2024-12-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grynetss
Jag blir bara förundrad. Varför bryr man sig så mycket om andras skulder? Hela 88% av befolkningen i Sverige har skulder, en ökning från 44% år 1995. Vad är så roligt, eller vad finns det att glädjas åt i detta eller hur har man mage att önska dessa personer ett svårt liv?

Du har själv skrivit 34 inlägg i den här tråden. Kanske ska du fråga dig själv vad som driver dig att fortsätta gå in och förundras över vad människor du uppenbarligen tycker är knäppa skriver.
P har över 70 000 följare och hennes jobb är att influera och sälja in sin livsstil. Självklart skaver det när man vet hur de beter sig. Insamlingar till djur som sen försvinner, skulder kopplat till förskoleavgift och underhåll samtidigt som de utåt sätt lever ett rätt så glammigt liv. Systemet hade kollapsat om alla levde som dom och jag är säker på att om fler personer med samma skulder och livsstil självvalt valde att arbeta som influencer så hade de förmodligen fått liknande trådar här.
Citera
2024-12-27, 15:10
Medlem
Citat:
Jag blir bara förundrad. Varför bryr man sig så mycket om andras skulder? Hela 88% av befolkningen i Sverige har skulder, en ökning från 44% år 1995. Vad är så roligt, eller vad finns det att glädjas åt i detta eller hur har man mage att önska dessa personer ett svårt liv?

Knappast 88% som är hos KF. Ja en stor del av folket har lån, men det betalar också dem. Både ränta och amortering. De rättar sin livstil efter plånboken. Jag önskar inte dem ett svårt liv utan ett sparsamt och måttligt liv. Där man betalar för de barn man redan har och inte sätter nya till världen när man är så skuldsatt. Nu är ju inte du P men verkar vara hennes språkrör. Det är det här lättvindiga sättet hos generationen som är runt 20-30. De ska ha allt på en gång, och viftar bort stora skulder. Man blir mörkrädd.
Citera
2024-12-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somsvampariskogen
Knappast 88% som är hos KF. Ja en stor del av folket har lån, men det betalar också dem. Både ränta och amortering. De rättar sin livstil efter plånboken. Jag önskar inte dem ett svårt liv utan ett sparsamt och måttligt liv. Där man betalar för de barn man redan har och inte sätter nya till världen när man är så skuldsatt. Nu är ju inte du P men verkar vara hennes språkrör. Det är det här lättvindiga sättet hos generationen som är runt 20-30. De ska ha allt på en gång, och viftar bort stora skulder. Man blir mörkrädd.

Visst, kanske är jag det, för jag känner den här tjejen och det är så frustrerande för mig att bara sitta och se på. Jag vet dock att det här bara eldar på konflikten. Jag är så trött på att ni plockar detaljer från en bild på Instagram och formar er egen verklighet för det är så tydligt att ingen i detta forum har en verklig relation. Du pratar om lån och amorteringar, om en kvinna som har haft allt detta du skriver om, som har sålt och köpt olika hus och lägenheter, till och med byggt sitt eget hus innan hon fyllde 25. (kom inte och säg att det var hennes exman för då i livet var dom två väldigt jämn ställda) Du pratar om en kvinna som har gått igenom ett helvete med skilsmässa, förlust av barn och en karriär som kraschat. Livet drabbar alla, även influensers. Hur fan hade någon av er tacklat allt detta. Jag blir bara ledsen över att jag inte kan göra något för att försvara någon som jag verkligen bryr mig om och som inte förtjänar detta.
Citera
2024-12-27, 16:41
Medlem
Citat:
Visst, kanske är jag det, för jag känner den här tjejen och det är så frustrerande för mig att bara sitta och se på. Jag vet dock att det här bara eldar på konflikten. Jag är så trött på att ni plockar detaljer från en bild på Instagram och formar er egen verklighet för det är så tydligt att ingen i detta forum har en verklig relation. Du pratar om lån och amorteringar, om en kvinna som har haft allt detta du skriver om, som har sålt och köpt olika hus och lägenheter, till och med byggt sitt eget hus innan hon fyllde 25. (kom inte och säg att det var hennes exman för då i livet var dom två väldigt jämn ställda) Du pratar om en kvinna som har gått igenom ett helvete med skilsmässa, förlust av barn och en karriär som kraschat. Livet drabbar alla, även influensers. Hur fan hade någon av er tacklat allt detta. Jag blir bara ledsen över att jag inte kan göra något för att försvara någon som jag verkligen bryr mig om och som inte förtjänar detta.

Jag har följt P sen 2011 och jag plockar inte detaljer ur en bild. Jag har följt hennes på- och av karusell och lärt mig hur hon fungerar.
Hon har inte gått i konkurs pga corona eller otur, utan pga att hon kastar sig in i nya projekt utan att avsluta det gamla. En otroligt rastlös människa som försätter sig i skiten alldeles på egen hand! Noll konsekvenstänk.
Hon har skulder, konkurser och trasiga äktenskap på grund av att hon aldrig tänker längre än näsan räcker.
Citera
2024-12-27, 17:03
Medlem
Citat:
Du pratar om lån och amorteringar, om en kvinna som har haft allt detta du skriver om, som har sålt och köpt olika hus och lägenheter, till och med byggt sitt eget hus innan hon fyllde 25.

Ja jag var väldigt imponerad fram tills hon mitt i allt detta tiggde pengar till veterinär för katten. Då visade hon sitt rätta jag.
Citera
2024-12-27, 17:40
Medlem
Citat:

Du skriver att hon har gått igenom ett helvete, att livet även drabbar influencers. Men det innebär väl inte att man ska smita från sitt ansvar? En person som gått igenom ett helvete eller är influencer måste ju också göra rätt för sig och betala sin skulder eller hur sjutton tänker du?

Och dessutom, även om man har gått igenom svåra saker så kan man inte använda sig av det hela livet. Livet går ju faktiskt vidare och man måste ta ansvar.
Citera
2024-12-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Du skriver att hon har gått igenom ett helvete, att livet även drabbar influencers. Men det innebär väl inte att man ska smita från sitt ansvar? En person som gått igenom ett helvete eller är influencer måste ju också göra rätt för sig och betala sin skulder eller hur sjutton tänker du?

Och dessutom, även om man har gått igenom svåra saker så kan man inte använda sig av det hela livet. Livet går ju faktiskt vidare och man måste ta ansvar.

Men vad är det egentligen hon försöker undkomma, undrar jag? Vad planerar du att hon ska göra annorlunda? Att byta till en billigare bostad är en början, och det är faktiskt på väg att ske. Huset hon ska flytta till kostar mindre men är i betydligt sämre skick. Som vi har diskuterat många gånger tidigare, är det inte lätt att få ett kontrakt när man har anmärkningar. Tycker du att hon ska lämna sina barn och flytta till en annan kommun för att få ett billigare boende?

Om man räknar ihop hyra, mat, räkningar som måste betalas och mat för åtta personer, så kan man förstå att det inte finns så mycket kvar till att betala av skulderna. Hur kan detta vara din huvudvärk? Jag tror att hon har tillräckligt med bekymmer för att få livet att fungera, särskilt när hon dessutom lever med någon som inte bidrar med mycket i hushållet...
Citera
2024-12-27, 18:42
Medlem
Citat:
Men vad är det egentligen hon försöker undkomma, undrar jag? Vad planerar du att hon ska göra annorlunda? Att byta till en billigare bostad är en början, och det är faktiskt på väg att ske. Huset hon ska flytta till kostar mindre men är i betydligt sämre skick. Som vi har diskuterat många gånger tidigare, är det inte lätt att få ett kontrakt när man har anmärkningar. Tycker du att hon ska lämna sina barn och flytta till en annan kommun för att få ett billigare boende?

Om man räknar ihop hyra, mat, räkningar som måste betalas och mat för åtta personer, så kan man förstå att det inte finns så mycket kvar till att betala av skulderna. Hur kan detta vara din huvudvärk? Jag tror att hon har tillräckligt med bekymmer för att få livet att fungera, särskilt när hon dessutom lever med någon som inte bidrar med mycket i hushållet...

Är verkligen nya huset billigare om man räknar in driften? Varför skaffade hon fler barn, speciellt med en som inte bidrar mycket till hushållet ?
Citera
2024-12-27, 21:32
Medlem
Ruo999s avatar
Frågesport
Om man har x antal barn. Livet är bra och rullar på.
Sen händer livet. Det blir tuffare. Man får skulder. Det blir svårt att få ihop det. Man hamnar hos kronofogden. Det är kämpigt. Kan hända vem som helst.

Vad gör en vettig människa? (ett svar är rätt)
A) Lever på bidrag. Andra kan betala för mig. Vi kör på som vanligt.
B) Kämpar för att komma på fötter. Gör en plan för befintliga familjen och framtiden.
C) Skaffar fler barn som kostar mer pengar. Vi får tigga till oss barnvagn.

Kryssa för rätt svar o lägg i lådan.
Citera
2024-12-27, 21:34
Medlem
Citat:

Men alltså skämtar du eller? Påstår du att det skulle vara ”okej” att skita i att betala och göra rätt för sig för med anledning av det du nämner ovan eller?
Det är nämligen vad man gör här i Sverige förstår du. Skaffar man barn ser man då fan till att försörja dem OCH att betala för sitt leverne, man skaffar inte barn på löpande band för att sedan beklaga sig och försöka använda det som någon usel ursäkt till att man sedan inte skulle ha ”mycket pengar över till att betala sina skulder”. Riktigt pinsamt skrivet, särskilt om du nu som du säger är en vän till P. Visar bara än mer vad ni är för bihang.
Citera
2024-12-27, 21:50
Medlem
Citat:
Den där frågan har du redan fått svar på. Som någon annan skrev, visa oss vilka fler influensers som har massa skulder, inte betalar underhåll till sitt barn eller struntar i förskoleavgifter men lever lyxliv och lurar sina följare så kan vi starta en sådan tråd.
Citera
2024-12-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ingen av oss hade basunerat ut det och försökt livnära oss på våra barn i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in