2023-04-24, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag håller givetvis helt med dig. Ibland när vissa uttrycker sig så skulle man tro att de är nära bekanta.

Något som jag också reagerat på är när vissa konton skriver typ " jag känner inte att Maja skulle vara delaktig i ett mord".

Sanningen är ju att de allra flesta här känner ingen av tjejerna. De har byggt upp en bild och sen gör de allt för att sanningen ska passa in i den. I stället för att se till fakta och lägga känslorna åt sidan.

Båda tjejerna diagnostiseras av hobbypsykologer som låter känslorna ta över i stället för de fakta vi har i FUP.
Håller med. Det är lätt att ryckas med men det kan vara bra att andas lite ibland. Trots allt vet vi väldigt lite om de personer som detta handlar om. Man kan väl undvika den värsta demoniseringen och helgonförklaringen i alla fall. (Även om jag själv kan ha gjort mig skyldig ibland )
Citera
2023-04-24, 13:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tove hade sina dåliga sidor hon med, absolut. Det är väl några saker som kommer upp, t ex att när hon drack kunde hon spåra ur. Och då kunde hon också säga elaka saker.

Nu har Tove säkert sagt något lkandne det som kommit fram i FUP/rättegången till Johanna på Nöjet. Tror att Johanna sa att hon sagt ungerfär; hur känns det att var den sämsta människan på jorden.

Inte så snällt sagt, men ganska sant. Särskilt som vi nu vet hur Johanna varit runt och bankar på folks dörrar för att någon legat med en klle som Johanna legat med någon gång eller haft en relation med. Herregud, ägde Johanna alla de personerna? Detta är ett ganska obehagligt beteende, särskilt som hon inte bara kommer ensam heller alltid.

Johanna har ju också spridit falska rykten om personer. Allt detta vet ju Tove.

Om hon vetat om resten, som att Johanna tuttade eld på hennes dörr, och att Johanna sagt till andra om att hon velat kasta in Molotivcoctail in till henne och lite til hde inte Tove följt med den här kvällen.
Kanske hon inte heller hade sagt det elaka, men faktiskt sanna till Johanna. Johanna är inte en snäll och bra människa.

Och man kan väl fundera på om inte denna kunskap är något som man behöver sprida till unga. Kanske inte direkt bara om exixtensen om naricisssister, men hur en bra vänskp och relation ser ut. och hur man bör tänka runt relationer. Varningssignaler när det inte är bra.

Nu vet vi att unga inte ofta gör som vi vuxna vill, att de är otroligt mycket mer riskbenägna och godtrogna. Där är det kanske svårt att nå dom riktigt, men ändå får man försöka att både vara öppen så tt de kan berätta saker för en , samtidigt ändå varna.

En jättesvår balansgång, vilket alla föräldrar vet. Och alla unga är olika, en del försiktigare medan andra är våghalsigare.

Några av Johannas vänner verkar dock ha brutit med Johanna när de känt att hon gått över gränser som de ansett vara oacceptabla. Tyvärr är det också då hämnden kommer som ett brev på posten.

Så inte så lätt att varken identifiera en farlig person från andra bara ofarligare destruktiva människor och inte heller lätt att lämna.

Det fetade; det var TTs åsikt. Inte fakta. Hon må ha tyckt att det var sant men det var ändå en onödig och konfrontativ sak att göra. De hade haft en flerårig konflikt. Varför inte bara försöka undvika varann så mycket som möjligt?
Citera
2023-04-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ej, ja det var väl därför jag skrev så här?
Inte så lätt att se, när du skrev så här:

"Hur mycket som beror på att hon har en extrem personlighet och hur mycket som beror på att hon bara är omogen kommer tiden utvisa. Jag tror inte att hon utvecklas till en Johanna Möller."

Jag menar att omogenhet inte spelar någon roll för JJ:s handlande. Skulle det vara en faktor hade alla levt farligt på gatorna då det vimlar av omogna människor omkring oss. Att JJ mördade T beror på hennes patologiska psykologi, inget annat.
Citera
2023-04-24, 13:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Om man tittar på artikel nummer två här: https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K

Så är rubriken: "Enligt Sangborn kan det dock bli svårt att hitta en yrkesverksam rättsläkare som inte arbetar för åklagare och polis"

Tyvärr är Svds artikel bakom betalvägg.

My bad ang " Clea tidigare uttryckt att alla Svenska yrkesverksamma RL. är kopplade till rättsmedicin/Polisen och att dom håller varandra om ryggen."

Ja, det där beror ju lite på hur Clea definierar en "yrkesverksam rättsläkare".
En rättsläkare som med Cleas definition inte jobbar för åklagare och polis, vem menar hon då att de skulle arbeta för?
De som forskar inom området rättsmedicin på våra universitet, och som inte också är anställda av rättsmedicinalverket, borde uppfylla Cleas önskemål om objektivitet kan jag tycka, men de lär väl vara de enda.

Eftersom Clea är ute efter en mycket speciell utredning, och inte rättsmedicin generellt, borde det gå att hitta läkare som utan att vara rättsmedicinska experter ändå med stor expertis kan uttala sig t.ex. om det respiratoriska systemet och förekomst av olika främmande substanser. På samma vis måste man t.ex. inte vara IT-forensiker för att ha expertkunskaper i hur man kommer åt skyddad information i en mobiltelefon.

Men en annan fråga uppstår ändå. Varför har inte advokatsamfundet sett till att de har rättsläkare som arbetar för dem. För det är ju i praktiken det Clea i så fall efterfrågar.

Det sagt så måste jag också säga att jag är absolut inte den sista att ifrågasätta de rättsvårdande myndigheternas objektivitet. Problemet är att polis och åklagare å ena sidan skall vara objektiva i sina utredningar, men samtidigt lagföra den de anser vara skyldig. Det finns en inbyggd obalans där.
Vad gäller rättsmedicin är de i alla fall inte den som "vinner" eller "förlorar" ett fall. Problemet där är väl i så fall det som GW var inne på, att vissa rättsläkare jobbar tillsammans med åklagare och polis, snarare än helt oberoende av dem.

Jag tycker nog att Clea verkar vara mer gnällspik än doer. Sluta gnäll och rota fram belägg istället, blir mitt råd till henne.

Sangborns åsikt om att rätten ”klippt och klistrat” i de båda kvinnornas vittnesmål, är ju däremot en relativt objektiv observation. De plockar ut de delar som de behöver för att lägga ett pussel, och blundar för bitarna som inte passar in. Fullständigt rättsvidrigt IMO.
Citera
2023-04-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det fetade; det var TTs åsikt. Inte fakta. Hon må ha tyckt att det var sant men det var ändå en onödig och konfrontativ sak att göra. De hade haft en flerårig konflikt. Varför inte bara försöka undvika varann så mycket som möjligt?
På vilket sätt är detta relevant för mordet på T?

Är du 12 år, eller?
Citera
2023-04-24, 13:35
Medlem
why123s avatar
Citat:
Håller med. Det är lätt att ryckas med men det kan vara bra att andas lite ibland. Trots allt vet vi väldigt lite om de personer som detta handlar om. Man kan väl undvika den värsta demoniseringen och helgonförklaringen i alla fall. (Även om jag själv kan ha gjort mig skyldig ibland )

Ja det är klart att vi gör oss lite skyldiga till det allihop. Men som du säger den värsta demoniseringen och helgonförklaringen kan vi slippa, haha.
Framförallt så är det fel att säga att M kan inte ha medverkat för att hon inte är sådan som person.

Maja skriver nu när hon vill byta advokat för att tidslinjen inte håller. Vad är det för trams? Hon befann sig på mordplatsen när mordet skedde. Menar Maja att telefonen inte rörde sig samtidigt som mordet skedde?
I så fall var hon inte med vid gravfridsbrottet heller, för då var inte telefonen med? Hon kan uppenbarligen röra sig utan telefon så det är löjligt.
Citera
2023-04-24, 13:35
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Inte för att jag tänker gå i försvar av Johanna, men det är väldigt långtgående slutsatser du drar om en person du inte känner.

Hon är bara 20 år och hela hennes liv kretsar kring denna håla på landsbygden. Det är jätteviktigt för henne att få vara med och festa och ha kul, hela hennes liv kretsar kring det enligt hennes egen uppgift. Och det är inte så konstigt givet hennes ålder. Allt som händer i kompiskretsarna får då en orimligt stor betydelse. Det har hon ju också själv sagt, nu när hon fått perspektiv.

Du kan inte jämföra en 20-åring med en person på 30-40 år som har egna barn och borde ha fått vissa insikter här i livet. Hur stor del av Johannas agerande beror på att hon är väldigt omogen och hur mycket beror på något annat som narcissism?

Att hon sprayar en kompis bil, fult - men det är hon inte ensam om. Bränder - där finns en varningssignal. Det finns dock fullt med unga som hänger ut varandra i sociala medier, lägger upp bilder osv - som de facto förstör varandras liv. Ska vi kalla alla dem psykopater eller ska vi vänta tills de är mer mogna och se vilka som fortfarande beter sig omoget när de är 25-30?

Edit: det är ju relativt vanligt att mobbare ångrar sig som vuxna och t o m i vissa fall ber om ursäkt. Det handlar om mognad i många fall.

Bra och relevant inlägg.
Störningar som psykopat(er) och narcissism ejakuleras ut i de flesta trådar i ABOK trådarna.
Oftast helt grundlöst.
Alla gärningspersoner får ett eller båda epiteten i samtliga trådar här i detta delforumet och är bara löjliga empiriska åsikter och inget annat.
Trams och off topic säger jag.
Sedan får/kan ju kreti och pleti tycka vad de vill.
Men nej, jag är helt enig med dig i detta.
Med ett undantag, om det nu, mot all förmodan inte är så att ”skribenten” är psykolog och varit med och utrett vederbörande.
Då bör det givetvis framgå. Samt varför hen sätter lämplig eller olämplig störning på tilltalad/e med omnejd.
Citera
2023-04-24, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Inte så lätt att se, när du skrev så här:

"Hur mycket som beror på att hon har en extrem personlighet och hur mycket som beror på att hon bara är omogen kommer tiden utvisa. Jag tror inte att hon utvecklas till en Johanna Möller."

Jag menar att omogenhet inte spelar någon roll för JJ:s handlande. Skulle det vara en faktor hade alla levt farligt på gatorna då det vimlar av omogna människor omkring oss. Att JJ mördade T beror på hennes patologiska psykologi, inget annat.
Aha. Är det så för alla mördare? En gång mördare, alltid mördare? Inga andra chanser? Inte att man avtjänar sitt straff och sen får man en ny chans?
Citera
2023-04-24, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja det är klart att vi gör oss lite skyldiga till det allihop. Men som du säger den värsta demoniseringen och helgonförklaringen kan vi slippa, haha.
Framförallt så är det fel att säga att M kan inte ha medverkat för att hon inte är sådan som person.

Maja skriver nu när hon vill byta advokat för att tidslinjen inte håller. Vad är det för trams? Hon befann sig på mordplatsen när mordet skedde. Menar Maja att telefonen inte rörde sig samtidigt som mordet skedde?
I så fall var hon inte med vid gravfridsbrottet heller, för då var inte telefonen med? Hon kan uppenbarligen röra sig utan telefon så det är löjligt.
Ja det är trams. Hon menar väl kanske att mordet skedde 02:40 enligt TR som hon tycker hennes advokat skulle ha slagit hål på.
Citera
2023-04-24, 13:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur de ens kunde ta med Js påstående som motivering, när hon ljugit om allt som inte bevisats och även vissa bevis, tycker jag är anmärkningsvärt.

Hur man ens kan ta Ms påstående att hon sov på allvar, när hon ljugit om allt som inte bevisats och även vissa bevis, tycker JAG är anmärkningsvärt.
Citera
2023-04-24, 13:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vad vi vet har väl Tove inga direkta vänner utan det är systern och Albins vänner som hon har? Och vad vi vet så har hon väl inte varit så trevlig mot Albin? Den där filmen som Johanna hade existerade faktiskt, åtm stillbild på T och en kille i en soffa eller säng. Etc etc. Jag vill verkligen inte tala illa om nån som inte kan försvara sig längre men jag tycker samtidigt att du svartmålar Johanna på ett sätt som vi utomstående inte alls kan vara säkra på är riktigt. Jag håller med om att hon är extrem men hon är också ung och omogen. Hur mycket som beror på att hon har en extrem personlighet och hur mycket som beror på att hon bara är omogen kommer tiden utvisa. Jag tror inte att hon utvecklas till en Johanna Möller.

Filmesn äkthet vet vi inget om.
A*lbin nämner att han vet om en otrohet.

Att jämföra Johannas beteende med Toves är ju skevt. Ingen är perfekt, Tove hade sina utamaningar.

Inte ok att att säga dumma saker till någon och bråka, men vet vi något som ens ligger i paritet med Johannas beteende?

Det finns ingen människa som aldrig säger dumma saker, som inte bråkar med sin pojkvän. Deras förhållande var också instabilt i början, det var lite av och på, ina de fick en mer stadig relation som par.

Var har du läst att Tove inte har några kompisar?

Jag vet minst en kompis som pratade i podden. Sedan blir inte sällan tvillingar varandra väldigt nära. Mer än bara vänner, då de också har släktbanden.

Att inte alla Toves kompisars förhör är med i FUP, kan bero på att de inte tillför utredningen/mordet något av betydelse. Deras förhör kan ligga i slasken.

M*y:

"Vad har Tove för intresse?
Hon tränar fotboll med FC-Vetlanda damlag. Det är FF, GIF och Bäckseda ihopslaget när
man kommer upp i viss ålder. Hon har varit med på matcher också.
Tove älskar att umgås med Albins hundar som bor hos föräldrarna i Rösås. Veckan innan
lördagen och helgen så var en av hundarna hos dem på Lasarettsgatan.
Hon tycker om att umgås med kompisar.
"
//
"Hur är det med kompisar – vänner?
De umgås väldigt mycket med Albins grabbgäng. De är ganska många, runt 10 personer.
Stina Lönn ingår, hon är flickvän till en i gänget Oskar Sellmo.
Sen är det Matilda Gunnarsson i Holsbybrunn och Isabella Landebro. De är kompisar men
träffas inte så ofta
"

Toves mamma:
" Några killkompisar hon varit mycket med?
Tove har alltid varit sådan att hon trivs bättre med killar än tjejer. Men jag kan inte komma
ihåg någon.
"
//
"My gick samhäll och Tove natur. De hade
gemensamma kompisar. En tjej som heter M*atilda G*unnarsson som först var kompis med
Tove och sedan My.
"

Toves pappa:

"På fråga om Towe gjorde något annat som hon tyckte om att göra så var det att vara med
kompisar. Han vet att Towe hade kompisar i Linköping men han vet inte vad de heter. Peter
säger att Kirstin vet nog detta bättre
"
//
"Gällande kompisar i Vetlanda så har han skjutsat henne till någon vid något tillfälle.
Towe och en tjej kompis var och är mycket med Albin och hans kompisar. Peter vet inte vad
tjejkompisen heter. De fick vara med i killgänget. Killarna skojade med Towe och sa att hon
passade in i killgänget, att hon var en av dem.
"
Citera
2023-04-24, 13:52
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ej, ja det var väl därför jag skrev så här?

Det är en sak att diskutera att hon gjort sig skyldig till ett mord. Men att dra upp en massa småtjafs som hon haft med andra tjejer som tjafsat lika mycket med henne tillbaka, som ett bevis för att hon är narcissist, det tycker jag är småaktigt.

Så alla som småtjafsar är narcissistister.
Ok, då förstår jag hur du tänker.

Bara gå vidare, här finns inget att se.

Edit: Jag missförstod ditt inlägg. Jag är således helt enig med dig. Jag ber om ursäkt.
Senast redigerad av Dockland 2023-04-24 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in