2022-11-19, 16:59
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Samtycke kan väl uttryckas på många sätt?
Exakt. Det är ju det som är hela grejen. Det är inte konstigare än att du lånar din polares toalett när du är på besök. Ingen domstol i världen skulle fälla dig för egenmäktigt förfarande om du lånar toaletten hos din polare under en fest.

Citat:
Skulle samtycka automatiskt innebär att man måste skriva ett avtal varenda jävla gång man skall göra något, så innebär det i praktiken att jag har våldtagit kvinnor under hela mitt vuxna liv, likaledes har kvinnor våldtagit mig under hela mitt vuxna liv. Eftersom vi inte skriver avtal varenda jävla gång vi gör saker.
Exakt så. Att därför tro att det trots allt förhåller sig så är alltså rätt korkat. Vem som helst inser ju att du exempelvis inte blir immun mot åtal om du tvingar en brud att skriva på ett kontrakt innan du våldtar henne. Och ingen har blivit fälld för våldtäkt med teknikaliteten att det saknades kontrakt trots att sexet var alldeles samtyckande.

Citat:
Men i dagens samhälle så räcker det att kvinnan helt enkelt låter hela sexakten ske, och till "synes" vara "med på det", men sen i rättssalen påstå sig ha varit vettskrämd och därför frusen "till is" och inte "kapabel att säga nej p.g.a rädsla". Jaha, så åker mannen dit.
Vad menar du är skillnaden om jag lånar ut min bil till dig, och sedan i rättegången hävdar att jag var vettskrämd och inte kapabel att säga nej? Hade det hjälpt dig om du visar ett kontrakt där jag tydligen skrivit på att du får låna min bil hur mycket du vill?
Citera
2022-11-19, 16:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja men är ju det jag menar att vad pratade man om innan? Hon hamnade ju inte på alla 4a genom magi. Jag är en rumpkille så när jag raggade kvinnor så var det inte oskyldiga små änglar utan snuskfior så långt innan vi hamnat i säng så har jag pratat om vad jag skall göra med alla hennes hål så det finns ju inga frågetecken innan och från min ungdom var det faktiskt så att dom tjejer som inte ville ha analsex någonsin ville inte heller ha ett finger där. Jag tycker exakt som du annars att det blir våldtäkt först när han inte lyssnar på ditt nej men så är ju inte lagen, det blev ju våldtäkt ändå? Alltså ingen av oss är ju perfekt så man kan ju missförstå varandra totalt ibland men för mig är den som inte slutar och gör något mot den andres vilja någon som våldtar och inte någon som är full och lite slö i huvudet och missförstod i 2 sekunder och slutar.

Fast jag tycker ju det är lite samma sak. Vi byter fittan mot rumpan så har hon visat att hon gillar beröring och smisk, hon har visat att hon gillar att bli slickad och hon har visat att hon gillar att bli penetrerad och dessutom presenterat hålet för dig. Men visst om båda parter under hela samlaget är helt tysta och inte känner varandra så kan det ju ändå missförstås.

Fast du kan ju inte knulla en kvinna länge och bra utan att det blir våldtäkt nu för tiden. Om hon bestämmer sig för det. Hon kan ju bara gå tillbaka och tänka "aha mellan knull 4 och 5 sa han bara nu ska jag ta det som är mitt och vände mig på mage och bet mig i nacken så utelämnar jag bara att jag kom 7 gånger och blev våtare än någonsin så är det solklar våldtäkt". Är mannen då ärlig när polisen frågar om han frågade om samtycke för knull 5 och säger nej MEN så har han ju skrivit under sin egen dom. Inte fan är det våldtäkt dock.

Som jag skrivit innan, det finns människor som missbrukar lagstiftning, har alltid funnits. Däremot är det onödigt att tappa all vett och reson och tro eller bedriva spekulationer kring att detta skulle vara en betydande risk. Det finns en risk att en självmordsbombare sätter sig på ett plan jag ska åka med också, eller att jag träffar en man som eventuellt kommer misshandla mig i framtiden.
Är det rimligt att jag ska oroa mig för dessa saker? Svar nej.
Däremot är det bra att tänka sig för gällande vilka män/kvinnor man träffar eller vilka flygbolag man åker med.
Citera
2022-11-19, 17:01
Medlem
Man kunde ju ha byggnader i stan som har ett antal knullrum. På en skärm bockar man i rutor för aktiviteter man valt. Signerar med BankID.
En säng med överdrag av galon. Kläder läggs i vattentätt skåp. Kameror filmar. Efter knull går en högtryckstvätt på och knullare plus säng o golv blir rent.
Sedan signerar de med BankID och då raderas film och man lämnar rum. Om inte bägge signerar sparas filmen för kommande rättegång.
Citera
2022-11-19, 17:03
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Logiskt felslut. Om försvarsadvokaten ville ha fler klienter att fria, så skulle hon vilja ha skarpare lagstifning, så att fler åker dit. Därmed blir det också fler och mer komplicerade domstolsförhandlingar. Du har lite otur när du tänker vad?
Nej, för om fler åker dit kommer ingen ha ett intresse av att önska henne som advokat. Det är nämligen så att advokater är olika populära, får olika mycket mål beroende på detta. Advokater som konstant "förlorar" sina mål kan nog se sig om efter andra jobb så småningom.
Citera
2022-11-19, 17:03
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Man kunde ju ha byggnader i stan som har ett antal knullrum. På en skärm bockar man i rutor för aktiviteter man valt. Signerar med BankID.
En säng med överdrag av galon. Kläder läggs i vattentätt skåp. Kameror filmar. Efter knull går en högtryckstvätt på och knullare plus säng o golv blir rent.
Sedan signerar de med BankID och då raderas film och man lämnar rum. Om inte bägge signerar sparas filmen för kommande rättegång.

Wow! Vilken klockren ide.
Citera
2022-11-19, 17:04
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Korkat påstående, advokaterna får fler jobb om det är lättare att åtala och fälla män för våldtäkt.
Nej idiot, advokater som förlorar sina mål blir inte efterfrågade och tappar inkomst.
Citera
2022-11-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Någon borde göra en App där med mobilt bankID godkänner sexuellt umgänge.
Man kunde ha olika val för vilka olika sexuella handlingar man går med på.
Borde räcka i en domstol som bevis.

Det är ju det som det inte gör.

Då du mitt i en sexakt kan ändra dig. Dvs så är ett sånt godkännande bara aktuellt fram tills den sekund någon ändrar sig.
Citera
2022-11-19, 17:06
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
I det fallet är det inte den anklagade som har bevisbördan som det i praktiken är i våldtäktsfall, där har du skillnaden.
Vad är det för dumheter? Självklart måste man kunna föra ett trovärdigt resonemang om varför man känner sig våldtagen.

Det som numer är mer likt lagstiftningen med stöld är att den anmälde måste kunna argumentera för att denne trodde sig ha rätt att ta någon annans pryl. Det duger ju inte att säga ”Jamen han sa inte nej, så jag tog hans bil när han låg och sov”. Vilket tidigare fungerade utmärkt som förklaring i våldtäktsfall.
Citera
2022-11-19, 17:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DETONERADE.DROMMAR
En främling är ett hot tills motsatsen bevisats, något som höll våra förfäder vid liv från stenåldern fram tills idag. Vi borde ju bli smartare med tiden inte dummare.

Tar man bort kravet på befolkningen, att vi ska upprätthålla samma moral och grundprinciper som man gjorde i sverige för 70 år sedan el mer, blir det såhär och värre.

Det kommer inte att gå över av sej självt

Vi äldre hwr svikit dom unga totalt.

Håller med dej, och det finns inget annat sätt att tänka på,
Men folk tror fortfarande på att äta kakan och ha den kvar. Så dom slåss hellre med varandra än gör rätt.

Lagen om samtycke under menstruation är påväg att klubbas igenom av riksdagen

Fördjävligt att inte alla tycker så.

Ja och nej. I kalla glesbefolkade Sverige så var en främling inte enbart ett hot. Det kunde vara en blivande vän, potentiell affärsbekantskap eller "kunskapsutbytare". Det är nog lite det som ligger i våra gener att vara vänliga och kanske till och med godtrogna eftersom vi inte alltid betraktat en främling som en fiende. Vara på sin vakt är en sak, det talade de fornnordiska berättelserna om på sin tid.

Håller med dig om att sveket mot de unga. Det är fullkomligt ofattbart. Det finns en förklaring till det och det hela är så satans diaboliskt. Man måste få upp ögonen för ondskan och vilka som ligger bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Våldtäkt har förvisso alltid varit ett problem i samhällen, även innan invandringen. Säger inte emot att gruppvåldtäker utomhus oftast begås av invandrare, men det är inte majoriteten av fallen.
De fall där samtyckeslagen kickar in tror jag definitivt inte är sådana fall .

Du har rätt utan att du begriper det själv. Våldtäkter har ALLTID varit ett problem i Sverige och civiliserade samhällen. Just därför var det inte så vanligt. En våldtäktsman är något skambelagt i vår kultur. Det är en man som helt förlorar sitt värde. Inget jävla fyra oberoende vittnen ska bevittna övergreppet utan en våldtäkt har varit ett allvarligt brott. Innan invandringen var det dock väldigt ovanligt, extremt ovanligt. Fabrikören spelad av Hasse Alfredsson i Den Enfaldige Mördaren var ondskan personifierad och inte stereotypen. Anton och Alfred i Emil och pappan i Madicken däremot var stereotypen på män i Sverige förr i tiden. Jag gissar att du själv är första, andra eller tredje generationens invandrare och därmed inte kan relatera till detta. Jag har träffat och talat med mängder av svenska män och kvinnor födda sent 1800-tal och tidigt 1900-tal och alla var anständig människor. Jag växte upp i en tid där det var normalt att hålla hyllningstalet till kvinnan på en middag, på samma vis som man höll välkomsttal och tacktal. Tacktal hölls varje gång man hade gäster om det så var farbror i grannhuset på landet på lördagsmiddag eller när mormor bjöd på middag och morbror och hans familj passerade förbi. På alla middagar satt man varannan man/kvinna. Förr i tiden fanns det herrum respektive damrum där man kunde prata om sådant man inte talade om vid bordet - tex politik osv. Det finns flera böcker om vett och etikett och det är framför allt en jag vill nämna. Boken Det Passar Sig Inte är en sammanställning av tyska, franska och engelska källor och anpassad för svenska förhållanden, utgiven 1876. Den boken köpte jag för flera decennier sedan. Den visar vad som ansågs lämpligt beteende/uppförande i Sverige, Tyskland, Frankrike samt engelsktalande världen under 1800-1900-talets början/mitt, innan kulturmarxismen fick sitt grepp om västvärldens alla institutioner, myndigheter, skola, kyrka, tidningar, politik osv.
https://www.lindco.se/bocker/det-passar-sig-inte/
Citera
2022-11-19, 17:11
Medlem
Citat:
Det handlar om att det finns orubbliga grundläggande regler i en diskussion, det finns vissa friheter man har rätt att ta sej och vissa skyldigheter man måste underställa sej.
Annars uppfyller man inte kvalifikationerna för att vara med i en duiskussion.

I det här fallet går det till så att
Jag utläser vad du tror på den punkten genom vad du säger och hur du beskriver det., vad kan man annars gå efter i ett textbaserat diskuasionsforum?

Precis som du gör med mej, hur visste du t ex att jag menade något antidemokrstiskt och elitistiskt
du visste det inte, och kan aldrig bevisa det eftersom du inte kan läsa mina tankar, men har rätt att påstå det.

Eller tänkte du dej att vi ska sitta här och läsa varandras tankar
Eller respektera varandra genom att fråga om lov innan vi säger vad vi tycker om den andres åsikter

Du är lite för upptagen av att vara överkänslig och bräcklig du...men sånt är ingen annans problem i en diskussion.

Jo till skillnad från dig så gjorde jag ingen halmgubbe, här visar du att du har en elitistisk syn och att folket ska ledas rätt av de "visa i samhället". Jag har alltså grund för att du har en antidemokratisk och elitistisk syn.
Citat:
Folket ska guidas av de visa i samhället, ibland måate dessa ta i med hårdhandskarna, det viktigaste är att samhällets sundhet bevaras i det långa loppet.
Citera
2022-11-19, 17:12
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Ja och nej. I kalla glesbefolkade Sverige så var en främling inte enbart ett hot. Det kunde vara en blivande vän, potentiell affärsbekantskap eller "kunskapsutbytare". Det är nog lite det som ligger i våra gener att vara vänliga och kanske till och med godtrogna eftersom vi inte alltid betraktat en främling som en fiende. Vara på sin vakt är en sak, det talade de fornnordiska berättelserna om på sin tid.

Håller med dig om att sveket mot de unga. Det är fullkomligt ofattbart. Det finns en förklaring till det och det hela är så satans diaboliskt. Man måste få upp ögonen för ondskan och vilka som ligger bakom.

Du har rätt utan att du begriper det själv. Våldtäkter har ALLTID varit ett problem i Sverige och civiliserade samhällen. Just därför var det inte så vanligt. En våldtäktsman är något skambelagt i vår kultur. Det är en man som helt förlorar sitt värde. Inget jävla fyra oberoende vittnen ska bevittna övergreppet utan en våldtäkt har varit ett allvarligt brott. Innan invandringen var det dock väldigt ovanligt, extremt ovanligt. Fabrikören spelad av Hasse Alfredsson i Den Enfaldige Mördaren var ondskan personifierad och inte stereotypen. Anton och Alfred i Emil och pappan i Madicken däremot var stereotypen på män i Sverige förr i tiden. Jag gissar att du själv är första, andra eller tredje generationens invandrare och därmed inte kan relatera till detta. Jag har träffat och talat med mängder av svenska män och kvinnor födda sent 1800-tal och tidigt 1900-tal och alla var anständig människor. Jag växte upp i en tid där det var normalt att hålla hyllningstalet till kvinnan på en middag, på samma vis som man höll välkomsttal och tacktal. Tacktal hölls varje gång man hade gäster om det så var farbror i grannhuset på landet på lördagsmiddag eller när mormor bjöd på middag och morbror och hans familj passerade förbi. På alla middagar satt man varannan man/kvinna. Förr i tiden fanns det herrum respektive damrum där man kunde prata om sådant man inte talade om vid bordet - tex politik osv. Det finns flera böcker om vett och etikett och det är framför allt en jag vill nämna. Boken Det Passar Sig Inte är en sammanställning av tyska, franska och engelska källor och anpassad för svenska förhållanden, utgiven 1876. Den boken köpte jag för flera decennier sedan. Den visar vad som ansågs lämpligt beteende/uppförande i Sverige, Tyskland, Frankrike samt engelsktalande världen under 1800-1900-talets början/mitt, innan kulturmarxismen fick sitt grepp om västvärldens alla institutioner, myndigheter, skola, kyrka, tidningar, politik osv.
https://www.lindco.se/bocker/det-passar-sig-inte/
Tack för tipset!
Citera
2022-11-19, 17:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Samtycke kan väl uttryckas på många sätt?

Skulle samtycka automatiskt innebär att man måste skriva ett avtal varenda jävla gång man skall göra något, så innebär det i praktiken att jag har våldtagit kvinnor under hela mitt vuxna liv, likaledes har kvinnor våldtagit mig under hela mitt vuxna liv. Eftersom vi inte skriver avtal varenda jävla gång vi gör saker.

Samtycke kan väl för helvete ske genom att båda helt enkelt är "MED PÅ DET" utan att säga ett ord?

Men i dagens samhälle så räcker det att kvinnan helt enkelt låter hela sexakten ske, och till "synes" vara "med på det", men sen i rättssalen påstå sig ha varit vettskrämd och därför frusen "till is" och inte "kapabel att säga nej p.g.a rädsla". Jaha, så åker mannen dit.

Det är ju uppenbart att detta inte är enkla frågor och inte lätt att lösa, men då kan ju inte lösningen automatiskt vara att kvinnor får något sorts jävla frikort att göra vad de vill, men männen får inte göra någonting innan ingångna avtal, helst skriftligt.

Ja självklart sker samtycke oftast genom att båda är med på det. Det är som sagt inget problem för de flesta människor, jag känner inte en enda människa i verkliga livet som uttryckt problem med detta. Det är enbart på Flashback jag läst helt hårresande påståenden om det här.

De absolut flesta kvinnor har ingen anledning att falskanmäla. Det är nånting som luktar ruttet i denna debatten, man frågar sig varför det plötsligt är så otroligt viktigt att gardera sig mot risken att en kvinna eventuellt skulle falskanmäla, när det finns massvis av lagar som är ytterst tveksamma i detta landet. Ta lagen om självförsvar till exempel, eller bevisbördan vad gäller skjutningar i kriminella miljöer.

Det verkar mest som att det ni motståndare till samtyckeslagen bryr er om är att ni ska kunna ligga på utan att behöva bry er nämnvärt om ifall samtycke finns eller inte. Tycker er reaktion på det hela är väldigt märklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in