2022-11-18, 09:50
Medlem
kungkneckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Alltså jag tror ju inte att man plockar ur balken med felaktigt VIN, slipar bort det gamla (vilket väl är stansat hyggligt djupt, måste man kunna se på godstjockleken som är kvar) och stansar in nytt nummer.
Då köper man väl en ersättningsplåt eller ber en plåtslagare tillverka en ersättningsplåt och stansar och monterar!?

Dessutom, om någon ska pynta 250000:- för en utländsk porsche som eventuellt bara består av identiteten, varför kan man inte ta den balken? Det finns väl ingen som kan sälja bara papper till en porsche för 250000:- utan att leverera med balken?

Jag förstår mer ditt exempel med vapen där det inte är så lätt att skaffa en ersättningsdel som är omärkt.

Eller så har han sannolikt bara köpt identiteten , balken med VIN och tillhörande dokument, han har ju ingen dokumentation som ska styrka resan ner till Tyskland när han skulle hämtat bilen, broavgifter via Öresundsbron, kvitton på eventuella övernattning, drivmedel osv. om RC körde själv har han BE körkort? om inte så lär han inte kört ner själv, vem körde var med i sådana fall ?
Citera
2022-11-18, 10:00
Medlem
Alwaysrights avatar
Slaskig o lian: Ställ Er i ena ringhörnan och fäkta likt don qiscotte (stav?).

Larmtjänst o polisen har ett utmärkt underlag för att fälla för grovt häleri. Alla andra stickspår släpps om tex Dubai o kaross.

Grovt häleri- galler?
Citera
2022-11-18, 10:03
Medlem
Svårt att hänga med här bland.

Hur många 991 har RC och JG haft?

1. YGA574 som såldes till Frillesås
2. Den oreggade som kördes falskskyltad och nu är beslagtagen.
3. XUS648 som såldes till RC:s mamma.

Har jag missat nåt?
Senast redigerad av zone140 2022-11-18 kl. 10:10.
Citera
2022-11-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeoPard88
Haha herregud, är det sant?!

Det förklarar ju en hel del! Jag är omgiven av skoteråkare, båtfolk och hojnördar. Ingen jag känner har blivit av med något, förutom några få frågetecken när vi var yngre, som med all sannolikhet var försäkringsbedrägerier. Någon som känner någon har blivit av med en utombordsmotor på sin höjd.

Nu har hon rensat sociala medier på bilder och filmer på vattenskotern
Citera
2022-11-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1750
Någon som kan ladda upp hennes snyft video från tiktok?

Har Jessica fått sparken - bor o är hon fortfarande tillsammans med Rikard?
Citera
2022-11-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricEldsvoda

Sånt gör man bara om man inte har rent mjöl i påsen.
Från att flasha allt till att börja rensa utvalda bilder när det blivit hett ämne är bevis på att något inte står rätt till.

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Har Jessica fått sparken - bor o är hon fortfarande tillsammans med Rikard?

Hur ska jag veta det?
Senast redigerad av 1750 2022-11-18 kl. 11:02.
Citera
2022-11-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Slaskig o lian: Ställ Er i ena ringhörnan och fäkta likt don qiscotte (stav?).

Larmtjänst o polisen har ett utmärkt underlag för att fälla för grovt häleri. Alla andra stickspår släpps om tex Dubai o kaross.

Grovt häleri- galler?

En liten fråga i all välmening, är du van att läsa FUP? Det här är den svagaste jag någonsin läst. Polisen har inte utrett tillräckligt.

Häleri är ju tveksamt med tanke på att det går att köpa till dessa priser i våra södra grannländer.

Jag tror ju RC är skyldig, men ser inte bevisningen. Tror tingsrätten kan fria men ta det kommer stå att bevisningen ej räcker till men att det är försvårande omständigheter för RC.
Citera
2022-11-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
En liten fråga i all välmening, är du van att läsa FUP? Det här är den svagaste jag någonsin läst. Polisen har inte utrett tillräckligt.

Häleri är ju tveksamt med tanke på att det går att köpa till dessa priser i våra södra grannländer.

Jag tror ju RC är skyldig, men ser inte bevisningen. Tror tingsrätten kan fria men ta det kommer stå att bevisningen ej räcker till men att det är försvårande omständigheter för RC.

Det är enkelt: stulna grejor i famnen + inga justa kvitton - > helhetsbild = häleri, grovt

Han är så rejält insnurrad. Han skulle sagt ”ingen aaaning vem som parkerat denna Porsche här! Kundbil tror jag!” vid första mötet! Sedan hade det varit svårt att knyta bilder med bågnande tak etc till RC. Då hade det kunnat varit tveksamheter.

Domaren plus de tre nämndemännen kommer inte fastna på detaljer om kaross eller Dubai. Diskussionen kommer röra sig om det räcker med 6 mån fängelse (minimistraffet för grovt häleri) eller det skall vara mer. Det finns en tabell att gå efter. Jag sätter en fl fin whisky på att han åker dit ordentligt och att FUP:en håller i de centrala delarna dvs grovt häleri och svettigt skadestånd. Sätter Du emot?
Flashbackläsarna får avgöra efter rättegång om whiskyn skall överlämnas och till vem
Senast redigerad av Justice9mm. 2022-11-18 kl. 11:32.
Citera
2022-11-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricEldsvoda

Kul att jezziCKa läser tråden! Bil-bös är ju vad hon är, tyvärr.

Jaha då kanske man ska höra av sig till larmtjänst om denna tråden också… sjukt orent mjöl i påsen.
Citera
2022-11-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice9mm.
Det är enkelt: stulna grejor i famnen + inga justa kvitton - > helhetsbild = häleri, grovt

Han är så rejält insnurrad. Han skulle sagt ”ingen aaaning vem som parkerat denna Porsche här! Kundbil tror jag!” vid första mötet! Sedan hade det varit svårt att knyta bilder med bågnande tak etc till RC. Då hade det kunnat varit tveksamheter.

Domaren plus de tre nämndemännen kommer inte fastna på detaljer om kaross eller Dubai. Diskussionen kommer röra sig om det räcker med 6 mån fängelse (minimistraffet för grovt häleri) eller det skall vara mer. Det finns en tabell att gå efter. Jag sätter en fl fin whisky på att han åker dit ordentligt och att FUP:en håller i de centrala delarna dvs grovt häleri och svettigt skadestånd. Sätter Du emot?
Flashbackläsarna får avgöra efter rättegång om whiskyn skall överlämnas och till vem

Är han ostraffad kan det bli villkorligt.
Det kan också tänka sig att de sänker från grovt häleri.
Men dömd blir han så det sjunger om det.
och delarna är förverkade naturligtvis

Men jag tror inte försäkringsbolagen skulle acceptera om han skulle få tillbaka bilen när det är så uppenbart att den INTE är den bil han hävdar att den är.
Citera
2022-11-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig

"Vem begår ett häleribrott?
Eftersom du kan göra dig skyldig till brottet häleri genom att köpa stöldgods, medvetet eller omedvetet, är det viktigt att ha koll på din undersökningsskyldighet.

Du måste som köpare undersöka varan du ska köpa genom att kontrollera att den inte är stulen."

Argumentet att det finns andra stulna prylar att köpa billigt i Polen är inget bra argument.

"Lita på din instinkt – är ett erbjudande för bra för att vara sant, då är det ofta så.
Är priset på varan rimlig?

Spara alltid originalkvitton – de behövs om du ska sälja något i framtiden. Om originalkvittot är ett kassakvitto, kopiera detta då kassakvitton ofta bleknar bort efter ett tag. Spara kopian tillsammans med originalkvittot.

Var beredd att visa legitimation så att köparen kan känna sig trygg i köpet.

Fråga om legitimation på den som säljer, begär att få se inköpskvittot, och helst också garantibevis i original, när du köper begagnade varor.

Bedöm situationen, inte personen. Hur trevlig en säljare än är så finns det tillfällen att misstänka att allt inte står rätt till, till exempel om säljaren har orimligt bråttom eller inte vill visa var hen bor.

Om säljaren bara är intresserad av kontanter kan det vara en anledning att fundera på varför."

https://www.larmtjanst.se/Handla-sak...i-och-god-tro/

https://lawline.se/answers/pafoljd-vid-grovt-haleri
Citera
2022-11-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
"Vem begår ett häleribrott?
Eftersom du kan göra dig skyldig till brottet häleri genom att köpa stöldgods, medvetet eller omedvetet, är det viktigt att ha koll på din undersökningsskyldighet.

Du måste som köpare undersöka varan du ska köpa genom att kontrollera att den inte är stulen."

Argumentet att det finns andra stulna prylar att köpa billigt i Polen är inget bra argument.

"Lita på din instinkt – är ett erbjudande för bra för att vara sant, då är det ofta så.
Är priset på varan rimlig?

Spara alltid originalkvitton – de behövs om du ska sälja något i framtiden. Om originalkvittot är ett kassakvitto, kopiera detta då kassakvitton ofta bleknar bort efter ett tag. Spara kopian tillsammans med originalkvittot.

Var beredd att visa legitimation så att köparen kan känna sig trygg i köpet.

Fråga om legitimation på den som säljer, begär att få se inköpskvittot, och helst också garantibevis i original, när du köper begagnade varor.

Bedöm situationen, inte personen. Hur trevlig en säljare än är så finns det tillfällen att misstänka att allt inte står rätt till, till exempel om säljaren har orimligt bråttom eller inte vill visa var hen bor.

Om säljaren bara är intresserad av kontanter kan det vara en anledning att fundera på varför."

https://www.larmtjanst.se/Handla-sak...i-och-god-tro/

https://lawline.se/answers/pafoljd-vid-grovt-haleri

Så att träffa en "snubbe" på en trackday och där och då bestämma tid och plats, inte ens ett samtal för att bekräfta att vederbörande verkligen är på plats...nädå bara stuvar in grejer för x antal hundratusen i varuvärde och rullar iväg och träffar såklart köparen helt själv. Och som tur är kommer "köparen" ihåg tid & datum så han har laddat innerfickan med ett par hundratusen i cash.

Hrmm, är inte det rimligt menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in