2023-01-26, 09:06
Medlem
Jo jo Kanske redan känt? "Polisen: "Beslagtagna bilen ska skrotas"

https://www.motormagasinet.se/articl...campaign=daily
Citera
2023-01-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Oavsett har du köpt en stulen bil=häleri. Köpa i god tro funkar inte

Du har inte kollat på Youtube klippet va?

Tror nog han har gjort vad som krävs vid köp av en bil hos handlare, dessutom tagit ut Carfax på bilen innan köp och som vid tiden för köpet inte påvisade att bilen var stulen.

RC la inte direkt alla papper på bordet utan försökte fabricera nån sjukt dålig historia :-)
Citera
2023-01-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Jo jo Kanske redan känt? "Polisen: "Beslagtagna bilen ska skrotas"

https://www.motormagasinet.se/articl...campaign=daily

Skrotas, ja det säger ju inte så mkt eg, många bilar skrotas och delar säljs..så svaret på den frågan va ju inte svaret man hoppats på, klargjorde inget.

"Att bilen förverkas innebär som huvudregel att den tillfaller staten. I förfarandelagen (1974:1066) finns bestämmelser om hur förverkad egendom ska hanteras. Här finns alternativen säljas, oskadliggöras eller förstöras."

Återstår att se vad som sker med bilen, men det lär väl dröja om domen överklagas, och med tanke på hur RC brukar uppträda så blir det nog en överklagan.

Framöver får han putsa lite på delen "trovärdig historia" förvånade mig lite att han inte kunde komma med ett mer genomtänkt upplägg, han som både är "smart & rik" ;-)
Citera
2023-01-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Skrotas, ja det säger ju inte så mkt eg, många bilar skrotas och delar säljs..så svaret på den frågan va ju inte svaret man hoppats på, klargjorde inget.

"Att bilen förverkas innebär som huvudregel att den tillfaller staten. I förfarandelagen (1974:1066) finns bestämmelser om hur förverkad egendom ska hanteras. Här finns alternativen säljas, oskadliggöras eller förstöras."

Återstår att se vad som sker med bilen, men det lär väl dröja om domen överklagas, och med tanke på hur RC brukar uppträda så blir det nog en överklagan.

Framöver får han putsa lite på delen "trovärdig historia" förvånade mig lite att han inte kunde komma med ett mer genomtänkt upplägg, han som både är "smart & rik" ;-)

Hmm.. På IF jobbar det ju många "Ex tut & blink" såvitt jag vet Larmtjänst ägs ju av försäkringsbolagen gemensamt
Citera
2023-01-26, 16:38
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:

Tror han vart chockad över den djupa genomgången som skedde med ”hans” bil. Hade han vart smart skulle han kastat nyckeln över axeln på känt Bond- manér och gått därifrån nynnandes ”ingen aaaaning vems bil det är. Bruden har jag aldrig sett förr”

Inte en chans att han överklagar, han har kommit väldigt lindrigt undan!
Senast redigerad av Alwaysright 2023-01-26 kl. 16:42.
Citera
2023-01-26, 16:59
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Oavsett har du köpt en stulen bil=häleri. Köpa i god tro funkar inte

Nej så fungerar det inte, däremot kan du bli skyldig att lämna bilen till den rättmätiga ägaren även o du köpt i god tro.

LL
Citera
2023-01-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Tror han vart chockad över den djupa genomgången som skedde med ”hans” bil. Hade han vart smart skulle han kastat nyckeln över axeln på känt Bond- manér och gått därifrån nynnandes ”ingen aaaaning vems bil det är. Bruden har jag aldrig sett förr”

Du känner uppenbarligen inte människan ;-)

Men visst det beror väl på hur stressad han varit i denna situation som trots allt pågått länge..

Tiden får utvisa
Citera
2023-01-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright

Citat:
[/b]
Du känner uppenbarligen inte människan ;-)

Kammaråklagare Emmy Palmén säger till Motormagasinet att hon är nöjd med domen.

– Det blev nästan som vi hade yrkat. Eftersom straffvärdet ligger på några månaders fängelse hade vi yrkat på några månaders samhällstjänst. Men annars gick rätten helt på vår linje.

Emmy Palmén tror däremot att bilprofilen överklagar domen:

– Sannolikheten är stor eftersom han anser sig oskyldig.

Tråden är kanske inte död än boys, om det blir ett överklagande så kan det bli riktigt kul att höra Rickard försöka pussla ihop ett plausibelt scenario där han är oskyldig....
Citera
2023-01-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikikarn
Han klarade sig bra alltså! Är det nu man får använda riktiga namnen? Jobbar jezzzzzica kvar?

Ja, Audi Danderyd. Men frågan är hur länge? Pratade med en bilhandlare så sent som igår, de hade fått sparka hälften av beg.säljarna pga rådande marknadsläge. Audi vill ju dessutom slopa bilförsäljarna, de erbjuds 25 000 SEK i månaden nu. Och lär bli svettigt med Lamborghinin nu som jag anser är deras gemensamma bil med räntor som i somliga fall är över 8 % :

https://audistockholm.se/kontakta-oss/

https://biluppgifter.se/fordon/TYM100

Angående att RC skulle vara tät. Haha.. Han åker runt i en gammal Toyota:

https://biluppgifter.se/brukare/pers...tm_term=person

Tycker han kom för billigt undan, men tackar för informationen. Och tragiskt att Jessica som har sprayat nätet över ”hennes” bygge kom undan.
Citera
2023-01-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Workman
Kammaråklagare Emmy Palmén säger till Motormagasinet att hon är nöjd med domen.

– Det blev nästan som vi hade yrkat. Eftersom straffvärdet ligger på några månaders fängelse hade vi yrkat på några månaders samhällstjänst. Men annars gick rätten helt på vår linje.

Emmy Palmén tror däremot att bilprofilen överklagar domen:

– Sannolikheten är stor eftersom han anser sig oskyldig.

Tråden är kanske inte död än boys, om det blir ett överklagande så kan det bli riktigt kul att höra Rickard försöka pussla ihop ett plausibelt scenario där han är oskyldig....

Så som allt nagelfarits i tråden o tinget vore han korkad om han överklagade. Inget är så gammalt som gårdagens nyheter. Låt det heta att xx sålde delar som var stulna, betala böter och skadestånd så glöms detta bort.

Vad innebär villkorligt exakt?
Citera
2023-01-27, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Bjorck
För det första så har jag inte skrivit något i denna tråden och jag har inget annat användarnamn även om Rickard trodde det och han skrev till mig Wow-Liksom. Förstod inte först men såg sedan att den användaren har skrivit här.

Om jag förstår dig rätt så trodde RC att du var jag och kontaktade dig? Stor humor!

Får jag fråga vad han skrev? Om du inte vill skriva i tråden så får du gärna skicka PM.

Jag hoppas verkligen att RC överklagar så att vi får mer underhållning! Det vore tråkigt om tråden skulle dö ut.

Jag hoppas också att Larmtjänst i så fall får möjlighet att undersöka bilen mer än vad de fått göra hittills, så att vi kanske kan få bevisat att det är YZN344 som är beslagtagen.

När en dom vunnit laga kraft (oavsett om det blir tingsrätt eller hovrätt) hoppas jag att de utreder RC för ekonomiska brott. Att bedriva verksamhet utan F-skatt i många år borde kunna ha hyfsat straffvärde. Staten brukar se allvarligt på om man försöker undvika att betala det man ska.
Citera
2023-01-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoW-liksom
Om —
Jag hoppas verkligen att RC överklagar så att vi får mer underhållning! Det —.

Detta är motivet till att han INTE skall överklaga! Det har varit en tid på nästan tre och ett halvt år sedan bilen togs i beslag. Efter totalsågningen av RC’s och advokatens påhittade historier anser jag att rådmannen och tingsbiträdet varit vakna och fångat det viktiga. Jag trodde ev att de skulle bli bortkollrade av alla porschedetaljer men icke!

Min summering:

RC:
Bilen är från Dubai - BS
Kvitto på delar - BS
Karossen m.m. är min - BS

NA
Bilen inte Dubai - SANT
Värde 1,2 MSEK - BS (lite taskigt för if som betalat ut ca 3-4 MSEK)
Värde 0,6 MSEK - SANT
Ratt 20kkr - BS ( lite taskigt för moderna försäkringar)

Rätten
Grovt häleri - SANT
10 mån i buren - SANT (men villkorligt)
Samhällstjänst - NEJ

BS - bullshit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in