Citat:
Ursprungligen postat av
Romper
Om man tittar på artikel nummer två här:
https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K
Så är rubriken: "Enligt Sangborn kan det dock bli svårt att hitta en yrkesverksam rättsläkare som inte arbetar för åklagare och polis"
Tyvärr är Svds artikel bakom betalvägg.
My bad ang "
Clea tidigare uttryckt att alla Svenska yrkesverksamma RL. är kopplade till rättsmedicin/Polisen och att dom håller varandra om ryggen."
Ja, det där beror ju lite på hur Clea definierar en "yrkesverksam rättsläkare".
En rättsläkare som med Cleas definition inte jobbar för åklagare och polis, vem menar hon då att de skulle arbeta för?
De som forskar inom området rättsmedicin på våra universitet, och som inte också är anställda av rättsmedicinalverket, borde uppfylla Cleas önskemål om objektivitet kan jag tycka, men de lär väl vara de enda.
Eftersom Clea är ute efter en mycket speciell utredning, och inte rättsmedicin generellt, borde det gå att hitta läkare som utan att vara rättsmedicinska experter ändå med stor expertis kan uttala sig t.ex. om det respiratoriska systemet och förekomst av olika främmande substanser. På samma vis måste man t.ex. inte vara IT-forensiker för att ha expertkunskaper i hur man kommer åt skyddad information i en mobiltelefon.
Men en annan fråga uppstår ändå. Varför har inte advokatsamfundet sett till att de har rättsläkare som arbetar för dem. För det är ju i praktiken det Clea i så fall efterfrågar.
Det sagt så måste jag också säga att jag är absolut inte den sista att ifrågasätta de rättsvårdande myndigheternas objektivitet. Problemet är att polis och åklagare å ena sidan skall vara objektiva i sina utredningar, men samtidigt lagföra den de anser vara skyldig. Det finns en inbyggd obalans där.
Vad gäller rättsmedicin är de i alla fall inte den som "vinner" eller "förlorar" ett fall. Problemet där är väl i så fall det som GW var inne på, att vissa rättsläkare jobbar tillsammans med åklagare och polis, snarare än helt oberoende av dem.
Jag tycker nog att Clea verkar vara mer gnällspik än doer. Sluta gnäll och rota fram belägg istället, blir mitt råd till henne.
Sangborns åsikt om att rätten ”klippt och klistrat” i de båda kvinnornas vittnesmål, är ju däremot en relativt objektiv observation. De plockar ut de delar som de behöver för att lägga ett pussel, och blundar för bitarna som inte passar in. Fullständigt rättsvidrigt IMO.