Citat:
Ursprungligen postat av
Rastapunx
Idioterna har redan vapen

Det är just det här som så många människor har så svårt att ta in.
Ett bra exempel är diskussioner jag hade med människor efter Breiviks dåd i Norge. De gick, mer eller mindre allihop, ungefär såhär:
Annan person: "Gud vad hemskt det där i Norge, och han fick ut ett sådant vapen på licens! Sådant borde förbjudas!"
Jag: "Om Breivik inte fått licens på sin Ruger Mini 14, tror du att han hade skrinlagt alla sina planer på terrordåd då? Typ 'Jaha, jag blev nekad licens... Då börjar jag väl spela brädspel istället för att planera terrordåd'. Menar du att du tror att det hade varit ett troligare scenario än att han bara ändrat planerna till ett annat typ av dåd, alternativt skaffat sig ett olagligt vapen ifrån kriminella i Norge?"
Annan person: "Nä klart han hade begått dådet ändå..."
Jag: "................"
Generellt sett har människor oerhört svårt att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, och de är dessutom helt värdelösa på att försöka dra några rimliga slutsatser av den information de tar in.
Om Magdalena Andersson säger att en vapenamnesti kommer att minska skjutningarna i Sverige, så tror de på det, alldeles oavsett att effekten mot kriminellas bruk av vapen mer eller mindre är 0, med ett sådant tilltag.