2006-07-26, 21:35
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
---Ska inte förmögna Isreler ha rätt att shoppa utan att uppleva skräck för att en fattig palestinier i desperation skall spränga sig själv och dem i en meningslös kamp att återvinna land som är för alltid konfiskerat av Israel?

Det tycker jag som anhängare av kapitalism och marknadsekonomi, om palestinierna shoppade lite mer skulle de förstå Israelerna bättre och kanske finna en gemensam minsta nämnare som de kunde mötas i. En fin bild vore där den Israeliska damen frågar en palestinsk dito om hur hon passar i minkboan hon provat runt halsen, det vore ett steg närmare en förening mellan folken.

Detta är fan i mig bland de mest efterblivna inlägg jag läst på Utrikesforumet, och här finns ändå en drös svagsinta sionistfittor och judewannabes som rapar upp nonsens i parti och minut. Skriver du "en Israelisk dam" enbart p.g.a. att du är en korkad bracka eller är det något slags hedersbetygelse att använda versal? I svenska språket skriver man annars israel, norrman, polack osv. "Minkboa" ...

Dessbättre är inte ens alla judar förtjusta i eller toleranta mot det cyniskt våldsbesatta och oändligt fega israeliska svineriet, även om de tycks vara en klar minoritet i "det judiska folket". Uri Avnery, Norman Solomon och William Blum skriver ofta kloka saker, bl.a. på Counterpunch:

http://www.counterpunch.org/

Citat:
"---As for deterrence: a war in which our huge military machine cannot overcome a small guerilla organization in 11 days of total war certainly has not rehabilitated its deterrent power. In this respect, it is not important how long this war will last and what will be its results - the fact that a few thousand fighters have withstood the Israeli army for 11 days and more, has already been imprinted in the consciousness of hundred of millions of Arabs and Muslims.

From this war nothing good will come - not for Israel, not for Lebanon and not for Palestine. The "New Middle East" that will be its result will be a worse place to live in."

http://www.counterpunch.org/solomon07262006.html

Citat:
"---Such phrasing is classic evasion by keyboard cheerleaders for war: "The" Lebanese. "The" Palestinians. "They will pay a very, very steep price." Meanwhile, in the real world, the vast majority of the victims of the Israeli onslaught are civilians being subjected to collective punishment.

Cohen -- like so many others in the American punditocracy -- depicts the death of an Israeli civilian as far more tragic and important than the death of an Arab civilian.

There's something really sick about such righteous support for civilian death and destruction.---"

http://www.counterpunch.org/blum07262006.html

Citat:
"---Israel's real aim, and that of Washington, is the overthrow of the Hamas government in Palestine, the government that came to power in January through a clearly democratic process, the democracy that the Western "democracies" never tire of celebrating, except when the result doesn't please them. Is there a stronger word than "hypocrisy"? There is now "no Hamas government," declared a senior US official a week ago, "eight cabinet ministers or 30 percent of the government is in jail [kidnapped by Israel], another 30 percent is in hiding, and the other 30 percent is doing very little.” To make the government-disappearance act even more Orwellian, we have Secretary of State Condoleezza Rice, speaking in late June about Iraq: "This is the only legitimately elected government in the Middle East with a possible exception of Lebanon.” What's next, gathering in front of the Big Telescreeen for the Two Minutes Hate?---"
Citera
2006-07-26, 21:36
Medlem
Jaha Jovisst: Hmm ja vad sägs om att israel ska börja rätta sig efter FNs resolutioner? Låta flyktingar återvända? Släppa de människor som sitter inspärrade utan rättegång och utan några som helst anklagelser? Och så klart återgå till 1967års gränser? Detta kommer vara mer effektivt än ett par shoppande palestinier.

Och carpe diem du tycker inte det är lite fegt att du raderar mitt inlägg där jag uppmanar dig att städa upp på den "andra sidan"? Det finns en mängd med skit från fascist du inte ens brytt dig att ta bort eller ens uppmärksammat över huvudtaget, men Fennicums inlägg går att ta bort? Trots att du viftar hejvilt med regelboken om vad som får skrivas och inte skrivas. Tydligen behöver inte alla följa reglerna...
Citera
2006-07-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
http://www.counterpunch.org/

Citat:
"---As for deterrence: a war in which our huge military machine cannot overcome a small guerilla organization in 11 days of total war certainly has not rehabilitated its deterrent power. In this respect, it is not important how long this war will last and what will be its results - the fact that a few thousand fighters have withstood the Israeli army for 11 days and more, has already been imprinted in the consciousness of hundred of millions of Arabs and Muslims.

Precis.

Såhär skriver bland annat al-Jazeera: "The Israeli army, which has been encountering stiff resistance in its war on Hezbollah despite its clear military superiority, entered the border town after a day of fierce battles with the Lebanese Shia fighters." samt "Thirteen Israeli soldiers have been killed and 12 wounded in fighting with Hezbollah in a southern Lebanese town, Aljazeera's correspondent in Lebanon says."

Hela arabvärlden upplever motståndskampen föras i vår tids nya medier med internet och arabernas egna flashiga CNN-liknande TV-kanaler, och låter sig antagligen inspireras. Dessutom särskiljer al-Jazeera mellan Amalmilisen och Hizbollah vilket västmedia och sionistpropaganda inte bryr sig om att göra.

Detta var dock ganska lustigt, en talesman från Hizbollahs politbyrå till al-Jazeera;

Citat:
Questioned over whether Hezbollah was firing Iranian-made missiles on Israel, Komati said: "We don't deny nor confirm. We believe where the weapons come from is irrelevant."

"Some of our fighters carry M16s. So you think we buy them from America?" he said.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/3FB0807A-DA38-455C-BDCB-C1A47655E8B7.htm

Citera
2006-07-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skylinx
Jaha Jovisst: Hmm ja vad sägs om att israel ska börja rätta sig efter FNs resolutioner? Låta flyktingar återvända? Släppa de människor som sitter inspärrade utan rättegång och utan några som helst anklagelser? Och så klart återgå till 1967års gränser? Detta kommer vara mer effektivt än ett par shoppande palestinier.
Varje gång som Israel dragit sig tillbaka har terroristangreppen ökat. Säger det dig något?
Citera
2006-07-26, 22:00
Medlem
jaha jovissts avatar
[quote=Ezzelino]Detta är fan i mig bland de mest efterblivna inlägg jag läst på Utrikesforumet, och här finns ändå en drös svagsinta sionistfittor och judewannabes som rapar upp nonsens i parti och minut. Skriver du "en Israelisk dam" enbart p.g.a. att du är en korkad bracka eller är det något slags hedersbetygelse att använda versal? I svenska språket skriver man annars israel, norrman, polack osv. "Minkboa" ...

Dessbättre är inte ens alla judar förtjusta i eller toleranta mot det cyniskt våldsbesatta och oändligt fega israeliska svineriet, även om de tycks vara en klar minoritet i "det judiska folket". Uri Avnery, Norman Solomon och William Blum skriver ofta kloka saker, bl.a. på Counterpunch:
Jag håller inte hårt på skriftregler, och blir lätt förvirrad av de olika versalanvändningarna i svenska, engelska och tyska, tycker inte det är av betydelse för själva sakframställan.
Cornelia Edvardson är förresten en av de korrespondenter jag lyssnar på med båda öronen, om du nu vill veta hur jag värderar stoff inifrån israel.
Till skillnad från dig anser jag det Israeliska folket vara direkt ansvarigt för sin utrikes/ockupations-politik i.o.m. att de har en demokratiskt vald regering, även om jag förstår att den är svag utan höken Sharon och ett lätt offer för politiskt hungriga militärer med stor t inflytande på säkerhetspolitiken.
Citera
2006-07-26, 22:02
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Varje gång som Israel dragit sig tillbaka har terroristangreppen ökat. Säger det dig något?
Jag tror angreppen på libanom föder stort motstånd mot israel och värvar massor av martyrer åt hizbolla och andra mystiska motståndsrörelser.
Citera
2006-07-26, 22:15
Medlem
jaha jovissts avatar
Andas Sharon fortarande?
Vore en gest från Gud om han fick vakna till liv, han har pondus att avbryta vansinnesattackerna på Libanon, dagens svaga regering vågar inget annat, Sharon skulle paradoxalt nog kunna inleda fredssamtal.
Citera
2006-07-26, 22:25
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Andas Sharon fortarande?
Vore en gest från Gud om han fick vakna till liv, han har pondus att avbryta vansinnesattackerna på Libanon, dagens svaga regering vågar inget annat, Sharon skulle paradoxalt nog kunna inleda fredssamtal.

Sharon kommer aldrig vakna igen. Han har legat i koma några månader, får nu dialys och samlar på sig vätska, prognosen är inte jättebra om man säger så och han kommer med största sannolikhet aldrig vakna igen.
Citera
2006-07-26, 22:37
Medlem
EvenStevens avatar
Idag träffade jag en nyligen hemkommen Libanes (en kristen). Han tycker att det är bra att Israel bombar skiten ur hizbolla.
Citera
2006-07-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvenSteven
Idag träffade jag en nyligen hemkommen Libanes (en kristen). Han tycker att det är bra att Israel bombar skiten ur hizbolla.

Hör väl till skaran som är beundrare av SLA, en Israelstödd grupp som bland annat hade ett ökänt tortyrfängelse i Khiam, samma plats som Israel bombade när de mördade fyra FN-observatörer. Kan för övrigt påpekas att kristna och muslimer stred ganska friskt mot varandra under inbördeskriget, så jag tror inte riktigt personen du träffade är särskilt representabel för libaneser om det nu var din poäng.
Citera
2006-07-26, 22:49
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Själv tycker jag "bomba skiten ur" är ett katastrofalt misslyckande, bättre vore om palestiierna fick socbidrag av israel på svensk nivå så de kunde mötas i shoppingcentrat
Citera
2006-07-26, 22:50
Medlem
Citat:

Då är han en av få. Såg den här posten innan: http://angryarab.blogspot.com/2006/07/so-what-do-lebanese-people-really.html

87% av libaneserna (80% bland de kristna) stödjer motståndet mot israel.

Sidan jag länkar till är ganska långt från en opartisk sida men själva siffrorna (som snart publiceras) bör stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in