnet ska det helst vara isärmonterat och nedpackat. Ställ det mot Alf, 47, som får licens bara för att han är ostraffad och vill vara beväpnad för att få känna sig cool. Han går med pickan öppet på höften när han ska in på bolaget en fredagskväll och passerar genom det lokala köpcentrat... Det bäddar för tragedier, detta.

Ja, jag vet hur det funkar.
Vad menar du?
Citera
2023-08-22, 15:56
Medlem
Känns inte riktigt som vi är där än. I flesta länder utanför Europa så är det laglöst med mängder med vapen i omlopp då kan man ju likaväl ge vapen till laglydiga så dom kan försvara sig mot kriminella.

Just nu skulle det bara göra att det spårar ur mer. Fler och fler hade blivit skjutna och även oskyldiga samt folk slutar skjuta för den rätta anledning utan skjuter kanske för att man har en vanlig bråk.

Jag som incel som aldrig lämnar mitt hem och på 1 månad har jag sett 3 invandrar relaterade slagsmål mitt i stan. Men visst hade det vart skönt att få känns sig trygg eftersom jag känner mig inte alls trygg i dagens samhälle.
Citera
Medlem
Det vore verkligen en succé när Anders skjuter ihjäl Abdullah för att han försökte sno hans rostiga gamla monark.
Citera
Medlem
Tintinikongos avatar
Röstar själv SD. Men vill inte ha vapenlagar modell USA.
Citera
2023-08-22, 15:57
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det som många vapenliberaler tenderar att glömma är att fritt bärande är svårt att förena med Sveriges lag om att man inte får använda mer våld än vad nöden kräver. Du får inte skjuta ihjäl någon för att han försöker råna eller misshandla dig. Du får inte skjuta ihjäl någon för att han försöker ta ditt vapen ifrån dig. Du får bara skjuta ihjäl någon om han försöker döda dig eller någon i din närhet.

Med nuvarande terrornivå är det ju inte ett omöjligt scenario. Om någon ropar allah akbar och du hinner skjuta denna innan bombvästen detonerar måste det ju räknas som det våld nöden kräver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jaha, så skall polisen avväpnas då menar du?
Nej.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Nej väldigt dålig idé.
Jag tycker dock man skulle utreda för att innehav vapen för försvar i hemmet. Skulle kräva utbildning och ostraffad för licens.
Citera
2023-08-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Angående vapen och stressande situationer. Undrar hur det funkar det i USA med vapen och krogbesök. I dom delstater som har fria vapen. Kan man gå på krogen på kvällen med en 45:a Magnum i väskan?
Är det så så är det ju helt jävla sinnessjukt egentligen. Man vet ju själv hur kort stubin fulla människor kan ha.
Rätt säker på att man kan det.
Citera
2023-08-22, 16:00
Medlem
Ja detta är en bra ide!

An armed society is a polite society!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem