2026-08-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men hur skall elnätet hantera en massa solel?
Förslagsvis transportera från producent till konsument.

Eller ser du något alternativ?

Citat:
Solen kan snabbt och oförutsett gå i moln lokalt. Så solceller har en viss problematik för stabiliteten i elnätet. Annan solteknik som inte har den extrema volatiliteten är inte lönsam.
Nja, solparkerna offererar en viss effekt varje kvart. Och de måste dom leverera. Annars blir det böter. Dom offererar därför inte full effekt. DÄrmed har dom en flexibilitet i produktionen vilket gör att dom kan matcha den offererade effekten.

Med de snabbt fallande batteripriserna och ökade antalet laddcykler har priset att lagra en kWh rasat. Så nu kan solparkerna genom att ha lite batterier öka produktionen. Och leverera till batteri när det produceras för mycket och leverera från batteri när det är för molnigt.

Och inte minst, leverera till batteri när priset är lågt och från batteri när priset är högt. De stora prisskillnaderna i dag gör detta lönsamt.
Citera
2026-08-14, 17:40
Medlem
Citat:
Min kommentar handlar om ekbo251 och påståendet "Sverige skulle nog utan större bekymmer kunna öka från 4.43 TWh till 60 TWh." Batterilagring dimensionerat för 60 TWh solel är en himla skillnad än batterilagring för 4.43 TWh; gäller den reaktiva effektbalanseringen likaså.
Varför tänker du att man skulle lagra rubbet i batterier?

Mängden batterier spelar väl ingen roll så länge de är lönsamma. Det är precis tvärtom. Såå länge batterier är lönsamma vill man köpa fler. Eller hur?
Citera
2026-08-14, 19:27
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Min kommentar handlar om ekbo251 och påståendet "Sverige skulle nog utan större bekymmer kunna öka från 4.43 TWh till 60 TWh." Batterilagring dimensionerat för 60 TWh solel är en himla skillnad än batterilagring för 4.43 TWh; gäller den reaktiva effektbalanseringen likaså.
2024 kunde man producera 3 TWh batterier / år enligt https://balkangreenenergynews.com/iea-battery-manufacturing-capacity-set-to-triple-within-five-years/ där de räknar med 3 ggr högre kapacitet inom 5 år. Så 60 TWh kan man glömma.
Citera
2026-08-14, 22:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
2024 kunde man producera 3 TWh batterier / år enligt https://balkangreenenergynews.com/iea-battery-manufacturing-capacity-set-to-triple-within-five-years/ där de räknar med 3 ggr högre kapacitet inom 5 år. Så 60 TWh kan man glömma.
Men batterier och solceller är väl inte samma sak?
Citera
2026-08-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Lagring i batteri. Antingen hemma i villan eller centralt. Går solen i tjockt moln och inte klarar huset träder mitt batteri in. Sedan laddas det när den tittar fram igen.

Är det växlande molnighet kan det vara volatilt vid en anläggning men är sällan i synk med andra i närheten så produktionen jämnar ut sig.

I juli köpte jag 32 kWh totalt under första veckan innan växelriktaren fick en programvaruuppdatering. Resten av juli köpte jag någon enstaka kWh. Produktionen landade på 1362 kWh varav jag sålde 826 kWh för 48 öre/kWh. Anläggningen vars första delar installerades februari 2022 är avskriven till 81% idag.

Tunga storindustrier menas.

.
Citera
2026-08-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Lagring i batteri. Antingen hemma i villan eller centralt. Går solen i tjockt moln och inte klarar huset träder mitt batteri in. Sedan laddas det när den tittar fram igen.

Är det växlande molnighet kan det vara volatilt vid en anläggning men är sällan i synk med andra i närheten så produktionen jämnar ut sig.

I juli köpte jag 32 kWh totalt under första veckan innan växelriktaren fick en programvaruuppdatering. Resten av juli köpte jag någon enstaka kWh. Produktionen landade på 1362 kWh varav jag sålde 826 kWh för 48 öre/kWh. Anläggningen vars första delar installerades februari 2022 är avskriven till 81% idag.
.

Tunga storindustrier menas. Tex LKAB, Skania. Hela sjukhusområden osv.

.
Citera
2026-08-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
.

Tunga storindustrier menas. Tex LKAB, Skania. Hela sjukhusområden osv.

.

Tunga storindustrier står för runt 30% av elförbrukningen i Sverige - hushållen står för nästan 60% av förbrukningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in