2023-01-10, 01:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Alla morötter smakar beskt eller helt enkelt ingenting. Det spelar ingen roll var man köper dem, om de är närodlade, kravmärkta eller egenodlade från frön.
Förr kunde man äta en morot rå och det fanns en karakteristisk sötaktig morotssmak. En morot som kokade med i vilken köttgryta som helst gav mersmak.
Men nu... moroten är förlorad. Jag tror som någon skrev ovan att de smakrika morötterna har dribblats bort i jakten på något mer motståndskraftigt som inte drar till sig skadeinsekter.

Verkligen ang det feta. Det är en sensation att äta morot direkt ifrån landet med hänsynsfull odling och hantering manuellt att dra upp moroten med näven jämfört med tvärtemot tvål, beskatig, konstigt pepprig kemikalisk morot. Det är så mycket dynga i jorden numera, och det sprutas på en massa gift, och hanteringen är brutal maskinellt så morötterna blir stressade
Citera
2023-01-10, 04:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
När jag äter morötter nuförtiden smakar det bara bittert. Jag minns när jag var liten på 80- och 90-talen. Då var morötterna goda och jag brukade alltid äta morötterna till den där kärnan som låg i mitten och sedan åt jag den och det smakade sött. Det var länge sedan jag hittade den kärnan. Den verkar ha försvunnit. Har de genmodifierat morötterna så att det blir högre avkastning och sämre kvalitet? Är det därför morotskärnan är borta?

Du minns nyskördade sommarmorötter och jämför sedan det med lagringsdugliga vintermorötter och begriper inte skillnaden mellan dem
Citera
2023-01-10, 05:22
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Är det tabu att prata om GMO-grödor i den här tråden? Stora, tunga ofta vackra grönsaker som smakar skit. Har man käkat svenska eko tomater och sedan åkt ner till tex Spanien och jämfört med deras standardtomat som ser ut som en belgian blue så har man ett fantastiskt exempel på detta.

Mvh
Citera
2023-01-10, 05:40
Medlem
Haajibs avatar
Köp inte de ekologiska, köp en vanlig så ska du se att den smakar bättre
Citera
2023-01-10, 09:35
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
När jag äter morötter nuförtiden smakar det bara bittert. Jag minns när jag var liten på 80- och 90-talen. Då var morötterna goda och jag brukade alltid äta morötterna till den där kärnan som låg i mitten och sedan åt jag den och det smakade sött. Det var länge sedan jag hittade den kärnan. Den verkar ha försvunnit. Har de genmodifierat morötterna så att det blir högre avkastning och sämre kvalitet? Är det därför morotskärnan är borta?

Dom där "gamla" med en stenhård kärna i mitten och taggar på utsidan är som tur är borta, var ju inte mycket att äta på dom.
Citera
2023-01-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag får för mig att morötter tappar mycket i smak och saftighet så fort du tar upp dem. Morsan hade morötter i Norrland. Jädrigt små och smala. Men otrolig smak när man tog upp och åt direkt.
Eller hur. Min mamma odlade också morötter förr i tiden. Har man EN enda gång i livet stått i ett morotsland och ätit spröda morötter direkt ur landet så är man förstörd:-) ALLA köpe-morötter smakar trä-stam efter det.
Citera
2023-01-10, 11:58
Citat:
Om du lägger dem i vatten i två timmar kanske det beska går bort?
Citera
2023-01-10, 12:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Om du lägger dem i vatten i två timmar kanske det beska går bort?

Hmm kanske det. Ska prova.
Citera
2023-01-10, 12:28
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag köper ekologiska morötter från Sverige.
"Jag köper rep. Varför är det syntetiskt? Det var inte syntetiskt förr i tiden". Så låter det när du skriver.
"Fick tips att jag ska lägga det syntetiska repet i vatten, så slutar det vara syntetiskt. Det ska jag prova", Så låter det faktiskt.

Vilken stad bor du i? Så ska jag lotsa dig till riktiga morötter
Citera
2023-01-10, 12:31
Medlem
Topjorden som dom odlats i är säkerligen extremt nedgången. Även om det är ekologisk odling så är det säkerligen odlat i en monokultur utan hänsyn till jordens behov.

Regenerativt jordbruk är det ända sättet. Vår jord är döende.

Testa att odla själv i en välgödslad (naturligt gödsel ) jord så kommer du märka en klar skillnad
Citera
2023-01-10, 12:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
"Jag köper rep. Varför är det syntetiskt? Det var inte syntetiskt förr i tiden". Så låter det när du skriver.
"Fick tips att jag ska lägga det syntetiska repet i vatten, så slutar det vara syntetiskt. Det ska jag prova", Så låter det faktiskt.

Vilken stad bor du i? Så ska jag lotsa dig till riktiga morötter

Jag bor i Stockholm.
Citera
2023-01-10, 12:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag bor i Stockholm.
Lisbeth Janson frukt och grönt, Östermalms Saluhall
De säljer Wålstedts morötter genom tistelvind. Be om några som är som snacks.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-01-10 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in