2023-04-24, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur tänker du om att Tove enligt uppgift går fram oprovocerat till Johanna och säger ”Hur känns det att vara världens sämsta människa?”? De hade ju enligt Toves syster inte haft kontaktuppgifter länge.

Eller att Tove sätter en kniv i Johannas rygg och berättar inför alla kompisar att hon varit otrogen, något Johanna berättat för Tove i förtroende?

Var Tove också en psykopat?

Du menar att Tove var en psykpt för att hon sa detta?

Inte så bra beteende kan man väl säga, och har Tove slagit Johanna på krogen, är väl detta inget acceptabelt beteende.

Men om jag fattar det hela rätt, tror jag att Johanna är den som söker aktivt konflikter med andra hela tiden, och den som sprider falska rykten. Detta kan framkalla islka hos den som blir utsatt kanske?
Johanna drar i trådar och har beteenden som skapar konflikter överallt, mest hela tiden.

Har vi hört att Tove betedde sig på det här viset mot andra? Nej, de flesta verkar vara överens om att Tove var snäll, men inte mådde alltid så bra.

Jag tror att Johannas beteende skapade stort obehag hos Tove, och vi har inget vittne om exkakt vad som hände.

Tove skriver ju till A*lbin att Johanna slagit henne. Och Johann säger tvärtom. Men Tove tror jag (mins jag rätt?) säger även till *lbin att hon sagt något till Johanna.

Detta beteende ser jag inte som ett bra beteende, men menar du tt Tove är psykopat för det???

Du tycker att jag frar på för hårda väclar var gäller Johannas beteende vad gäller min övergtydlese att hon har starka narissistiska drag.

Då tycker jag att hos Tove ser vi extremt få saker som tyder på psykopati.
Citera
2023-04-24, 12:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Hur kan du säga att det stämmer att JJ är sämsta människan på jorden för bankande på dörrar, brand etc?
Vad är då seriemördare, våldtäktsmän, pedofiler etc?

Nej varken du eller TT har rätt i att JJ var sämsta människan (innan mordet). Det är dessutom åsikter man behåller för sig själv och inte slänger i ansiktet på folk.

Det är klart att Johanna inte är världens sämsta människa ordagrant.
Går det att mäta ens?

Fatta symboliken.
Citera
2023-04-24, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du menar att Tove var en psykpt för att hon sa detta?

Inte så bra beteende kan man väl säga, och har Tove slagit Johanna på krogen, är väl detta inget acceptabelt beteende.

Men om jag fattar det hela rätt, tror jag att Johanna är den som söker aktivt konflikter med andra hela tiden, och den som sprider falska rykten. Detta kan framkalla islka hos den som blir utsatt kanske?
Johanna drar i trådar och har beteenden som skapar konflikter överallt, mest hela tiden.

Har vi hört att Tove betedde sig på det här viset mot andra? Nej, de flesta verkar vara överens om att Tove var snäll, men inte mådde alltid så bra.

Jag tror att Johannas beteende skapade stort obehag hos Tove, och vi har inget vittne om exkakt vad som hände.

Tove skriver ju till A*lbin att Johanna slagit henne. Och Johann säger tvärtom. Men Tove tror jag (mins jag rätt?) säger även till *lbin att hon sagt något till Johanna.

Detta beteende ser jag inte som ett bra beteende, men menar du tt Tove är psykopat för det???

Du tycker att jag frar på för hårda väclar var gäller Johannas beteende vad gäller min övergtydlese att hon har starka narissistiska drag.

Då tycker jag att hos Tove ser vi extremt få saker som tyder på psykopati.
Vad vi vet har väl Tove inga direkta vänner utan det är systern och Albins vänner som hon har? Och vad vi vet så har hon väl inte varit så trevlig mot Albin? Den där filmen som Johanna hade existerade faktiskt, åtm stillbild på T och en kille i en soffa eller säng. Etc etc. Jag vill verkligen inte tala illa om nån som inte kan försvara sig längre men jag tycker samtidigt att du svartmålar Johanna på ett sätt som vi utomstående inte alls kan vara säkra på är riktigt. Jag håller med om att hon är extrem men hon är också ung och omogen. Hur mycket som beror på att hon har en extrem personlighet och hur mycket som beror på att hon bara är omogen kommer tiden utvisa. Jag tror inte att hon utvecklas till en Johanna Möller.
Citera
2023-04-24, 13:00
Medlem
why123s avatar
Citat:
PMS?
Skämt åsido, bevisningen mot JJ är stark och då kan det vara svårt för en försvarare att finna vettiga argument.

Haha, ja kanske PMS. Du har helt rätt i att bevisningen mot JJ är jättestark och att det är svårt att hitta vettiga argument. Jag bara reagerade på hur hon uttryckte sig, hon kanske kan fundera på det i framtiden.

I övrigt som försvarare gör hon det enda möjliga, hon ifrågasätter dödsorsaken. Sen kan vi tycka vad vi vill om det.
Citera
2023-04-24, 13:01
Medlem
Citat:
Hur kan du säga att det stämmer att JJ är sämsta människan på jorden för bankande på dörrar, brand etc?
Vad är då seriemördare, våldtäktsmän, pedofiler etc?

Nej varken du eller TT har rätt i att JJ var sämsta människan (innan mordet). Det är dessutom åsikter man behåller för sig själv och inte slänger i ansiktet på folk.
Spelar ingen roll, berättigar inte mord.
Citera
2023-04-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Att göra "rätt i sak" är inte detsamma som att tycka att någon inte borde bli fälld. Att göra "rätt i sak" betyder att man utför en rättssäkert arbete där personligt tyckande inte spelar in.

Oavsett vad man TROR/ TYCKER om MH:s roll i mördandet av T, ska hennes del i det naturligtvis granskas juridiskt rätt, likväl som JJ:s roll. Det handlar inte om att TYCKA att någon BORDE ha si eller så långt straff, utan ska prövas på juridiskt rätta grunder. När det har gjorts kan utfallet bli att MH får livstid, eller inte.
Håller jag helt o hållet med om. Jag påpekade bara det faktum att skribenten sedan i höstas gjort det väldigt tydligt att MH är oskyldig och ett offer för den hemska JJ. Nästan så att hon också borde få skadestånd osv. Jag stör mig på det då MH uppenbarligen varit delaktig, om inte annat så flyttande av kropp, ljugande i 2 månader i förhör osv.. Nä, lås in bägge 2 och släng nycklarna.
Citera
2023-04-24, 13:05
Medlem
Maja vill byta advokat, skriver SVT.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tovemordet-en-vill-byta-advokat

Ja ja, hon har läst att GW Persson tycker att hon borde frikännas.
Citera
2023-04-24, 13:05
Medlem
Citat:
Vad vi vet har väl Tove inga direkta vänner utan det är systern och Albins vänner som hon har? Och vad vi vet så har hon väl inte varit så trevlig mot Albin? Den där filmen som Johanna hade existerade faktiskt, åtm stillbild på T och en kille i en soffa eller säng. Etc etc. Jag vill verkligen inte tala illa om nån som inte kan försvara sig längre men jag tycker samtidigt att du svartmålar Johanna på ett sätt som vi utomstående inte alls kan vara säkra på är riktigt. Jag håller med om att hon är extrem men hon är också ung och omogen. Hur mycket som beror på att hon har en extrem personlighet och hur mycket som beror på att hon bara är omogen kommer tiden utvisa. Jag tror inte att hon utvecklas till en Johanna Möller.
Men herre gud, om bara omogenhet skulle kunna leda till mord skulle världen vara fullknökad av mördade människor. Det förstår du väl, att JJ:s handlande inte beror på enbart omognad??
Senast redigerad av meredith 2023-04-24 kl. 13:05. Anledning: Felskrivning
Citera
2023-04-24, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Men herre gud, om bara omogenhet skulle kunna leda till mord skulle världen vara fullknökad av mördade människor. Det förstår du väl, att JJ:s handlande inte beror på enbart omognad??
Ej, ja det var väl därför jag skrev så här?
Citat:
Hur mycket som beror på att hon har en extrem personlighet och hur mycket som beror på att hon bara är omogen kommer tiden utvisa.
Det är en sak att diskutera att hon gjort sig skyldig till ett mord. Men att dra upp en massa småtjafs som hon haft med andra tjejer som tjafsat lika mycket med henne tillbaka, som ett bevis för att hon är narcissist, det tycker jag är småaktigt.
Citera
2023-04-24, 13:10
Medlem
why123s avatar
Citat:
Inte för att jag tänker gå i försvar av Johanna, men det är väldigt långtgående slutsatser du drar om en person du inte känner.

Hon är bara 20 år och hela hennes liv kretsar kring denna håla på landsbygden. Det är jätteviktigt för henne att få vara med och festa och ha kul, hela hennes liv kretsar kring det enligt hennes egen uppgift. Och det är inte så konstigt givet hennes ålder. Allt som händer i kompiskretsarna får då en orimligt stor betydelse. Det har hon ju också själv sagt, nu när hon fått perspektiv.

Du kan inte jämföra en 20-åring med en person på 30-40 år som har egna barn och borde ha fått vissa insikter här i livet. Hur stor del av Johannas agerande beror på att hon är väldigt omogen och hur mycket beror på något annat som narcissism?

Att hon sprayar en kompis bil, fult - men det är hon inte ensam om. Bränder - där finns en varningssignal. Det finns dock fullt med unga som hänger ut varandra i sociala medier, lägger upp bilder osv - som de facto förstör varandras liv. Ska vi kalla alla dem psykopater eller ska vi vänta tills de är mer mogna och se vilka som fortfarande beter sig omoget när de är 25-30?

Edit: det är ju relativt vanligt att mobbare ångrar sig som vuxna och t o m i vissa fall ber om ursäkt. Det handlar om mognad i många fall.

Jag håller givetvis helt med dig. Ibland när vissa uttrycker sig så skulle man tro att de är nära bekanta.

Något som jag också reagerat på är när vissa konton skriver typ " jag känner inte att Maja skulle vara delaktig i ett mord".

Sanningen är ju att de allra flesta här känner ingen av tjejerna. De har byggt upp en bild och sen gör de allt för att sanningen ska passa in i den. I stället för att se till fakta och lägga känslorna åt sidan.

Båda tjejerna diagnostiseras av hobbypsykologer som låter känslorna ta över i stället för de fakta vi har i FUP.
Citera
2023-04-24, 13:18
Medlem
notknapparens avatar
Expressen, Maja önska byta försvarare:

"”Det har jag gjort på grund av att han inte tog fram flera saker som skulle ha varit till min fördel under rättegången. Han lyfte exempelvis inte den bristande tidslinjen vid mordtillfället”, skriver Hellman.

Hon skriver vidare att försvararen enligt henne inte heller ifrågasatte Johanna Leshem Janssons uppgifter tillräckligt mycket.
"

https://www.expressen.se/nyheter/domdes-for-mordet-pa-tove-vill-byta-advokat/

https://sverigesradio.se/jonkoping

Ja, det känns väl som att han kunde ha lagt en en hel del effort på flera saker.

Tidslinjen är viktig, men också borde man varit beredd på åklagarens stämningsanökan, där han får in Maja som "med"mördare, då det gääler förhöret med rättsläkaren t ex:

"6. Förhör med vittnet Aleksandra Lazarevic , rättsläkare RMV Linköping,
om de närmare slutsatserna vid rättsmedicinsk obduktioner för att bevisa
tillvägagångssättet."

Svegfors vet ju vad Johanna sagt i förhören om Majas deltagande och där borde han kunnat tänka ut lite fler frågor.
Citera
2023-04-24, 13:22
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Clea måste haft oerhörda problem med att få tag på en rättsläkare som ifrågasätter dödsorsaken. Annars hade hon givetvis kallat in denne som vittne till TR. Nu stod hon där själv och gjorde bort sig när hon ifrågasatte dödsorsaken utan tillräcklig kunskap i ämnet.

Jag hoppas att även åklagaren kallar in ett expertvittne på strypvåld som kan förklara det omöjliga i att en ensam gm inte kan strypa sitt offer utan att få avvärjningsskador.

Väldigt bra förslag.
Allt måste helt enkelt vara väldigt tydligt och absolut inte oklart eller tvetydigt formulerat kring slutsatserna av obduktionsresultaten.
Alla upptänkliga tolkningsvarianter måste i möjligast mån elimineras.

Rättsutlåtandet och rättsläkarens vittnesmål är ju själva orsaken för åtal och morddom här. Fler klargörande besvarade frågor hade varit önskvärt - inte enbart om dödsorsak där rättsläkaren var väldigt tydlig. Utan även om avsaknad av motvärnsskador, DNA etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in