2006-08-01, 15:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Israelerna har fortfarande inte kunnat presentera hållbara bevis för att terrorister över huvud taget befann sig i Qana, ännu mindre i huset de besköt.

De islamiska motståndsrörelserna är i mycket en fortsättning på de mer sekulära. (Även om många vidrigt politiskt korrekta vänstermänniskor kräver "rätt" motståndsrörelse från sina tryggt inredda hem med Stalinplanscher på väggarna) Det handlar i grunden om samma kamp - mot ockupation och förtryck, med andra uttryck. När verklig frihet och demokrati kommer till mellanöstern kan en sekularisering ske, inte innan.
Poängen är ju att ansvaret för att civila dödas ligger även hos Hizbollah om de avfyrar raketer från byar med civila, inser du inte det?
Jag kan inte uttala mig om detaljerna i filmen som Caine777 länkade till (http://www.youtube.com/watch?v=RUrsgFME28E&mode=related&search=), men vad finns det för anledninga tt tro att Hizbollah inte döljer sin raketramper i hus? Det förefaller mig deras bästa/enda chans att överleva till nästa bönetid.

Som situationen i Libanon utvecklats är Hizbollah att betrakta som de facto-stat i södra Libanon och det är därför ett regelrätt krig som pågår. Eftersom Israel har bättre skyddsrum och överlägsna vapen så dör de mångdubbelt fler civila libanenser, men du kan inte gärn blunda för att avsikten med varje Hizbollah-raket är att döda israeliska civila?
Citera
2006-08-01, 15:06
Bannlyst
USAs invasion av Afganistan hur lång är den tråden?
USA/Irak kriget starta, hur lång är den tråden?
"Krisen" i Sudan hur lång är den tråden?
Ryssland/Tjetjenien konflikten hur lång är den tråden?

Varför är alla vänster människor så mycket mer intresserade av Israel, alltid så snabba att kritisera?

(Försökte leta men hitta inget med hjälp av FBs sökmotor.)
Citera
2006-08-01, 15:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Jag bli äcklad att du som jude står och försvarar det israel gör. Jag kommer inte svara på några inlägg som du och jude rasisten ansreas1 skriver.
För din egen trovärdighets skull är det mycket tveksamt om du verkligen skall skriva några fler antisemitiska utläggningar överhuvudtaget. De kommer under alla omständigheter att starkt öka förståelsen för israels offensiv mot dina kompisar i Libanon.

Ignorera gärna mig med.
Citera
2006-08-01, 15:08
Medlem
Citat:
Israelerna har fortfarande inte kunnat presentera hållbara bevis för att terrorister över huvud taget befann sig i Qana, ännu mindre i huset de besköt.
Nej, filmbevis är väl inte nog för att ni blodtörstiga islamistkramare ska bli nöjda. Om så shejk Nasrallah själv erkände att de gömde sig bland civila så skulle fan i mig svenska islamistsupportrar förneka det och avfärda det som "sionistlögner spridda av judemedia".
Citera
2006-08-01, 15:08
Medlem
wootens avatar
Det som är lite konstigt är hur Israel lyckas döda så pass många civila procentuellt sett när de har så bra vapen.
Ni säger att dom är mycket träffsäkrare än hizbollah, laserstyrda osv...
Är det Israels avsikt att döda civila?
Citera
2006-08-01, 15:12
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Spelar ärligt talat ingen roll. Att ett politiskt parti driver sjukhus legitimerar inte att det håller sig med en privatarmé som attackerar ett grannland och som sedan när skiten träffar fläkten gömmer sina enheter ibland oskyldiga civila.

Nix...jag stödjer inte den militära grenen av Hizbollah eller Israel för den delen. I detta fallet ser jag Israel som den som gör mest skada för civilbefolkningen, pga sitt militära överläge. Och att de dessutom under svepskälet (två tilllfångatagna soldater) startar den kampanj som den nu gjort på ett annat lands territorium för att vad som ser ut implementera UNs resolution 1559. Säkerhetszon i södra libanon osv. Inte ens en ökenråtta kommer lämnas kvar i den zonen. Döda civila även om de är barn kan i de militärperspektivet ses som ett uppnått mål (dvs de som inte flyr) = de försvinner ju i alla fall och "mission accomplished". OK om det blev en medial prestigeförlust, men den glöms bort i det allmänna mediebruset.

Däremot var artikeln jag länkade till intressant. Den behandlade bl.a. Hizbollahs täta samarbete med Iran, Hizbollahs interna organisation och stödet i Libanon (som innan konflikten spände mellan nej - nja- ja)

Vad gäller kärnvapen från Iran? Nja...har hört den förr...men kan det verkligen vara så?
Citera
2006-08-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glox
USAs invasion av Afganistan hur lång är den tråden?
USA/Irak kriget starta, hur lång är den tråden?
"Krisen" i Sudan hur lång är den tråden?
Ryssland/Tjetjenien konflikten hur lång är den tråden?

Varför är alla vänster människor så mycket mer intresserade av Israel, alltid så snabba att kritisera?

(Försökte leta men hitta inget med hjälp av FBs sökmotor.)

haha säg mig vad man inte ska kritisera hos israel...har dom uppnått sina mål? hizballah skuter fortfarande raketer på israel... vad har israel uppnått? döda civila och fler anhängare till hizballah. och irak va ju en väldigt stor succe... det dör i snitt 100 civila där varje dag så usa har väl uppnått sina mål... och usas invasion mot talibanerna som usa själva tog dit och sedan vill ta bort och dödar nåra tusen civila på köpet? tjaa de va väl också en succe...
Citera
2006-08-01, 15:24
Medlem
Gustavkukens avatar
Om ni kollar på CNN nu så ser ni hur de libanesiska civilisterna (som själva har förlorat sina anhöriga i attacken) själva svär på att hizbollah inte skjutit ett enda skott från de civila områden som israelerna hävdar att de skulle ha skjutit ifrån och säger saker som att "ifall ni kan leta upp en enda tomhylsa så har ni övertygat mig".
Citera
2006-08-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Poängen är ju att ansvaret för att civila dödas ligger även hos Hizbollah om de avfyrar raketer från byar med civila, inser du inte det?
Jag kan inte uttala mig om detaljerna i filmen som Caine777 länkade till (http://www.youtube.com/watch?v=RUrsgFME28E&mode=related&search=), men vad finns det för anledninga tt tro att Hizbollah inte döljer sin raketramper i hus? Det förefaller mig deras bästa/enda chans att överleva till nästa bönetid.
Som situationen i Libanon utvecklats är Hizbollah att betrakta som de facto-stat i södra Libanon och det är därför ett regelrätt krig som pågår. Eftersom Israel har bättre skyddsrum och överlägsna vapen så dör de mångdubbelt fler civila libanenser, men du kan inte gärn blunda för att avsikten med varje Hizbollah-raket är att döda israeliska civila?
Jag erkänner att jag tar väldigt lätt på israeliska bevis. Men det beror ju på att de så uppenbart försöker fabricera falska historier titt som tätt (nu senast med Qanamassakern). Det blir svårt att ta någonting på allvar då. Samma sak med byarna Maroun el Ras och Bint Jbeil som hävdades vara intagna sedan inte sedan intagna etc etc. Jag litar inte på israeliska källor. Historien kommer förhoppningsvis att ge oss nånting i närheten av sanning iallafall. Men jag tycker faktiskt att Hezbollah hittills har det moraliska överläget. Återigen: titta på vad som faktiskt händer. Om Nasrallah säger att de främst riktar in sig på militära mål (han har sagt det) och jag ser att mycket mer än hälften av de israeliska offren faktiskt är militära, varför ska jag då tro blint att han saknar all moral etc. Om jag ser att Israel som också säger sig slå endast hezbollah faktiskt dödar en enormt mycket högre del civila - varför ska jag tro blint på vad de säger?
Citera
2006-08-01, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ayatollan
Personligen är jag inte "vänster"...

Jag tycker tråden ger ett gyllenetillfälle att kritisera två förlegade regeringar som anser sig representera sin religioner i viss mån.

Både två är riktigt ruggiga och hade gjort sig bäst i att stiga åt sidan och lämna över till mer reformativa krafter med ett me rmodernt tänkade.

Israel är alltså lika äckliga barnamördare som Hizbollah och delar av Libanons regering som inte säger ifrån till hizbollah.

Ryssland är minst lika "vidrigt", samma gäller tjetjenerna, måste jag ens nämna Irak/Saddam, Bush kan man tycka vad man vill om, men hellre USA som världspolis än Iran, Kina eller Ryssland.
Men jag ger fan på att om de finns trådar här på FB så är de inte lika långa eller många som de om Israel.

Frågan är varför?
Citera
2006-08-01, 15:32
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Nej, filmbevis är väl inte nog för att ni blodtörstiga islamistkramare ska bli nöjda. Om så shejk Nasrallah själv erkände att de gömde sig bland civila så skulle fan i mig svenska islamistsupportrar förneka det och avfärda det som "sionistlögner spridda av judemedia".

Om jag bortser från din generllt sett något mögliga svarta och vita retorik finner jag din film intressant ur två aspekter.

En att den var filmad från israeliska luftfarkoster. förmodligen obemannade spionfarkoster.

Vad gäller Hizbollahs gerillakrigsföring så är jag inte ett dugg förvånad över att de gömmer sina lastbilar i garage. Det är väl en del av de medel som används i den typen av krigsföring.

Däremot såg jag inget på dina israeliska filmer som pekade på att de gömde bilarna i bostadshus, eller flervåningshus...och var de samma bilar...filmen var klippt.
Citera
2006-08-01, 15:38
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Om Nasrallah säger att de främst riktar in sig på militära mål (han har sagt det) och jag ser att mycket mer än hälften av de israeliska offren faktiskt är militära, varför ska jag då tro blint att han saknar all moral etc.

För att innan konflikten började så satt Hizbollah och lobbade raketer fyllda med stålkulor och sprängmedel in i (civila) israeliska byar och dödade barn, gamla och vuxna utan åtskillnad?

Och inte saknar han moral, det gör ingen. Det är bara det att hans moral säger att en bra israel är en sprängd israel, och att en libanesisk civil som dör pga att hans armé använder dem som mänskliga sköldar dör för en god sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in