2023-01-10, 22:43
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad är källan till uppgiften, som nämns ngr gånger i tråden, att dödsorsaken skall vara en dränkning?

Finns ingen. Skrevs tidigt i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Silo1997
Har hört att det är pappan som dränkt sin son och sen försökt ta livet av sig genom att skära sig. Säkra källor.
Vet inget mer.
Oerhört tragiskt

Inlägg nr 17
Citera
2023-01-10, 22:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Finns ingen. Skrevs tidigt i tråden.

Inlägg nr 17

Tack! Spontant verkar skribenten tillförlitlig.
Citera
2023-01-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redstar12
Enligt av vad jag har läst i domen så hade han umgänge 1 gång i månad med telefon kontakt undantaget sommaren då hans mamma blev orolig att pappan skulle ta sonen och fly till Iran.

Hittade detta.. Så det är rimligt att anta att C var hos pappan de sista dagarna före sin död.

Hovrätten för Nedre Norrland meddelade den 10 mars 2022 i dom i mål T 739-21 att Constantin ska ha rätt till umgänge med sin far Alexander enligt följande

f) varannan nyårshelg från den 30 december kl. 16.00 till den 6 januari kl. 16.00 med början år 2022
Citera
2023-01-10, 23:00
Medlem
Dopys avatar
Som jag fattar det var de i en vårdnads tvist. Men sen i somras har mamman hållit barnet hos sig pga oroa att pappan ska ta barnet utomlands.

Vad hände?
Beslutades det att barnet inte skulle ha umgänge med pappan?
Eller beslutades det att mamman tvingas till att låta pappan ha umgänge med barnet?

Vet man något om skadorna på den anhållna?
(med största sannolikhet pappan, men inte sett någon media gått ut och sagt att det är pappan)
Citera
2023-01-10, 23:03
Medlem
Citat:
Tingsrätten/hovrätten möjliggjorde väl mer umgänge än så?

Tror det? Rätta mig om jag har fel. Fick han mer umgänge trots barnet sa han upplevde det jobbigt med pappan?
Citera
2023-01-10, 23:04
Medlem
skogshuggarn68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas21
Kan inte läsa artikeln men då kanske det stämmer att pappan haft sitt umgänge enligt dom fram till 6/1, och sen haft ihjäl pojken istället för att att låta honom åka hem

NSD

Misstankarna mot mordmisstänkte mannen förstärks

Luleå 10 januari 2023 11:58

Under tisdagen förhördes mannen som är misstänkt för mord på den åttaårige pojken på Porsön.

– Han är hörd och brottsmisstanken mot honom är förstärkt. Jag har nu beslutat att anhålla honom på sannolika skäl, säger Lindha Strömberg, vice chefsåklagare.

Varför är misstankarna mot honom förstärkta?

– Jag vill inte gå in på det i nuläget, säger hon.

Mannen, som är pappa till barnet, nekar till brottet.

– Anledningen till att vi hittade pojken var att mamman var orolig för att han inte kommit hem, säger Lindha Strömberg.

Sedan flera år tillbaka pågår det en vårdnadstvist mellan föräldrarna om pojken, kan du säga något om det?

– Nej det kan jag inte, det finns offentliga domar man får väl läsa i dem. Men jag har inte varit inblandad i det.

Vet ni vad som orsakade hans död?

– Nej det gör vi inte och jag vill inte gå ut med några teorier kring det, utan det får vi se vad utredningen visar.

Senast på torsdag klockan 12 måste åklagaren besluta om mannen ska begäras häktad eller försättas på fri fot.

– Nu under dagen kommer vi att fortsätta med andra förhör och kanske få ett preliminärt beslut från rättsläkaren om anledningen till det hela, säger Lindha Strömberg.

Mannens advokat vill inte lämna några kommentarer i nuläget.
Citera
2023-01-10, 23:06
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Som jag fattar det var de i en vårdnads tvist. Men sen i somras har mamman hållit barnet hos sig pga oroa att pappan ska ta barnet utomlands.

Vad hände?
Beslutades det att barnet inte skulle ha umgänge med pappan?
Eller beslutades det att mamman tvingas till att låta pappan ha umgänge med barnet?

Vet man något om skadorna på den anhållna?
(med största sannolikhet pappan, men inte sett någon media gått ut och sagt att det är pappan)

Domstolarna beslutade att pappan skulle ha umgänge. Trots alla varningssignaler och barnets egna ord om sin far.

Skärskador är väl det som har framkommit i tråden. Har inte sett något i media.

Gällande vem den anhållne är så har väl tidningarna egentligen skrivit allt utom att skriva ut just namnet. En närstående i 45-årsåldern.
Citera
2023-01-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assar-Korv
Nej mgm är ju från Tjeckien.
Var har du fått det ifrån?
Citera
2023-01-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Och andra incells i denna tråd. Lägg ner. Jag kan inte se på er som annat än incells.

Jag har en vän som berättat en del om sin vårdnadstvist och lider med alla barn som tvingas till umgänge med föräldrar (i detta fallet fäder), som inte behandlar barnen väl. Vilken maktlöshet att tvingas låta barnet ha umgänge, med hot om ännu mer förhandling i domstol.

Och. Så under detta umgänge blir barnet mördat. Av pappan pga kränkt av mamman som inte vill ha honom i sitt liv. Sjukligt beteende rätt igenom.

Incel är inte ett ord jag använder och jag fattar inte riktigt varför du citerar mig. Jag citerade ett inlägg där mamman beskylldes för att pappan dödat barnet. Tydlig ironi med en grisemoiji.
Citera
2023-01-10, 23:08
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redstar12
Tror det? Rätta mig om jag har fel. Fick han mer umgänge trots barnet sa han upplevde det jobbigt med pappan?

Se Atlas21 svar till dig.
Citera
2023-01-10, 23:11
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Domstolarna beslutade att pappan skulle ha umgänge. Trots alla varningssignaler och barnets egna ord om sin far.

Skärskador är väl det som har framkommit i tråden. Har inte sett något i media.

Gällande vem den anhållne är så har väl tidningarna egentligen skrivit allt utom att skriva ut just namnet. En närstående i 45-årsåldern.
Beslutet om umgänge gällde 2022. Men från sommaren 2022 verkar mamman har vägra följa domstolens beslut pga oro att pappan ska ta barnet ut ur landet.
Så som jag fattar det har mamman nekat att pappan ska träffa barnet under slutat av sommaren/hösten 2022 trots domstolsbeslutet.

Så frågan är:
vart det ett nytt beslut nu som gjorde att mamman tvingas låta barnet träffa pappan?
eller fick mamman rätt att barnet inte skulle träffa pappan mer?

för dem har haft vårdnads bråk i många år, så känns som något måste hänt som fått pappa att göra något sånt här.
Citera
2023-01-10, 23:12
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Allting soctjänsten säger ska man ta med nypa salt, har aldrig stött på män som jobbar inom socialtjänsten när det handlar om barn och vårdnadstvist, det är alltid bittra kvinnor som inte sympatiserar med män som jobbar där. Har dejtat socionomer och kvinnor som har och arbetar inom familjerätten och dom alla har varit lika speciella till det negativa.

Enligt flera som har läst domen så verkar jag ha fel gällande detta fall, och det verkar som att ni har rätt, det är mannens fel alltihop!

Socialtjänsten gjorde otroliga fel att ens låta barnet vistas med fadern....

Pappan gjorde fel som mördade sin son. Han är lika skyldig som Anders Eklund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in