Citat:
Ursprungligen postat av
SkenHeligeStaffan
Var/är du på plats? har dom hunnit avsluta? när avkunnas dom?
Jag var på plats. Det var en seg och långdragen historia. Dom kommer om två veckor dvs den 23/1 kl 1100.
Ena nämndemannen vart sjuk mitt under förhandlingen men man körde på ändå utan att ta in ersättare.
RC har börjat sjunga i kyrkokören och framstod som en lågmäld bilnörd med psalmboken framför sig. Han höll sig till tidigare historia om dubaibilen och Niklas Berg.
Åklagaren (den fjärde i ärendet) var knappast torr bakom öronen och gav ett mesigt intryck.
AN var säker på sin sak trots försvarets försök att göra honom icke trovärdig. Han sa rätt ut att beslagtagen bil är icke Dubai bilen men vågade inte knyta beslagsbilen till YFN344. Det framkom inte att beslsgsbilen var på lack när Dubai bilen blev aktuell.
Det har stulits bilar för ca 5-6 MSEK och tog tre!!! år att utreda.
Domaren har pondus men nämndemännen verkar riktigt sega. Tror de kollrades bort av försvarsadvokatens detaljer vilket var försvarets strategi. Det var ett dj-a ältande om losstagen rambalk. Ingen satte ner foten och sa att rambalk med chassinummer rör man INTE i något seriöst sammanhang!
Utfall (min bedömning): Domaren inser att RC ljuger som en häst travar och dömer honom för grovt häleri till villkorlig dom med samhällstjänst och ca 1,2 MSEK i skadestånd. Bilen förverkas.
Vi får se om två veckor!
PS
Om jag var IF skulle jag varit RIKTIGT upprörd!!
DS