2018-10-21, 11:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför vill du inte att dina barn ska få bekanta sig med sex via film, sex är ju egentligen ganska så harmlöst om det inte är fråga om våldtäkt och liknande skit...?

Min morsa var så som du beskriver under min barndom, tyvärr. Fick se det mesta i filmväg men om hon märkte att filmen innehöll sex (vi såg ofta film tillsammans) så fick jag bestämt gå ut ur vardagsrummet så mitt unga sinne inte skulle exponeras inför det mest naturliga i världen. Morsan är rätt gammaldags av sig med konservativa värderingar, och så fort man fick Internet hemma i barndomen började man istället leta porr. Så kan det gå.
Citera
2018-10-21, 12:18
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det är inget man vill dela med sina barn eller sina föräldrar. Inte ens i indirekt form, alltså att man sitter och kollar porr tillsammans. Det måste du väl inse..? Barnen lär nog hitta informationskällor ändå...
Självfallet vore det riktigt pinsamt att kolla på hårdporr tillsammans med familjen, dock går väl lite mer oskyldiga sexuella filmscener bra tycker jag...
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Min morsa var så som du beskriver under min barndom, tyvärr. Fick se det mesta i filmväg men om hon märkte att filmen innehöll sex (vi såg ofta film tillsammans) så fick jag bestämt gå ut ur vardagsrummet så mitt unga sinne inte skulle exponeras inför det mest naturliga i världen. Morsan är rätt gammaldags av sig med konservativa värderingar, och så fort man fick Internet hemma i barndomen började man istället leta porr. Så kan det gå.
Jag har liknande erfarenheter, när jag i unga år tittade på Barnens Ö tillsammans med mamma, och huvudpersonen Reine i en scen sitter och spanar in en naken vuxen kvinna samtidigt som han har stånd, så blev mamma alldeles stel och konstig och började säga saker till mig på ett sånt sätt som att hon försökte förklara att det är konstigt och fel att vara kåt...
Citera
2018-10-21, 19:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag har liknande erfarenheter, när jag i unga år tittade på Barnens Ö tillsammans med mamma, och huvudpersonen Reine i en scen sitter och spanar in en naken vuxen kvinna samtidigt som han har stånd, så blev mamma alldeles stel och konstig och började säga saker till mig på ett sånt sätt som att hon försökte förklara att det är konstigt och fel att vara kåt...

Känner igen mig i din berättelse med, morsan var också inne på det där med att det är skamfullt att onanera och att vara kåt, så lite skev blev man under uppväxten och fick en "skev" sexbild. Däremot hade jag nog tyckt att titta på Barnens Ö tillsammans med morsan vore riktigt pinsamt, som tur är har det aldrig hänt.
Citera
2018-10-22, 11:26
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giganthemulen
Dåligt översatta företeelser i filmer/serier. De gör reklam för någon serie på tv nu och kvinnan i huvudroller säger "det finns ett spränghuvud på svensk mark"
I shit you not, detta kan vara den sämsta översättningen någonsin.
Det heter stridsspets, verkansdel eller liknande på svenska. Spränghuvud är en felöversättning från warhead... ridå.
I samma serie (Gråzon) toppar man det med en figur från MUST som beskriver den som en del av en "luft--jord missil"
Citera
2018-10-22, 14:06
Medlem
Citat:
Vill du se sådant så får du ju kolla porrfilm. Jag tycker tvärtom att de ofta visar för mycket i vanliga filmer, som inte marknadsförs som porr. Det blir lätt genant om man ser filmen i sällskap. Allra värst var det när man såg på film på TV med sina föräldrar när man var barn/tonåring, om det kom sådana scener... Detta är en av anledningarna till att jag sett så många filmer från 1930-60-talen tillsammans med mina kids, för då vet man att det inte kommer sådana scener. Erotiken kan spraka mellan mannen och kvinnan på filmen, och när man är vuxen förstår man det av blickarna, antydningarna, kroppspråket... men barnen uppfattar inte den biten.

Visar för mycket? Vad är det för filmer du syftar på där man får ser för mycket? Det enda man får se på sin höjd är ett par nakna bröst i dom flesta filmer. I vissa fall kan man få se lite dase och murva, men det hör inte till vanligheten.

För övrigt ser man inte vuxenfilmer tillsammans med sina barn. Med vuxenfilmer menar jag filmer som är 15+.
Har aldrig förstått mig på föräldrar som ska se filmer med sina barn där det kan förekomma opassande saker.
Citera
2018-10-23, 21:28
Bannlyst
Biljakter som är för långa och orealistiska.
Citera
2018-10-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Biljakter som är för långa och orealistiska.

Håller med. Uttjatat och riktigt tråkigt att titta på.
Citera
2018-10-24, 08:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Självfallet vore det riktigt pinsamt att kolla på hårdporr tillsammans med familjen, dock går väl lite mer oskyldiga sexuella filmscener bra tycker jag...

Ja, men jag svarade ju på det här inlägget från dig:

Citat:
Om det ändå skall vara sexscener i film så anser jag att det skall vara riktiga samlag som i porrfilm fast kanske lite "mjukare"... Man skall få se närbilder av hur den erigerade penisen tränger sig in i den fuktiga slidan och sedan sprutar ner kvinnans bröst eller mage...

Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Visar för mycket? Vad är det för filmer du syftar på där man får ser för mycket? Det enda man får se på sin höjd är ett par nakna bröst i dom flesta filmer. I vissa fall kan man få se lite dase och murva, men det hör inte till vanligheten.

För övrigt ser man inte vuxenfilmer tillsammans med sina barn. Med vuxenfilmer menar jag filmer som är 15+.
Har aldrig förstått mig på föräldrar som ska se filmer med sina barn där det kan förekomma opassande saker.

Det finns en annan aspekt på det där också: skådespelarnas arbetssituation. Det är mycket stor konkurrens om arbetstillfällena, och därför vågar särskilt unga kvinnor, nya i branschen, inte protestera när regissören vill ha naket. De får sedan skämmas resten av livet, när filmen går på TV igen och igen... Det hjälper inte så mycket om det är en body double heller, för den delen, för alla TROR att det är skådespelerskans bröst, bak eller underliv de har sett. Och då tappar de respekten för henne ändå... Det här behöver man som publik inte bidra till genom att betala för sådana filmer.

Det gör jag inte (tittar på film med mina barn som kan innehålla opassande saker). För övrigt är mina barn vuxna nu, eller närapå. Men när de var barn så kollade vi tillsammans på "vuxenfilmer" - d.v.s. filmer gjorda för vuxna, eller för alla åldrar, och inte bara på barn- eller familjefilmer. P.g.a. att jag ville att mina barn skulle lära sig om det verkliga livet, och lära sig uppskatta god film. Jag började för övrigt redan som mycket liten att se vuxenfilmer med mina föräldrar, och det hjälpte mig fort fram i mognaden och språkutvecklingen (även den engelska eftersom mina föräldrar klistrade för texten för mig med en svart plastremsa) tycker jag idag.

MEN då höll både mina föräldrar och jag på en tidsgräns någonstans vid 1968, om de/jag inte hade kollat upp filmen noga innan. För i vanliga filmer (till skillnad från porrfilmer) gjorda före 1968, visade man inget olämpligt i bild. Det antyddes bara. Och då förstod barnen inte den biten.
Citera
2018-10-24, 11:58
Medlem
Könskvotering; När man ska ta klassiker och göra nyversion med kvinnor i huvudrollen. Jävla trams!
Citera
2018-10-24, 12:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Könskvotering; När man ska ta klassiker och göra nyversion med kvinnor i huvudrollen. Jävla trams!

Ja, och raskvotering likadant! Jag hatar när de tar t.ex. någon gammal krigsfilm om en pluton som ska göra något bakom fiendens linjer, där alla i den originalet självklart var vita män. Och så plockar man i nyversionen in typ en vit kvinna, en asiatisk kvinna och en stor neger. Vem tror de att de lurar..? Sa jag att jag sällan ser filmer gjorda efter 1968?
Citera
2018-10-24, 12:40
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ja, men jag svarade ju på det här inlägget från dig:

Det finns en annan aspekt på det där också: skådespelarnas arbetssituation. Det är mycket stor konkurrens om arbetstillfällena, och därför vågar särskilt unga kvinnor, nya i branschen, inte protestera när regissören vill ha naket. De får sedan skämmas resten av livet, när filmen går på TV igen och igen... Det hjälper inte så mycket om det är en body double heller, för den delen, för alla TROR att det är skådespelerskans bröst, bak eller underliv de har sett. Och då tappar de respekten för henne ändå... Det här behöver man som publik inte bidra till genom att betala för sådana filmer.

Det gör jag inte (tittar på film med mina barn som kan innehålla opassande saker). För övrigt är mina barn vuxna nu, eller närapå. Men när de var barn så kollade vi tillsammans på "vuxenfilmer" - d.v.s. filmer gjorda för vuxna, eller för alla åldrar, och inte bara på barn- eller familjefilmer. P.g.a. att jag ville att mina barn skulle lära sig om det verkliga livet, och lära sig uppskatta god film. Jag började för övrigt redan som mycket liten att se vuxenfilmer med mina föräldrar, och det hjälpte mig fort fram i mognaden och språkutvecklingen (även den engelska eftersom mina föräldrar klistrade för texten för mig med en svart plastremsa) tycker jag idag.

MEN då höll både mina föräldrar och jag på en tidsgräns någonstans vid 1968, om de/jag inte hade kollat upp filmen noga innan. För i vanliga filmer (till skillnad från porrfilmer) gjorda före 1968, visade man inget olämpligt i bild. Det antyddes bara. Och då förstod barnen inte den biten.
Tror du att dina barn tar skada av att se lite oskyldig sex i film...?

Varför ser du bara 50 år gamla filmer...?
Citera
2018-10-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ja, och raskvotering likadant! Jag hatar när de tar t.ex. någon gammal krigsfilm om en pluton som ska göra något bakom fiendens linjer, där alla i den originalet självklart var vita män. Och så plockar man i nyversionen in typ en vit kvinna, en asiatisk kvinna och en stor neger. Vem tror de att de lurar..? Sa jag att jag sällan ser filmer gjorda efter 1968?

Ja, jag håller med. Eller homokvotering. När man så tydligt ser hur de slänger in ett homopar bara för att det ska vara "hippt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in