Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolini
Såg nu din lista på bra saker, men det här är ju bara blaj och käbbel? Vad är definitionen av en fantastisk mamma? För mig är det inte att ha så höga skulder, fortsätta avla barn så att man sen med SJU ungar behöver flytta runt för att man inte kan få ett förstahandskontrakt? I min värld är en fantastisk mamma en mamma som har ordning på sin ekonomi innan hon fortsätter sätta barn till världen. Fattar att saker i livet kan gå snett, men då FORTSÄTTER man väl inte föda fler barn när man inte ens kan betala för dom man har?

Följa sina passioner kan ju vem som helst göra om man skiter i att betala för sig när passionerna går snett? Våga prova nya saker och vara orädd är väl samma sak som att följa passioner så bara utfyllnad blablabla för att få det som att vara mycket.

Vad innebär det att vara en fantastik vän? Berätta mer.

Det enda jag håller med dig om är att hon är kreativ, men det har vi lyft många gånger i tråden också att hon är och det är också anledningen till att många av oss ens hittade hennes konto till att börja med. Så ingenting nytt där. Men ingen av oss har väl någonsin sagt att hon är okreativ?

Men vänta, förlåt. Tycker du att en bra mamma bara handlar om att ha mycket pengar på sitt sparkonto? Det finns så många barn från rika familjer som lider av sina föräldrars brist på engagemang och omsorg. Jag vill påpeka att hon är en fantastisk mamma eftersom jag vet att hon verkligen bryr sig om sina barn och har en nära relation med dem. Hennes barn presterar bra i skolan, är trygga och positiva, glada och sociala, trots mammans ekonomiska situation.

En mamma som, trots sina skulder, alltid har sett till att barnen har det bra, har ordnat ett tryggt hem, mat på bordet och hela kläder. Hon tar sig tid för deras intressen och aktiviteter, och listan kan göras lång. Så ja! För mig handlar en bra mamma inte alls om hur mycket pengar som finns på banken.

Vad är det du för övrigt snackar om? Att dom inte har förstahandskontrakt, vad är det för påhitt? Ska du gnälla på halva Sverige som inte äger sina bostäder utan som hyr sin bostad? har du missat poängen med hur bostadsmarknaden fungerar och att folk inte ska stå helt på gatan? Jag tappar förståndet över hur låg denna tråd är hela tiden & blir chockad själv över varför jag reagerar över inlägg som görs av er så små och lågbegåvade människor som er.
Senast redigerad av Grynetss 2025-01-08 kl. 19:55.
Citera
2025-01-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolini
Vilka är dom positiva sakerna? Förstår att det blir tröttsamt för er att försvara allt det dåliga, för det är ärligt talat det enda ni gör? Vi tycker det är ledsamt att Joakim övergivit sitt barn - du försvarar. Vi tycker det är fruktansvärt att Joakim inte betalar underhåll - du försvarar. Vi tycker det är idiotiskt att dom avlar fler barn trots att dom inte kan betala omsorgsavgiften för barnen dom redan har - du försvarar. Vi tycker det är märkligt att spendera pengar på semester och löshår istället för att betala skulder - du försvarar.

Så snälla säg mig - vilket är det fina som du inte längre orkar försvara?

Väl sammanfattat av den självupplevda positivistens försvar här inne.
Citera
2025-01-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grynetss
Men vänta, förlåt. Tycker du att en bra mamma bara handlar om att ha mycket pengar på sitt sparkonto? Det finns så många barn från rika familjer som lider av sina föräldrars brist på engagemang och omsorg. Jag vill påpeka att hon är en fantastisk mamma eftersom jag vet att hon verkligen bryr sig om sina barn och har en nära relation med dem. Hennes barn presterar bra i skolan, är trygga och positiva, glada och sociala, trots mammans ekonomiska situation.

En mamma som, trots sina skulder, alltid har sett till att barnen har det bra, har ordnat ett tryggt hem, mat på bordet och hela kläder. Hon tar sig tid för deras intressen och aktiviteter, och listan kan göras lång. Så ja! För mig handlar en bra mamma inte alls om hur mycket pengar som finns på banken.

Vad är det du för övrigt snackar om? Att dom inte har förstahandskontrakt, vad är det för påhitt? Ska du gnälla på halva Sverige som inte äger sina bostäder utan som hyr sin bostad? har du missat poängen med hur bostadsmarknaden fungerar och att folk inte ska stå helt på gatan? Jag tappar förståndet över hur låg denna tråd är hela tiden & blir chockad själv över varför jag reagerar över inlägg som görs av er så små och lågbegåvade människor som er.
Ja, jag kan förlåta dig för din bristande läsförmåga. Jag skrev inte att en bra mamma handlar om att ha mycket pengar på sitt sparkonto, utan en bra mamma fortsätter inte föda barn om man har det så dåligt ställt att man inte har ett permanent boende, eller möjlighet att betala för barnens omsorg. Tycker det känns grundläggande att kunna erbjuda ett stabilt hem för sina barn. Och som jag skrev så har jag full förståelse för att saker i livet händer. Jag fattar att hon konkade när hon redan hade åtta ungar under corona, men måste man skaffa 10 till när man har miljoner i skulder? Nej, det tycker jag inte är bra föräldraskap. Orkar inte ens läsa resten av vad du skrev eftersom det nog är svar på något som jag inte skrivit eller menat.
Senast redigerad av Kolini 2025-01-08 kl. 20:10.
Citera
2025-01-08, 20:10
Medlem
Citat:

Ja, fast nu är inte frågan om ett sparkonto eller ej. Utan fett med minus på det löpande kontot...

Första och andrahandskontrakt handlar ju båda om hyresmarknaden, bara i vilken ordning som man hyr ifrån hyresvärden.

Att vara en hyfsad mamma är det verkligen något att hylla till skyarna? Är det allt detta positiva som de tillför? Jag tycker att hon sköter barnen bra, men är det verkligen måttet att mäta emot? Att man inte suger som förälder? (Kan ju dock diskuteras för J och hans förstfödda...) Men är väl tur det för både henne och barnen, för annars hade väl socialen gått in och omplacerat barnen.
Citera
2025-01-08, 20:14
Medlem
Och när vi ändå talar om att vara en fantastisk mamma. Har vi glömt hur hon filmade sitt barn gråtandes på sjukhuset med ansiktet fyllt av herpesutslag? Hur, snälla säga mig HUR är detta att vara en fantastisk mamma? Att systematiskt filma sina barn för att lägga upp för tusentals främmande människor och på så vis ta ifrån dom möjligheten till privatliv. HUR är det bra föräldraskap? Vill ha svar på det.
Citera
2025-01-08, 20:19
Medlem
Citat:
För att försvarare sitter inte här och ger mer ammunition. Det finns i hennes flöde och på hennes Instagram, vilket ni redan känner till. Ni är bara ett par uttråkade och trötta personer som letar efter brister. Som att jaga en katt. Som att det är fel att ge barn ansvar. Allt är fel. Hela, hela, hela tiden.

Ska jag upplysa hennes fina sidor, jag som känner henne?

Hon är en fantastisk mamma. Hennes barn är varma, omtänksamma och vänliga. Hennes döttrar är otroligt mogna och kompetenta, de kan allt från matlagning till att ta ansvar utan att hon ens behöver påminna dem. Hon utmanar sig själv, är orädd och vågar prova nya saker. Hon fortsätter att utbilda sig för att följa sina passioner. Hennes kreativitet är imponerande, och jag känner mig avundsjuk på allt hon kan åstadkomma. Hon är en sann inspirationskälla och en underbar vän. Jag skulle kunna skriva om detta i all oändlighet, men ingenting av det jag säger kan verkligen fånga värdet av henne för er. För ni hakar upp er på att hon är en ”samhällsparasit” och ovärdig för att människan har en skuld. Det är så man spyr.

Varför tar hon inte sitt ansvar och betalar av sina skulder istället för att shoppa upp pengarna? Du borde ju veta, som är hennes vän. 👀
Citera
2025-01-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mqk
Varför tar hon inte sitt ansvar och betalar av sina skulder istället för att shoppa upp pengarna? Du borde ju veta, som är hennes vän. 👀

Samt om pengarna som de skulle skulle "spara" på hyran vid bostadsbytet kommer att användas till avbetalning av skulder?
Citera
2025-01-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mqk

Hon får allt! Så varför skulle hon behöva shoppa?😎 Vad skulle hon shoppat menar du?
Citera
2025-01-08, 20:23
Medlem
vichy6s avatar
Citat:

💯
Citera
2025-01-08, 20:24
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Samt om pengarna som de skulle skulle "spara" på hyran vid bostadsbytet kommer att användas till avbetalning av skulder?

Hur och varför är det något du behöver tänka på? Dessutom printa ner?

Vem mår bättre av det?
Citera
2025-01-08, 20:36
Medlem
Citat:

Lite roligt att du kallar oss lågbegåvade och så vet du inte ens vad ett förstahandskontrakt är 😅

Du och P är nog på samma nivå, för hon verkar inte heller så begåvad när man ser hur hon skriver. Hon är riktigt kass på det svenska språket.
Citera
2025-01-08, 20:37
Medlem
Tänk att ni sitter här och är alldeles upprörda och tycker att vi "letar fel" när felen är rakt framför näsan på oss (skulder som ej betalas, barn som stöts bort ur familjen, barn som exploateras) och inte en enda av dessa saker kan ni bemöta. Men ni går igång när någon lyfter att det är oansvarigt att skaffa katt, vilket det ärligt talat är eftersom det är en kostnad som borde läggas på exempelvis omsorg eller underhåll att ha katt är ingen mänsklig rättighet, men en skyldighet är ju däremot att betala FÖRSKOLEAVGIFTEN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in