2022-09-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
Jovisst men då lär ju inte heller investeringen betala sig särskilt fort.
Och ändå trodde du att man skulle få betala för att leverera sin el när man bara kan dra ut pluggen 😂
Citera
2022-09-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserhajen
Detta, antingen staten eller elbolagen kommer åtgärda detta.

Om det skulle visa sig att de fortsätter ge 15% direktavkastning per år (eller 100% på eget kapital) så skulle man ta varenda bra lån och halvsketet blancolån man kommer över och plöja ner i solkraft för att bli rik snabbt. Hade räckt med 3.6 miljoner i en anläggning (med full belåning) för att få ut en genomsnittlig svensk lön per månad efter kostnader.

Men så kommer ju inte fallet att vara med avkastningen.

Idag sätts spotpriset på elen baserat på den dyraste kwh som produceras för att möta behovet, dvs naturgasen idag.

Min gissning är att det kommer en regeländring som justerar till ett pris baserat på blandningen av el, sedan får solkraftproducenter betalt lite godtyckligt så att ni återigen kan mjölkas av elbolagen och staten efter att ha plöjt ner massa kapital i solceller.

Edit: Med detta sagt är jag lite sugen på solceller, men det är staten och kapitalet jag oroar mig lite för.
Fast 99% av befolkningen har noll intresse av ekonomi och för de är det att vinna på lotto som är drömmen om de skall bli rika, vi andra (den ene procenten) tjänar pengar både på solpanel, börs, fastigheter osv
Citera
2022-09-15, 09:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har begärt offerter från tre olika solcellsföretag. Vi har en väldigt hög elförbrukning året om och det skall bli intressant att se kalkylerna för hur mycket el solcellerna på vårt tak kan producera.

Det kommer dröja många år innan vi ser pre-Bolund och pre-Putin-priser på elen så det är nog ingen dum investering.

Har vi tur så är de på plats i vår när de kan producera som mest.
Jag installerade i februari i år och anläggningen ger som mest 10kW med beräknad årsproduktion på 10 000kWh. Om jag summerar inkomst från försäljning av överskott, värdet av egenförbrukad el och skattekompensationen har jag fram till och med augusti fått tillbaka 20,5% av installationskostnaden.

Värdet av egenförbrukning är vad den hade kostat om jag fått köpa den inklusive allt utom abbonnemangsavgiften.
Citera
2022-09-15, 09:08
Medlem
Melange5738s avatar
Det händer rätt mycket nu på solpanelssidan rent tekniskt, det kommer ut massa nya CPV-paneler vilka är betydligt mer effektiva än vanliga PV-paneler. De mest effektiva är så klart väldigt dyra men den lägsta klassen CPV ger 2-10 gånger mer el per ytenhet än vanliga paneler.
Citera
2022-09-15, 09:22
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag installerade i februari i år och anläggningen ger som mest 10kW med beräknad årsproduktion på 10 000kWh. Om jag summerar inkomst från försäljning av överskott, värdet av egenförbrukad el och skattekompensationen har jag fram till och med augusti fått tillbaka 20,5% av installationskostnaden.

Värdet av egenförbrukning är vad den hade kostat om jag fått köpa den inklusive allt utom abbonnemangsavgiften.

Det låter onekligen som ni har gjort en väldigt bra investeringar och med en mycket hög avkastning redan. Om inget markant förändras på elmarknaden de närmaste åren så kommer ni ha fått tillbaka investeringen inom 3-5 år och dessutom ökat värdet på fastigheten, ingen dum affär helt enkelt.
Citera
2022-09-15, 09:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det låter onekligen som ni har gjort en väldigt bra investeringar och med en mycket hög avkastning redan. Om inget markant förändras på elmarknaden de närmaste åren så kommer ni ha fått tillbaka investeringen inom 3-5 år och dessutom ökat värdet på fastigheten, ingen dum affär helt enkelt.
Notera att året inte ens är slut ännu utan det fortsätter att komma el från panelerna.

När jag räknade på detta förra året kom jag fram till 8 år men det kommer onekligen att gå betydligt fortare.
Citera
2022-09-20, 22:01
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Skaffade mina paneler 2019. Nettokostnad efter bidrag 160 000 kr.

Saldo hittils i år:

Köpt el för 10488 kr
Sålt el för 24818 kr.

Till det tillkommer 60 öre/kWh i skatteåterbäring, 8715 kr.

Har en villa på 170 kvm i Göteborg och en elbil som jag laddar hemma (så ingen sopparäkning)

Timpris på elen från Greenely.
Citera
2022-09-21, 18:51
Avslutad
TS bor förmodligen i Norrland och saknar förståelse för att det är 140 mil fågelvägen från Malmö till Kiruna och 130 mil från Malmö till Florens.
Citera
2022-09-21, 19:15
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det händer rätt mycket nu på solpanelssidan rent tekniskt, det kommer ut massa nya CPV-paneler vilka är betydligt mer effektiva än vanliga PV-paneler. De mest effektiva är så klart väldigt dyra men den lägsta klassen CPV ger 2-10 gånger mer el per ytenhet än vanliga paneler.
Så det kan vara värt att avvakta lite?
Kanske är CPV-paneler dyra i början för att sedan sjunka något? Har du någon länk?
Citera
2022-09-21, 19:20
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
vore det inte smartare att ha solcellerna i andra soligare länder t.ex. på sommarhuset i spanien istället sitt permanenta boende hemma i sverige?
Ska de packa ner elen i resväskan och ta med sig hem sedan då när semestern är slut?
Citera
2022-09-21, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Solen bjuder på 800 watt energi per kvadratmeter på våra breddgrader, vid ekvatorn 1100 watt. Verkningsgraden för de vanligaste modellerna är runt 20% vid 30 grader. Har man 100 kvadratmeter tak och sätter paneler på 72 kvadratmeter så kan man som mest få ut 92 Kwh en solig sommardag.

På vintern ökar tro det eller ej verkningsgraden till 30-35%, men soltimmarna är färre så räkna med att de producerar hälften så mycket då.

En enstaka panel är dock en symbolhandling.
Vad snackar du om och hur räknar du?
Taklutning samt väderstreck för varje takyta med paneler måste vara känt för att kunna göra beräkningen.
Mvh.
Citera
2022-09-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Och han kommer få köpa el i vinter för 8,8kr/kWh.

Hade han sluppit det om han inte haft solceller eller vad fan menar du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in