2023-01-09, 17:26
Medlem
Alla morötter smakar beskt eller helt enkelt ingenting. Det spelar ingen roll var man köper dem, om de är närodlade, kravmärkta eller egenodlade från frön.
Förr kunde man äta en morot rå och det fanns en karakteristisk sötaktig morotssmak. En morot som kokade med i vilken köttgryta som helst gav mersmak.
Men nu... moroten är förlorad. Jag tror som någon skrev ovan att de smakrika morötterna har dribblats bort i jakten på något mer motståndskraftigt som inte drar till sig skadeinsekter.
Citera
2023-01-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
När jag äter morötter nuförtiden smakar det bara bittert. Jag minns när jag var liten på 80- och 90-talen. Då var morötterna goda och jag brukade alltid äta morötterna till den där kärnan som låg i mitten och sedan åt jag den och det smakade sött. Det var länge sedan jag hittade den kärnan. Den verkar ha försvunnit. Har de genmodifierat morötterna så att det blir högre avkastning och sämre kvalitet? Är det därför morotskärnan är borta?

Kanske beror pp att dom är mindre nu?
Vi köper fodermorötter till hästarna. En stor jävla säck för ca 140kr.
Ibland är dom riktigt fina och ibland fula och groteskt stora. Men dom smakar helt ok.
Jag gjorde precis som dig när jag var liten. Åt av det yttersta och sparade kärnan till sist. Jag blev väldigt förvånad igår när en råtta hade släpat med sig en morot ute i stallet. Den låg där dom brukar krypa in i väggen. Den hade bara ätit det yttersta och sparat kärnan🤣. Undrar om den sparade det bästa till sist eller om den inte tyckte om den🤣.
Citera
2023-01-09, 20:06
Medlem
RingInteSnutens avatar
Allt har blivit lite sämre, det ska odlas för vinst inte smak.
Citera
2023-01-09, 20:20
Medlem
Citat:
Jag köper ekologiska morötter från Sverige.
Finns olika sorters morötter. Du får gå igenom en sortguide tills du hittar din favorit.
Citera
2023-01-09, 20:52
Medlem
Den där kärnan har jag också funderat på var den har tagit vägen.
Citera
2023-01-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Alla morötter smakar beskt eller helt enkelt ingenting. Det spelar ingen roll var man köper dem, om de är närodlade, kravmärkta eller egenodlade från frön.
Förr kunde man äta en morot rå och det fanns en karakteristisk sötaktig morotssmak. En morot som kokade med i vilken köttgryta som helst gav mersmak.
Men nu... moroten är förlorad. Jag tror som någon skrev ovan att de smakrika morötterna har dribblats bort i jakten på något mer motståndskraftigt som inte drar till sig skadeinsekter.

Håller med i stort men jag har några gånger det senaste tio åren sprungit på morötter som smakat som morötterna gjorde när man var liten. Bla köpt i handelsträdgård.

Tycker fasen att nästan all frukt och grönsaker är smaklösa i vanlig butik. kan ha att göra med att allt skördas i förtid innan det är riktigt moget för att förlänga hållbarheten innan de ruttnar/skrumpnar.

Ta äpplen tex. Plockade röda fina äpplen direkt från trädet när dom började rasa till marken. Ofta har ju djur och insekterna redan förstört äpplena som är kvar i trädet så sent på säsongen men inte i år. Smaken och saftigheten i dom äpplena är ju fasen makalös.

Sen ska man väl inte underskatta matindustrins slughet. Ju mindre råvarorna smakar desto mer kryddor, fonder och tillbehör köper ju folk och ju mindre kryddorna smakar desto mer kryddor tippar man i.

Hemmagjord sylt kan ju vara en smakexplosion till gröten. Köpt i butik får man ju ta halva burken för att känna av den, vilket gör att man handlar mer (och folket blir fetare och fetare)
Citera
2023-01-09, 23:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Håller med i stort men jag har några gånger det senaste tio åren sprungit på morötter som smakat som morötterna gjorde när man var liten. Bla köpt i handelsträdgård.

Tycker fasen att nästan all frukt och grönsaker är smaklösa i vanlig butik. kan ha att göra med att allt skördas i förtid innan det är riktigt moget för att förlänga hållbarheten innan de ruttnar/skrumpnar.

Ta äpplen tex. Plockade röda fina äpplen direkt från trädet när dom började rasa till marken. Ofta har ju djur och insekterna redan förstört äpplena som är kvar i trädet så sent på säsongen men inte i år. Smaken och saftigheten i dom äpplena är ju fasen makalös.

Sen ska man väl inte underskatta matindustrins slughet. Ju mindre råvarorna smakar desto mer kryddor, fonder och tillbehör köper ju folk och ju mindre kryddorna smakar desto mer kryddor tippar man i.

Hemmagjord sylt kan ju vara en smakexplosion till gröten. Köpt i butik får man ju ta halva burken för att känna av den, vilket gör att man handlar mer (och folket blir fetare och fetare)

Handelsträdgårdar ska jag leta efter. Gärna en bra bit från Stockholm så man slipper bilavgaser. Jag ska faktiskt börja bojkotta alla matbutiker och bara handla direkt från bönder och odlare.
Citera
2023-01-09, 23:49
Medlem
Citat:
Handelsträdgårdar ska jag leta efter. Gärna en bra bit från Stockholm så man slipper bilavgaser. Jag ska faktiskt börja bojkotta alla matbutiker och bara handla direkt från bönder och odlare.

Ja det är suveränt. lite större risk att få med sig lite sandkorn och nån larv i salladen men det är ofta mycket bättre smak på grönsakerna. Kan även tipsa om att köpa köttlådor direkt av småskaliga bönder. både nöt, fläsk och vilt. Har alltid varit riktigt bra. Provat några olika och en del levererar lådorna till Stockholm.
Citera
2023-01-10, 00:17
Medlem
Peripheryys avatar
Morötterna som jag köpt senaste månaderna smakar väldigt lite eller knappt inget.
För ett halvår sedan smakade dom flesta morötter bra, så jag antar att det har lite och göra med säsong.
Citera
2023-01-10, 00:33
Medlem
Eastwings avatar
Ekologiska morötter är snabbodlade och saknar den saftiga kärnan. Likaså med tomater som odlas ekologiskt och gödslas med mänsklig avföring fylld med mediciner och andra konstigheter.
Citera
2023-01-10, 00:39
Medlem
jtds avatar
japp mycke polskt och brasilianskt skit nu.. o litauerna.. morötterna smakar fan ajax eller mr muscle... jo gå ner till ortens bonna så kanske det finns något bättre.. frysta i ica också helt ok. men dom har ökat på priset för 1kg... ja har grillat morötterna när dom smakat sådär illa. helt ok. ta lite god krydda du gillar o grilla sen en klick smör blir bra det lycka till ps köp bara salt med jod för dom
Citera
2023-01-10, 00:40
Jag får för mig att morötter tappar mycket i smak och saftighet så fort du tar upp dem. Morsan hade morötter i Norrland. Jädrigt små och smala. Men otrolig smak när man tog upp och åt direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in