2023-09-24, 10:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Fanns för ett halvår sedan ett fall med en man i Malmö som laddat sin kinascooter utan CE-märkning i sin hyresrätt. Blev brand och enorma skador på fastigheten. Försäkringen gällande inte, och han dömdes på flera miljoner i skadestånd i domstol till fastighetsägaren. Nu sitter han med en stor personlig skuld (kanske för resten av livet). Sådant här "billigt" kan bli dyrt.
Det är alltid värt att ta en funderare över såna här saker. Köper man kläder eller något icke elektriskt så må det väl vara en sak, men just elprylar ska man nog vara lite mer försiktig med. Är det värt att ta risken? Jag tycker inte det.

Sen när det gäller kläder, så ser det alltid bättre ut på bild än när de väl kommer. Då är det det billigaste skitmaterialet. Gjorde själv tabben för några år sen från Wish tror jag.
Citera
2023-09-24, 12:10
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Fanns för ett halvår sedan ett fall med en man i Malmö som laddat sin kinascooter utan CE-märkning i sin hyresrätt. Blev brand och enorma skador på fastigheten. Försäkringen gällande inte, och han dömdes på flera miljoner i skadestånd i domstol till fastighetsägaren. Nu sitter han med en stor personlig skuld (kanske för resten av livet). Sådant här "billigt" kan bli dyrt.
Det skulle vara intressant att ringa och fråga om han tyckte det var värt det.
Citera
2023-09-24, 22:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Man får dock pengarna tillbaka snabbt. Temu har bra återbetalningsystem som är automatiskt.

De har också klarna.

Du får pengarna tillbaka för dina varor, men inte för ditt skadestånd på ett par miljoner om du bränt upp någons fastighet. Undvik att köpa produkter som kopplas in i elnätet.
Citera
2023-09-25, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är alltid värt att ta en funderare över såna här saker. Köper man kläder eller något icke elektriskt så må det väl vara en sak, men just elprylar ska man nog vara lite mer försiktig med. Är det värt att ta risken? Jag tycker inte det.

Sen när det gäller kläder, så ser det alltid bättre ut på bild än när de väl kommer. Då är det det billigaste skitmaterialet. Gjorde själv tabben för några år sen från Wish tror jag.

Det står vilket material kläderna är gjorda av, de flesta är gjorda av polyester vilket är det billigaste skitmaterialet, men det finns även annat material att välja på, men då fär man inte just det specifika plagget/färgen man vill ha.
Shoppade lite igår, fick lite dåligt samvete, men tänkte att det är ju iaf bättre än att spela bort pengarna vilket verkar vara en populär sysselsättning.
Det bör nog jämföras med att handla på Ö&b, Biltema, Jula, Stadium mfl som kör med Kinajox.
Senast redigerad av pe11e 2023-09-25 kl. 10:32. Anledning: Tillägg
Citera
2023-09-25, 11:09
Medlem
um1bozus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoone1
Någon som har handlat ifrån dom? Är dom legitima? Eller kommer det fler avgifter så som tull
https://www.temu.com/
Lite off-topic men har en kompis som har beställt mycket från Temu, som säger att han kan klicka i på hemsidan att han inte fick några grejer levererade och då får man pengarna tillbaka även fast man får behålla grejerna.
Citera
2023-09-25, 11:16
Medlem
Citat:
Du får pengarna tillbaka för dina varor, men inte för ditt skadestånd på ett par miljoner om du bränt upp någons fastighet. Undvik att köpa produkter som kopplas in i elnätet.

Det jag menar. Tänk med hjärnan.
Citera
2023-09-25, 11:47
Avslutad
De jag känner mig mest lurad av är svenska sajter som köpt grejor från Kina och lagt på 10 ggr pengarna som man kunde ha köpt hos Temu istället.
Vissa andra saker är det onödigt att köpa därifrån, man måste verkligen planera och jämföra innan man köper.
Citera
2023-09-25, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Så hur är det nu då mä´ Temu , tull och momsavgifter som slås på eller betalar man för allt direkt?
Dom har ju väldigt förmånliga priser.

1700 spänn kan man man handla för utan tull o annat läste jag.
Citera
2023-09-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
De jag känner mig mest lurad av är svenska sajter som köpt grejor från Kina och lagt på 10 ggr pengarna som man kunde ha köpt hos Temu istället.
Vissa andra saker är det onödigt att köpa därifrån, man måste verkligen planera och jämföra innan man köper.

Precis min tanke också, fyndiq.se är en sådan sida. Skitgrejer till höga priser.
Citera
2023-09-25, 16:09
Medlem
är temu bara en mirror site till aliexpress? vilken föredrar ni?
Citera
2023-09-25, 16:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Nej. Ali Express är en marknadsplats, med massor av enskilda säljare och Temu är en affär. Ali är ett köpcentrum och Temu är typ.. Åhléns.
Citera
2023-09-26, 12:13
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen

Har lagt 2 beställningar och tyckte dom var rejält billigare än ali men beror på vad man ska köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in