Citat:
Ursprungligen postat av
DETONERADE.DROMMAR
En främling är ett hot tills motsatsen bevisats, något som höll våra förfäder vid liv från stenåldern fram tills idag. Vi borde ju bli smartare med tiden inte dummare.
Håller med dej, och det finns inget annat sätt att tänka på,
Men folk tror fortfarande på att äta kakan och ha den kvar. Så dom slåss hellre med varandra än gör rätt.
Lagen om samtycke under menstruation är påväg att klubbas igenom av riksdagen
Fördjävligt att inte alla tycker så.
Ja och nej. I kalla glesbefolkade Sverige så var en främling inte enbart ett hot. Det kunde vara en blivande vän, potentiell affärsbekantskap eller "kunskapsutbytare". Det är nog lite det som ligger i våra gener att vara vänliga och kanske till och med godtrogna eftersom vi inte alltid betraktat en främling som en fiende. Vara på sin vakt är en sak, det talade de fornnordiska berättelserna om på sin tid.
Håller med dig om att sveket mot de unga. Det är fullkomligt ofattbart. Det finns en förklaring till det och det hela är så satans diaboliskt. Man måste få upp ögonen för ondskan och vilka som ligger bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Våldtäkt har förvisso alltid varit ett problem i samhällen, även innan invandringen. Säger inte emot att gruppvåldtäker utomhus oftast begås av invandrare, men det är inte majoriteten av fallen.
De fall där samtyckeslagen kickar in tror jag definitivt inte är sådana fall .
Du har rätt utan att du begriper det själv. Våldtäkter har ALLTID varit ett
problem i Sverige och civiliserade samhällen. Just därför var det inte så vanligt. En våldtäktsman är något skambelagt i vår kultur. Det är en man som helt förlorar sitt värde. Inget jävla fyra oberoende vittnen ska bevittna övergreppet utan en våldtäkt har varit ett allvarligt brott. Innan invandringen var det dock väldigt ovanligt, extremt ovanligt. Fabrikören spelad av Hasse Alfredsson i Den Enfaldige Mördaren var ondskan personifierad och inte stereotypen. Anton och Alfred i Emil och pappan i Madicken däremot var stereotypen på män i Sverige förr i tiden. Jag gissar att du själv är första, andra eller tredje generationens invandrare och därmed inte kan relatera till detta. Jag har träffat och talat med mängder av svenska män och kvinnor födda sent 1800-tal och tidigt 1900-tal och alla var anständig människor. Jag växte upp i en tid där det var normalt att hålla hyllningstalet till kvinnan på en middag, på samma vis som man höll välkomsttal och tacktal. Tacktal hölls varje gång man hade gäster om det så var farbror i grannhuset på landet på lördagsmiddag eller när mormor bjöd på middag och morbror och hans familj passerade förbi. På alla middagar satt man varannan man/kvinna. Förr i tiden fanns det herrum respektive damrum där man kunde prata om sådant man inte talade om vid bordet - tex politik osv. Det finns flera böcker om vett och etikett och det är framför allt en jag vill nämna. Boken
Det Passar Sig Inte är en sammanställning av tyska, franska och engelska källor och anpassad för svenska förhållanden, utgiven 1876. Den boken köpte jag för flera decennier sedan. Den visar vad som ansågs lämpligt beteende/uppförande i Sverige, Tyskland, Frankrike samt engelsktalande världen under 1800-1900-talets början/mitt, innan kulturmarxismen fick sitt grepp om västvärldens alla institutioner, myndigheter, skola, kyrka, tidningar, politik osv.
https://www.lindco.se/bocker/det-passar-sig-inte/