2024-04-06, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Fast problemet är väl ändå inte att man som kvinna/mamma som förlorat ett barn önskar o längtar efter fler barn?! Det är väl snarare rent biologiskt rätt väntat?!

Problemet är ju när man är så egoistisk att man väljer att agerar på dom känslorna TROTS att man är väl medveten om att man riskerar ett barn liv!! Som med största sannolikhet kommer födas till en kamp på liv o död! O om barnet lyckas överleva är risken oerhört stor med livslånga fysiska men i olika grad, som i värsta fall kan begränsa barnets möjlighet till ett värdigt liv! (ja många microprematurer får svåra hjärnblödningar som kan ge dom ett otroligt begränsat liv med livslångt behov av vård dygnet runt.)

Kort o gott, den vuxna kvinnan/mamman sätter sina egna känslor/behov först, o har inga problem med att gambla med ett barns liv eller lidande. O DET är problemet tänker jag!

Bra sammanfattat!! Att agera på känslorna trots riskerna och katastrofala förutsättningar satte huvudet på spiken. Det är som en tragikomedi alltihopa och än har vi inte sett slutet.
Citera
2024-04-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blissophie97
Missförstå mig inte nu, jag betvivlar inte de uppgifter ni andra fått in kring deras skulder, jag förstår bara inte på fullaste allvar hur det kan vara möjligt att leva som de gör samtidigt? Alltså jag förstår inte hur det rent logistiskt går ihop, inte "moraliskt".

Äldsta dottern går i ridning och har bra kvalités-utrustning, de bor i ett stort och väldigt fint hus/radhus (de hyr förvisso, men det är ju inte heller gratis), ena dottern följde med en kompis till Spanien nyligen osv. Alltså, jag har inga skulder men bara när jag någon gång glömt betala något mindre på Klarna så kan jag inte handla med Klarna igen först när den är betald, så huuur är detta möjligt? Jag har sett andra i min närhet haft stora skulder, dock fortfarande mindre än de som P och J har, och deras liv ser totalt annorlunda ut.

Gjorde inte pappan L lite bostadskarriär? Köpte renoverade och sålde?
Citera
2024-04-06, 12:24
Huset bredvid deras kostar 19 000 kr i månaden, så det är nog vad deras hyresrätt kostar. Helt sjukt. Kronofogden behöver få veta vad de håller på med.
Citera
2024-04-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstalen21
Huset bredvid deras kostar 19 000 kr i månaden, så det är nog vad deras hyresrätt kostar. Helt sjukt. Kronofogden behöver få veta vad de håller på med.

Hur har dom råd?!
Citera
2024-04-06, 12:49
Medlem
Fan helt sinnessjukt att ingen i familjen (kanske dem gör) steppar in och säger stopp. Deras skulder 🤯. Huuuuuur? Det räckte inte med att en av ungarna dog. Vi alla kunde räkna ut att det snart kommer en ny.. och en till. Och en till. Tål inte P och hennes egoistiska tankesätt. Största egoisten. Kan hon inte korka igen hålet och sluta förpesta jorden? Och J? Hur kan det gås igång på den fjortismisslyckandemuppen. Så omanlig.. och ful...
Citera
2024-04-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweediie
Hur har dom råd?!
Det är ju det dom tydligen inte har. Lever långt över sina tillgångar. Men dom överlever nog pga alla barnbidrag...
Citera
2024-04-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelskrutt
Det är ju det dom tydligen inte har. Lever långt över sina tillgångar. Men dom överlever nog pga alla barnbidrag...

Men hur betalar dom hyra? Mat?
Citera
2024-04-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstalen21
Det stämmer. Jag kollade nu också och hyran är som du säger på 19 000
Helt sjukt
När jag läser på Kvalster om bostaden så står det så här. Bostaden kommer att uthyres i 4 år och därefter att avyttras
Senast redigerad av tindraninni 2024-04-06 kl. 13:07.
Citera
2024-04-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweediie
Men hur betalar dom hyra? Mat?

Jadu jag har ingen aning. Med tanke på hur deras hem ser ur med inredning osv så ser det ut som dom har det ganska fett.. luktar suspekt...
Citera
2024-04-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densviskar
Skulle du säga samma sak till en kvinna som avslutat sin graviditet i havandeskapsförgiftning? Att hon aldrig mer skulle sätta ett barn till världen, då risken att dö är betydligt högre än att födas premarurt i den veckan hon fött dem sista barnen? Nej det tror jag verkligen inte att du skulle. Har du förlorat ett barn och känt längtan efter det barnet och förmodligen hoppet som livet kan ge tillbaka? Nej det tror jag inte heller att du upplevt så vi ska nog vara tysta om vi inte gått en dag i deras skor. Det är en komplex situation och att förvägra mammor som fött barn prematurt tidigare att skaffa fler barn är inte rimligt och inte okej. Samma sak som att man har genetiska åkommor och har chans att sprida det vidare genetiskt, du kan dra detta så långt du vill. Att önska ett till barn är inte något som är sinnesjukt hur mycket du än vill få det att låta som det.

Att födas in i fattigdom. Vi kan se det på flera olika håll, absolut finns det inte någon ekonomisk trygghet i dagsläget från sin mamma. Men hur många barn föds inte in i misär och olycka varje dag, vad jag ser utifrån så får barnen ha sina aktiviteter, mat på bordet ett rent hem och en kärleksfull familj som arbetar tillsammans. Jag tror också att dessa barn får uppleva långt mer än vanliga ”Svenssons” tack vare hennes sociala medier på gott och ont. Det onda som det medför har ju fört oss hit. Sen har barnen också sina pappor så att födas in i fattigdom är att ta i. Sen hoppas jag för deras skull att dom får en chans till en ny start och börja om och göra rätt för sig.

Angående barnens påstådda diagnoser vet vi faktiskt ingenting om. Det vi får se är otroligt kärleksfulla syskon och en 2 åring med spring i benen. Vill också minnas att P har nämnt att hon tror att det kan finnas en adhd diagnos bakom och han redan är under kontroll, en diagnos jag för övrigt också tror att hon har. Jag har inte följt dom åt när T var med i bilden mer än att ha läst Js egna inlägg om situationen med sin son. Det jag däremot har läst är att en person i denna FB tråd sagt det ena och andra och alla andra har efter det tagit sina egna slutsatser. Och att ha en eventuell autism diagnos respektive adhd är stor skillnad men jag tror att dom har gått efter pojkens mående men samtidigt vet vi ingenting mer om detta än det dom själva delar eller det som skrivs i en tråd på FB….

Tack för mig och godnatt.

Jo att t ev har autism har p gått ut med. Hon har sagt att mamman inte vill utreda men att hon och j ser starka autismdrag, så detta är inget påhitt från fb
Citera
2024-04-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det stämmer. Jag kollade nu också och hyran är som du säger på 19 000
Helt sjukt

Heeeelt galet. Hur fick dom ens bostaden?
Citera
2024-04-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelskrutt
Heeeelt galet. Hur fick dom ens bostaden?
Bra fråga och vad säger Kronofogden om detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in