Citat:
Ursprungligen postat av
Grynetss
Men vad är det egentligen hon försöker undkomma, undrar jag? Vad planerar du att hon ska göra annorlunda? Att byta till en billigare bostad är en början, och det är faktiskt på väg att ske. Huset hon ska flytta till kostar mindre men är i betydligt sämre skick. Som vi har diskuterat många gånger tidigare, är det inte lätt att få ett kontrakt när man har anmärkningar. Tycker du att hon ska lämna sina barn och flytta till en annan kommun för att få ett billigare boende?
Om man räknar ihop hyra, mat, räkningar som måste betalas och mat för åtta personer, så kan man förstå att det inte finns så mycket kvar till att betala av skulderna. Hur kan detta vara din huvudvärk? Jag tror att hon har tillräckligt med bekymmer för att få livet att fungera, särskilt när hon dessutom lever med någon som inte bidrar med mycket i hushållet...
Som ärlig skattebetalare så är varje parasit som belastar samhället med sina skulder min huvudvärk.
Bara för att man har det jobbigt och svårt så skiter man inte i räkningar/skulder. Man gör rätt för sig. Man lever på existensminimum, åker inte på semester på sommaren för man har inte råd, man äter billigt, köper inte dyra soffor, sparar varenda krona och lägger inte pengar på garn för att virka hiskeliga mängder med kläder, bor mindre och låter barnen dela rum och man skaffar definitivt inte fler barn.
Har man skulder hos kf så biter man fanimig ihop och gör rätt för sig.
Men du är kanske lika nonchalant med din ekonomi.