• 1
  • 2
2023-01-09, 12:28
Medlem
JustZlatans avatar
När jag äter morötter nuförtiden smakar det bara bittert. Jag minns när jag var liten på 80- och 90-talen. Då var morötterna goda och jag brukade alltid äta morötterna till den där kärnan som låg i mitten och sedan åt jag den och det smakade sött. Det var länge sedan jag hittade den kärnan. Den verkar ha försvunnit. Har de genmodifierat morötterna så att det blir högre avkastning och sämre kvalitet? Är det därför morotskärnan är borta?
Citera
2023-01-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
När jag äter morötter nuförtiden smakar det bara bittert. Jag minns när jag var liten på 80- och 90-talen. Då var morötterna goda och jag brukade alltid äta morötterna till den där kärnan som låg i mitten och sedan åt jag den och det smakade sött. Det var länge sedan jag hittade den kärnan. Den verkar ha försvunnit. Har de genmodifierat morötterna så att det blir högre avkastning och sämre kvalitet? Är det därför morotskärnan är borta?
Det beror på vilka morötter du köper. Givetvis finns de morötterna du åt på 90-talet kvar. Tänk på ursprungsland, pris och storlek.
Citera
2023-01-09, 12:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesight
Det beror på vilka morötter du köper. Givetvis finns de morötterna du åt på 90-talet kvar. Tänk på ursprungsland, pris och storlek.

Jag köper ekologiska morötter från Sverige.
Citera
2023-01-09, 12:49
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag upplever samma sak. Men om du hittar svenskodlade morötter med blast så kan jag varmt rekommendera dem. För de smakar så som morötter ska smaka!
Citera
2023-01-09, 12:50
Citat:
Jag köper ekologiska morötter från Sverige.

Kan ha både söta och bittra morötter i både ekologiska och inte ekologiska.

Så det är från morot till morot.
Citera
2023-01-09, 12:59
Medlem
Morötter från ICA och Coop är ofta knepiga i smaken. Ibland smakar dom diskmedel, då måste jag skala dom också, att bara tvätta av dom räcker inte.

Lidl är bättre, dom har oftast något närodlat från bonden i grannbyn.
Citera
2023-01-09, 13:00
Medlem
Vet inte om det är sant, men är inte morot något man kan äta för att testa blodsocker, eller något liknande med. Smakar moroten sött, så har man för lite och smakar den bittert, så har man nog med socker i kroppen.
Citera
2023-01-09, 13:35
Medlem
Briasccas avatar
Förmodligen har de bytt sorter i butiken. I odlingen är det känt att bittert smakande sorter av potatis, morötter och andra rötter är mer resistenta mot skadeangrepp. Du får alltså större avkastning om du satsar på bittra sorter än på söta.

Konsumenten (dock inte du) har heller sällan några smakerfarenheter av hur morot kan smaka och använder förmodligen heller inte särskilt mycket morot i sin matlagning, så kan därför inte bedöma kvaliteten. Därför går det att sälja de varianter som finns i butiken, och de behöver inte ha något sortnamn utan kan kallas endast för "morot". Liknar lite som att det på vinsidan på 1980-talet gick att sälja Vino Tinto och Spansk lantvin, eller dagens vinboxar som innehåller ospecificerat "vin" för gemene man.

Sortvariationen på morötter är stor, och den kommersiella odlingen globalt sett jobbar med drygt 100 olika sorter. Morötter som man t.ex gör morotsjuice av är helt annorlunda mot de som vi använder för att göra rårivna morötter av eller använde i vår matlagning. Apelsiner är ett annan livsmedel som säljs i stort sett helt utslätat i stället för efter sortnamn, vilket skulle vara till mer vägledning för oss konsumenter.
Citera
2023-01-09, 14:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Förmodligen har de bytt sorter i butiken. I odlingen är det känt att bittert smakande sorter av potatis, morötter och andra rötter är mer resistenta mot skadeangrepp. Du får alltså större avkastning om du satsar på bittra sorter än på söta.

Konsumenten (dock inte du) har heller sällan några smakerfarenheter av hur morot kan smaka och använder förmodligen heller inte särskilt mycket morot i sin matlagning, så kan därför inte bedöma kvaliteten. Därför går det att sälja de varianter som finns i butiken, och de behöver inte ha något sortnamn utan kan kallas endast för "morot". Liknar lite som att det på vinsidan på 1980-talet gick att sälja Vino Tinto och Spansk lantvin, eller dagens vinboxar som innehåller ospecificerat "vin" för gemene man.

Sortvariationen på morötter är stor, och den kommersiella odlingen globalt sett jobbar med drygt 100 olika sorter. Morötter som man t.ex gör morotsjuice av är helt annorlunda mot de som vi använder för att göra rårivna morötter av eller använde i vår matlagning. Apelsiner är ett annan livsmedel som säljs i stort sett helt utslätat i stället för efter sortnamn, vilket skulle vara till mer vägledning för oss konsumenter.

Kanske är bittra morötter nyttigare än söta? Det är den enda anledningen till att jag kommer att fortsätta med samma morötter. Kanske smakar det bättre om jag fermenterar morötterna?
Citera
2023-01-09, 15:17
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Morötterna blev bittra för mig när jag började ta Antabus, det kanske ger utslag? Ska plocka fram bipackssedeln. Återkommer innan 17.00 om jag hittar något.
Citera
2023-01-09, 15:23
Citat:
Köp ICAs "nyskördade morötter".

Skördas året runt tack vare att fälten täcks med halm. Dom är några kronor dyrare men men det är det värt när man slipper köpa gammal lagrad skit. Dom har den där söta smaken du är ute efter. Finns ofta som alternativ som både eko och konventionella morötter.
Senast redigerad av trazke 2023-01-09 kl. 15:27.
Citera
2023-01-09, 15:35
Medlem
Det du söker är ”morötter i knippe” . De säljs utan påse och med blasten kvar. Smakar precis som egenodlade morötter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in