2022-11-16, 23:51
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det intressanta här är att alla kvitton är från utländska företag men alla delarna från svenska bilar....hmmmm.

Vad är oddsen på att polska skojare säljer tillbaka just de delarna de snott i Sverige tillbaka till Sverige? Ganska låga va?

Saken är väl som sådan att det är väldigt dött ute på natten. Känns extremt riskabelt men i praktiken kan man göra rätt mycket obemärkt även mitt på dagen. Stanna och skruva isär en hel bil på plats(likt den blå bilen i detta fall) känns väldigt vågat... Inte helt otippat att någon kommer hem och parkerar där nere mitt i natten.

Dom bör vara ett flertal som håller vakt medans kanske 2-3 st skruvar... Blir bra timpeng ändå... Men vanligast och bäst är nog att sno hela bilen.
Citera
2022-11-16, 23:52
Medlem
Citat:
Det intressanta här är att alla kvitton är från utländska företag men alla delarna från svenska bilar....hmmmm.

Vad är oddsen på att polska skojare säljer tillbaka just de delarna de snott i Sverige tillbaka till Sverige? Ganska låga va?

Saken är väl som sådan att det är väldigt dött ute på natten. Känns extremt riskabelt men i praktiken kan man göra rätt mycket obemärkt även mitt på dagen. Stanna och skruva isär en hel bil på plats(likt den blå bilen i detta fall) känns väldigt vågat... Inte helt otippat att någon kommer hem och parkerar där nere mitt i natten.

Precis.. Har inte ens stockholms-garagen kameror vid in och utfarter när det kommer till de här dyrare och exklusiva? Känns ju smått otroligt när man har bilar parkerade för tiotals miljoner i vissa garage. Skulle jag personligen göra det här känns väl den optimala dötiden som 2-3.30 tiden. Du har då över en timme på dig att demontera så mycket du pallar med, utan att hamna på en kamera.
Citera
2022-11-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All0therswastaken
Är det här samma Lycksele bildemontering du pratar om? https://www.youtube.com/watch?v=v-mCHfN4ObU

Känns väl som klassikern man hört från kunder i Norrland när man var där och knegade, när de blev pålurade mobilabonnemang på 1000-4000kr i månaden de inte kunde häva sig ur, de sa att det alltid var norrlänningar som lurade de mest, för folk är jävligt godtrogna till en norrländsk dialekt (det ligger faktiskt något i det väl?). Lite som fifflaren Le*f-*van-Karlsson från de trakterna som sålde bilar med runt hörnet garanti..

Och du har helt rätt med biltransporten och Porsche delarna också.
Vet inte om filuren/firman i klippet är rätt, men det kanske inte finns så många firmor med samma namn i Lycksele. Personen som RC och RG har ngt gemensamt med är yngre, instabilder med snöskoteri och chopchop ihopkok byggen.

Tror inte att RC skulle choppa i Stockholms län där stölderna sker, i egna lokaler när han sedan länge haft ögonen på sig. Baltics är svårt om man inte är därifrån eller deep connected, Tyskland eventuellt, men bilbyggarna kör sällan "flyktbilstyle" på nattten över gränser med falska skyltar, så höll/håller ligorna på som är därifrån dit dom ska, som sedan byter identitet på andra sidan Östersjön. Ev att han betalar någon som isf kör "flyktbilstyle" åt honom, han har aldrig känts som typen som skulle göra så.

Därav var det bara något som slog mig, att det vore mycket mindre "heat" som bilbyggare att slakta/bygga om stöldgods i Norrlands inland inför en sommarsäsong.
Senast redigerad av LeoPard88 2022-11-16 kl. 23:59.
Citera
2022-11-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Dom bör vara ett flertal som håller vakt medans kanske 2-3 st skruvar... Blir bra timpeng ändå... Men vanligast och bäst är nog att sno hela bilen.
Helt klart en billig livsförsäkring och ett enkelt och i stort sett riskfrittjobb för att enkla några tusenlappar - eller en handtralla av J3ss vem vet..
Citat:
Ursprungligen postat av LeoPard88
Vet inte om filuren/firman i klippet är rätt, men det kanske inte finns så många firmor med samma namn i Lycksele. Personen som RC och RG har ngt gemensamt med är yngre, instabilder med snöskoteri och chopchop ihopkok byggen.

Tror inte att RC skulle choppa i Stockholms län där både stölderna sker, i egna lokaler när han sedan länge haft ögonen på sig. Baltics är svårt om man inte är därifrån eller deep connected, Tyskland eventuellt, men bilbyggarna kör sällan "flyktbilstyle" på nattten över gränser med falska skyltar, så höll/håller ligorna på som byter identitet på andra sidan Östersjön. Ev att han betalar någon som isf kör "flyktbilstyle" åt honom, han har aldrig känts som typen som skulle göra så.

Därav var det bara något som slog mig, att det vore mycket mindre "heat" som bilbyggare att slakta/bygga om stöldgods i Norrlands inland inför en sommarsäsong.
En väldigt bra teori som makes sense när man tänker efter och har kört norröver Stockholm tidigare. Åker du dessutom till skidorterna och dess riksvägar istället för motorväg tror jag risken är i stort sett noll att göra som du säger.
Citera
2022-11-16, 23:57
Medlem
Citat:

Ja, men svårt att packa ihop allt och komma därifrån obemärkt. Å andra sidan vad ska slumpmässig Svensson göra åt saken mer än att ringa polisen. På sin höjd lyckas få regnumret på skåpbilen. Men är de smarta så täcker de dessa medan brottet pågår och tar bort så fort de är ute på vägarna igen. Det är nog ytterst få som skulle konfrontera några Porsche-tjuvar i sitt garage 03:56.
Citera
2022-11-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ja, men svårt att packa ihop allt och komma därifrån obemärkt. Å andra sidan vad ska slumpmässig Svensson göra åt saken mer än att ringa polisen. På sin höjd lyckas få regnumret på skåpbilen. Men är de smarta så täcker de dessa medan brottet pågår och tar bort så fort de är ute på vägarna igen.

Det är just detta som förbryllar mig om stödligorna och det här, vilket fordon har använts? Den bilen som slaktades i garage exempelvis. Inte en jävla chans du får med allting i den största kombin du kan tänka dig. Vi snackar en något större skåpbil, ingen liten postbil alá Citan osv, du får inte plats med ett skit i den. Som du säger täcker man plåtarna eller så har de redan en uppsättning dubbelplåtar som går till en reko bil, antingen som de snott tidigare och har till godo eller en duplikat bil de har papper på eller dylikt.

Däremot vet jag att i HBG där jag härstammar ifrån så var det ju minst en stöld där de tog en lastbil med flak och kran och försökte lyfta någon AMG eller Porsche upp på flaket och köra därifrån. Nackdelen är väl att det hörs en hel del, men för en erfaren kranförare tar det där mindre än 5 minuter. Hur jävla många har tillgång till det egentligen? Jag tänker mig det måste vara en vanlig större lastbil isåfall? De kostar ju ändå en slant.. Nä man kan ju inte ringa mer än polisen om de är flera mot en och har tillhyggen.. Ett roligt alternativ hade varit att parkera bilen till utfartsporten om det är smalt nog om man själv kommit hem med sin bil när det här skett, deras enda alternativ hade blivit att köra in i bilen för att komma ut.
Senast redigerad av All0therswastaken 2022-11-17 kl. 00:06.
Citera
2022-11-17, 00:06
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ja, men svårt att packa ihop allt och komma därifrån obemärkt. Å andra sidan vad ska slumpmässig Svensson göra åt saken mer än att ringa polisen. På sin höjd lyckas få regnumret på skåpbilen. Men är de smarta så täcker de dessa medan brottet pågår och tar bort så fort de är ute på vägarna igen. Det är nog ytterst få som skulle konfrontera några Porsche-tjuvar i sitt garage 03:56.

Jag tror att i de flesta fall så kör dom iväg bilen till säker plats. Man har ju läst om hur dom "spelar in" nyckel signalen men då krävs antagligen att tjuven är i närheten när bilen parkeras... Hur stjäl / startar man en nyare Porsche ? Rickard verkar ju kunna dessa bilar ut och innan så den biten lär han def klara.
Citera
2022-11-17, 00:11
Medlem
Citat:
Jag tror att i de flesta fall så kör dom iväg bilen till säker plats. Man har ju läst om hur man "spelar in" nyckel signalen men då krävs antagligen att tjuven är i närheten när bilen parkeras... Hur stjäl / startar man en nyare Porsche ? Rickard verkar ju kunna dessa bilar ut och innan så den biten lär han def klara.
Nu börjar jag spåna här, men att vara bärgare exempelvis i kombination med att ha den här kriminella banan måste ändå vara extremt lukrativ? Ingen kollar två gånger om en bärgare helt plötsligt börjar dra upp en bil? I FUP stod det ju att den blå slaktade Porschen i garaget hade blivit bärgad dagen innan.

Ägare lämnar nyckel i bilen, bärgare hämtar bilen (har med sig verktyg för att kunna kopiera nyckelsignalen, vet inte om det bara går att spara i typ "paddan" de använder eller om det går att när man är på språng ha med sig en okodad blank nyckel som man kan skriva över på.

Voilá, du har en i princip original nyckel utan att ägare kan veta ett smack. Bara komma tillbaka när andan faller på och sno hela bilen i ett stycke.
Citera
2022-11-17, 00:25
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All0therswastaken
Nu börjar jag spåna här, men att vara bärgare exempelvis i kombination med att ha den här kriminella banan måste ändå vara extremt lukrativ? Ingen kollar två gånger om en bärgare helt plötsligt börjar dra upp en bil? I FUP stod det ju att den blå slaktade Porschen i garaget hade blivit bärgad dagen innan.

Ägare lämnar nyckel i bilen, bärgare hämtar bilen (har med sig verktyg för att kunna kopiera nyckelsignalen, vet inte om det bara går att spara i typ "paddan" de använder eller om det går att när man är på språng ha med sig en okodad blank nyckel som man kan skriva över på.

Voilá, du har en i princip original nyckel utan att ägare kan veta ett smack. Bara komma tillbaka när andan faller på och sno hela bilen i ett stycke.

Ja det är svårt att gissa... Jag tror insiders på stora företag och nycklar är rätt vanligt det har gått rykten om det i omgångar och bl.a annat en streetrace profil som en gång i tiden jobbade på just Porsche Storängsbotten hade ett illavarslande rykte om att sälja nycklar och vara inblandad i stölder och han fick tror jag sparken sen , killen har initialerna R . B .... Men det ligger rätt långt tillbaks i tiden..
Senast redigerad av EjSvensk 2022-11-17 kl. 00:28.
Citera
2022-11-17, 00:47
Medlem
Citat:
Jag tror att i de flesta fall så kör dom iväg bilen till säker plats. Man har ju läst om hur dom "spelar in" nyckel signalen men då krävs antagligen att tjuven är i närheten när bilen parkeras... Hur stjäl / startar man en nyare Porsche ? Rickard verkar ju kunna dessa bilar ut och innan så den biten lär han def klara.
Man ska ju inte krångla till det i onödan som någon skrev ett par sidor tillbaka

Vi har alla huvudingredienser som behövs, en i princip = minst lika duktig porschemekaniker som dem som arbetar på Porsche. Om inte duktigare. Vi har en på insidan = tillgång till nycklar, koder, adresser, fotade regplåtar från events m.m. Och ett stort gemensamt kontaktnät. RC har bilsläp med kåpa.

Det räcker gott för att bara initialt flytta på den och gömma några km bort. För att sedan hämta när det är mindre heat, och sedan någon form av lastbil dagtid för vidare färd till någon bekants verkstad avsides (exempelvis Lycksele bildemontering längs med E12an), med en bil 1km framför och ett efterfölje 1km bakom för utkik påväg upp.

(OT: Exempel på hur ett chopchop Porsche-garage kan se ut bakom kulisserna, säger absolut inte att detta omfattar något som helst stöldgods, det skulle väl aldrig dessa fina pojkar pyssla med ^^ asg, zatzy i ett nötskal, good old days. Många som gladeligen hjälper till, no questions asked. @ 1:08 återkommer vår RC på plats 5 i bilsport superchallenge, han såg itsfun Pååårschen som vann och blev sugen).

https://www.youtube.com/watch?v=98BE...annel=VwErik88 )
Senast redigerad av LeoPard88 2022-11-17 kl. 01:16.
Citera
2022-11-17, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeoPard88
Man ska ju inte krångla till det i onödan som någon skrev ett par sidor tillbaka

Vi har alla huvudingredienser som behövs, en i princip = minst lika duktig porschemekaniker som dem som arbetar på Porsche. Om inte duktigare. Vi har en på insidan = tillgång till nycklar, koder, adresser, fotade regplåtar från events m.m. Och ett stort gemensamt kontaktnät. RC har bilsläp med kåpa.

Det räcker gott för att bara initialt flytta på den och gömma några km bort. För att sedan hämta när det är mindre heat, och sedan någon form av lastbil dagtid för vidare färd till någon bekants verkstad avsides (exempelvis Lycksele bildemontering längs med E12an), med en bil 1km framför och ett efterfölje 1km bakom för utkik påväg upp.

(OT: Exempel på hur ett chopchop Porsche-garage kan se ut bakom kulisserna, säger absolut inte att detta omfattar något som helst stöldgods, det skulle väl aldrig dessa fina pojkar pyssla med ^^ asg, zatzy i ett nötskal, good old days. Många som gladeligen hjälper till, no questions asked.

https://www.youtube.com/watch?v=98BE...annel=VwErik88 )
Huvudet på spiken. Tänkte inte ens på Porsche-träffar och event de kunde samla in reg-plåtar ifrån, en leende blondin med stora pattar gör ju inte saken svårare heller. Utkiksbilarna är spot on också, möjligen med större avstånd än någon km däremot. Är R.C med i videoklippet du skickade där? Fan Zatzy är före min tid

Edit : Läste FUP:en en omgång till lite nogrannare nu. Sida 79 är rätt så "rolig". Där de beskriver hur en bil togs från Din Bil som körts dit med bärgare till verkstad (där J3ssica jobbar, om hon ens gör det, och isåfall är hennes dagar räknade).

Har som sagt själv jobbat i bilbranschen där vi hade nyckelkoder. De här byttes sällan ut, man kunde till och med se vilka knappar som börjades nötas. Jag skulle anta att man har separata nyckelskåp till säljavdelningen och till plåt & skadeverkstad + service då det finns ingen anledning att ha det här gemensamt. J3ssica hade då som säljare (ni sågspån som tror på fullaste allvar att hon antingen är oskyldig i det stora hela eller att hon inte kommer få sparken, jag drar på smilbanden hur jävla naiva ni är) officiellt inte tillgång till plåt & service skåpen, men antingen har hon lätt med lite slängande av håret och upp-pushade tuttar enkelt kunnat få ut koderna av anställda, eller sett det när de slått in det. "Ingen åverkan eller ingrepp på byggnad kontor eller verkstad". Det lustiga är hur larmet inte har gått, men det kanske J3ssica har haft koll på (jobbat över några kvällar för att skicka iväg 'offerter' eller bara fått stänga på sitt schema, tillgång till larmsystemkoder osv.

Hade jag varit inblandad i en sådan här slarvsylta när jag jobbat på bilfirma av högre prestige och min andre hälft hade varit inblandad i det här så kan ni ge er som fan på att man hade fått packa sitt kontor sekunden de fått nys om det här. DinBil säljer dessutom bara inte VW eller Audi (som dessutom ingår i samma koncern som Porsche), J3ssica hade naturligtvis räkmacka och landade jobb på Porsche.

Hon kommer 110% bli av med jobbet och hon nu har sabbat sin profesionella framtida yrkeskarriär, om hon då inte vill fortsätta leka lättutvikt Playboy model eller starta en Onlyfans. Hoppas innerligt att hennes arbetsgivare startar en undersökning på henne och går igenom kameramaterial sedan en tids tillbaka om möjligt. I synnerhet nyckelskåpen. Hon kan lätt bli återbetalningsskyldig..

Om de inte är eller har varit kameraövervakade så tror jag de garanterat kommer lära sig en läxa nu.
Senast redigerad av All0therswastaken 2022-11-17 kl. 01:38.
Citera
2022-11-17, 01:29
Medlem
oceandrives avatar
Om jag minns rätt från hennes insta så blev deras förra båt Sea Ray 240/260 Sundancer stulen men sen återfunnen. Kanske försäkringsbolaget sa nej. Sen blev hennes vattenskoter trailer stulen i somras eller förra sommaren. Antingen är det så illa ställt i Sverige att alla drabbas en eller två gånger eller så har hon bara haft otur. Utöver Supran då förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in