2023-04-24, 12:09
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det är MH som vill byta advokat.

Jag har svarat på ett inlägg som handlar om att JJ också borde byta advokat. Har full koll på att allt jag skriver här är korrekt.
Citera
2023-04-24, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Leif Silbersky är en lågoddsare. Enligt twitter vill han ta över fallet.

L_Silbersky:

Maja om du läser detta så välj mig till din försvarsadvokat🙈🙈😱😱🕵️🕵️
Nja… Det tror jag inte på.
Citera
2023-04-24, 12:11
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Hade jag varit i Majas kläder hade jag valt Johan Eriksson som advokat . Landets bästa
Senast redigerad av CalzoneItalia 2023-04-24 kl. 12:13.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Leif Silbersky är en lågoddsare. Enligt twitter vill han ta över fallet.

L_Silbersky:

Maja om du läser detta så välj mig till din försvarsadvokat🙈🙈😱😱🕵️🕵️

Men… Silbersky satt ju nyligen i nån intervju å sa ”jag har pensionerat mig i Spanien, jag tar inga nya fall”

???
Citera
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Problemet är väl att det kanske inte är så lätt att veta vem manhar att göra med? Att identifiera vem som är farlg eller inte?

Och problemet är också att narcissisten jobbar ofta väldigt aktivt med att binda dig, att slå kilar mellan dig och dina nära/vänner, splittra, dra i trådar, undegräva din självkänsla, få dig att tvivla på dig själv, förnedra dig offentligt om du på minsta sätt sätter dig emot, få dig att tro att allt är ditt fel osv.

Det är just väldigt typiskt för narcissisten att först vara väldigt uppmärksam mot dig, på ett sådant sätt att du känner dig väldigt sedd och känner dig smickrad. Mycket beröm, och vämnsliga ord, får dig att också öppna dig, visa på dina svaga sidor. Kanske har du aldrig förut upplevt dig varken så sedd och så lyssnad på... och det är just där som narcisssiten tar tillvara alla dina svagheter.

Maja har just upplevt detta, att blvit sedd. Men när hon själv mår dåligt, då blir hon avvisad, straffad. Precis på det sätt som Johanna vet är känsligt för Maja, som har en övergivenhetsproblematik. Maja blir avvisad hela natten.

Då har Maja redan blivit väldigt bunden till Johanna. Och det enda som gäller nu är att vänta på att åter få allt att bli som vanligt igen, mendan en anna person hade känt sig så förolämpad att man inte hade accepterat denna hundbehandling.

Johanna försöker också slå kilar mellan Maja och hennes familj. Detta är ju Majas stöd i grunden, men som narcissisten förstår, är det ett hot mot dom själva, eftersom vänner och familj inte sällan ser vad som pågår. tt Jhanna inte är bra för Maja. Eller att Billy inte är bra för Tova. Du är helt hjärntvättad av Billy, skrev vännerna islket till Tova. Billy försökte mycket aktivt isolera Tova från de vännerna, genom att smutskasta dom, genom att hindra Tova att umgås med dom och int etilåta att hon gick på deras fester.

Precis så gör Johanna med Maja och även andra. Johnna pratar skit om Majas föräldrar, att Maja ska ta avstånd från dom. Till och med har som lösning att man kan "ta bort" brorsan.

Även mellan Tove och A*lbin kör hon med smutskastning för att förstöra deras relation. Smutskastning offentligt är ett av strategierna och straffen en narcissist använder för att ha kontroll över sina medmänniskor. Lögner är ett vapen, och de varken skäms eller känner ånger över sitt usla beteende.

Och när sådana här personer sitter i rätten, då kan de helt utan skam komma med nya lögner som de inte ens nämnt i de många förhör som de genomgått under utredningstiden. inte heller skäms de för helt absurda förklaingar till bevisningen.

Det beror dels på gränslöheten, skamlösheten men ocks i vissa fall på en oförmåga att förstå hur andra människor täker och känner.

Att säga att man tuttat eld på en kropp för att man själv vill bli kremerad är ett väldigt tydligt sådant exempel. Om Johanna hade den insikten hade hon anpassat lögnen på ett för henne själv bättre sätt.

Vad gäller Tove, verkar hon beskrivas av många såsom en mycket snäll person, men som dragits med en del psykisk ohälsa. Ingenstans upplever jag narcissistiska eller känslokalla drag i det som återberättas. Tvärtom.

Min tro är att Tove, M*y och flera i umgängeskretsen inte förstod allvaret av de signaler som fanns där. De ville inte tro att någon person kunde med vilja tuttat eld på dörren t ex. Inte heller fattade Tove att hon kunde vara i fara när hon gick hem till Johanna.

Många människor slänger sig runt med begreppen narcissist/psykopat om andra, men jag tror inte att vännerna riktigt fattade vem de hade att göra med.

Citat:
Vad gäller Tove, verkar hon beskrivas av många såsom en mycket snäll person, men som dragits med en del psykisk ohälsa. Ingenstans upplever jag narcissistiska eller känslokalla drag i det som återberättas. Tvärtom.

Givetvis! Hon är ju död! Då är det ju ingen som törs/vill säga något negativt om henne.

Det var hon som konfronterade JJ på Nöjet och sa till henne att hon var världens mest värdelösa person. Det var väl inte så snällt?

Jag är inte ute efter att victim blamea henne. INGET motiverar det JJ och MH gjort mot henne. Jag vill bara sprida kunskap om narcissister och varna de som lever i deras närhet. Försök undvik öppen konfrontation. Minimera kontakten. Utmana dem inte!

Angående MH så kan man se henne som ett varnande exempel på hur det kan gå för någon som låter en narcissist styra en. Det kan vara en förklaring till att hon nu är dömd för mord. Men det är ingen ursäkt. Hon hittade på undanflykter många gånger för att slippa vara med när JJ eldade. Men när JJ mördade var hon med och hjälpte till. Utan hennes hjälp kanske TT hade överlevt attacken.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-24 kl. 12:22.
Citera
2023-04-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Jag har svarat på ett inlägg som handlar om att JJ också borde byta advokat. Har full koll på att allt jag skriver här är korrekt.
Okej.
Vi får se om hon får byta advokat då.
Den andra JJ s advokat var inget vidare heller.
Citera
2023-04-24, 12:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte för att jag tänker gå i försvar av Johanna, men det är väldigt långtgående slutsatser du drar om en person du inte känner.

Hon är bara 20 år och hela hennes liv kretsar kring denna håla på landsbygden. Det är jätteviktigt för henne att få vara med och festa och ha kul, hela hennes liv kretsar kring det enligt hennes egen uppgift. Och det är inte så konstigt givet hennes ålder. Allt som händer i kompiskretsarna får då en orimligt stor betydelse. Det har hon ju också själv sagt, nu när hon fått perspektiv.

Du kan inte jämföra en 20-åring med en person på 30-40 år som har egna barn och borde ha fått vissa insikter här i livet. Hur stor del av Johannas agerande beror på att hon är väldigt omogen och hur mycket beror på något annat som narcissism?

Att hon sprayar en kompis bil, fult - men det är hon inte ensam om. Bränder - där finns en varningssignal. Det finns dock fullt med unga som hänger ut varandra i sociala medier, lägger upp bilder osv - som de facto förstör varandras liv. Ska vi kalla alla dem psykopater eller ska vi vänta tills de är mer mogna och se vilka som fortfarande beter sig omoget när de är 25-30?

Ursprunget till debatten nu handlade om hur de agerade i rätten, med lögner osv.

Nu nämnde jag inte ens sprayningen och bränderna var det väl ingen som med någon säkerhet kunde koppla till Johanna.

Om man nu ska gå in på det Glorius pratade om, dvs att man bör hålla sig från en nracissist så mycket som möjligt, då menade jag att de var så unga att de inte såg det sammantagna mönstret. Det handlar förstås om okunskap, men jag vill mena att det visst fanns stora varningssignaler och att det inte bara är mina för långt dragna slutsatser.

Visst, vi vet ju inte hundra om det stämmer att Johanna tuttade eld på vare sig Toves pappas hus, på Hampus dörr, plnerade att knuffa ner en kille från balkongen, tyckte att Maja kunde ta bort sin bror, eller ens hundra att Johanna strypt Tove med flit. Hon kanske faktiskt bara höll tio snabba sekunder, löst tag. Inte heller vet vi om hon ljuger om att hon kremerde Tove av omtanke, eller om googlingarna handlar om sökningar relaterade till Läckbergs böcker, samt hatdikterna om både systrarna Tönnies bara är på skämt och i grunden enbart handlar om drömmen om ett författarskap, glädjen av att dikta.

Att Johanna försöker sprida lögner om andra och splittar människor från varandr kan var illasinnade och avundsjuka. Johanna säger ju själv att Tove ville vara som henne och ville vara hennes vän. (ironi)

Så ja, jag kanske drar alltför långtgåede slutsatser om Johanna (ironi).

Jag ser mycket, mycket allvarliga tecken här, även om inte allt är bevisat till hundra procent. Inte lätt för vännerna att samla allt, när Johanna sprlittarde gänget och satte (typiskt för narcisssiten) dom emot varandra.

Vänner berättat om hur Johanna agt att hon ville skicka in en Molotovcoctail in i Toves hus. De trodde att det inte var allvarligt menat. Ett annat gäng, på tre fyra tjejer, beskriver hur de blev ovänner, men insåg när de började prata med varandra att det var Johanna som fått dom att bli ovänner. Nu är de återigen vänner.

A'lbin berättar (visar även upp konversationer om jag inte minns fel?) där Johanna skriver till honom att han är så br kompis och att han är värd så mycket bättre än Tove. Till Tove skriver hon tävrtom att A'lbin är tjock och något annat nedsättande. Osv osv.

Listan kan göras såååååå lång på beteende som inte kan betraktas som normalt ungdomsbeteende med att vilja festa och ha kul.

Hennes dikter är väldigt obehagliga liksom hennes pinterestpins.

Lögnerna i rätten ligger på en helt annan nivå än vad jag kan tänka mig att de flesta kan tänka sig att ljuga om. En ska att säga att ma inte gjort något, eller att hävda att man gjort något för att man t ex sovit, kissat, kräkts.

Här pratar vi lögner som att kremer någon av omtanke, en lögn som faktiskt blir i skuggan av mordet direkt obehaglig och en förolämpning mot anhöriga. Det är att skymfa både Tove och hennes anhöriga en gång till. Extra obehagligt blir det när Johanna gråter till detta.

Jag har närapå inte ord för detta beteende. Oempatiskt, hon saknar insikt i hur andra ser på vad hon ljuger om...egoistiskt...

Det är ett extremt sätt att ljuga på här.
Citera
2023-04-24, 12:13
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hade jag varit i Majas kläder hade jag valt Johan Ericsson som advokat . Landets bästa

Ja honom eller Björn Hurtig skulle jag rekommendera.
Citera
2023-04-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hade jag varit i Majas kläder hade jag valt Johan Eriksson som advokat . Landets bästa

Johan Eriksson är den brottmålsadvokat som advokaterna själva skulle anlita om det behövdes. Det visar tidningen Legally Yours stora undersökning som publicerades i december 2012. Han är även aktuell som försvarare i det uppmärksammade kokainmålet där han nyligen har krävt att rättegången ska tas om i tingsrätten.
Jag hade tagit Johan också om jag var misstänkt eller dömd för ett allvarligt brott som mord.
Han är på samma advokatbyrå som JJ s advokat Clea Sangborn.
Citera
2023-04-24, 12:17
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Vad gäller att alla rättsmedicinare i Sverige är kopplade till rättsmedicinalverket tvivlar jag dock på.

Å andra sidan kan man fundera på om Clea påstår att varken polisen eller rättsmedicinalverket är oberoende. De har att utreda allt i ett ärende både det som talar för som emot en misstänkt. Menar Clea att de inte gör det? Det är allvarliga anklagelser hon kommer med i så fall.

Om man tittar på artikel nummer två här: https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K

Så är rubriken: "Enligt Sangborn kan det dock bli svårt att hitta en yrkesverksam rättsläkare som inte arbetar för åklagare och polis"

Tyvärr är Svds artikel bakom betalvägg.

My bad ang " Clea tidigare uttryckt att alla Svenska yrkesverksamma RL. är kopplade till rättsmedicin/Polisen och att dom håller varandra om ryggen."
Citera
2023-04-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Helt rätt, här har GW rätt i sak!
Ja, för det friar ju Maja, vilket har varit centralt i 99% av dina inlägg.
Citera
2023-04-24, 12:18
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Vi får se om hon får byta advokat då.
Den andra JJ s advokat var inget vidare heller.

Clea var också en besvikelse i det här fallet. Hon brukar vara bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in