2022-09-09, 10:46
Medlem
OliverCromwells avatar
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?
Citera
2022-09-09, 10:49
El är dyrt även på sommaren nuförtiden.

Med dagens elpriser gör man nog vinst efter en 10 år.
Citera
2022-09-09, 10:57
Medlem
Sooks avatar
Skulle snarare säga att du är idioten som inte förstår vad man kan tjäna på solceller. Även på sommaren går det åt el. Finns massor med pengar att tjäna även nu. Har man elbil kör man ju mer eller mindre gratis hela sommaren.
Citera
2022-09-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Solceller absorberar solljus under vintern, även om mängden energi som produceras oundvikligen blir mindre. Solceller kan inte bara producera el från direkt solljus, utan även indirekt solljus. Det innebär att de absorberar ljus när det är molnigt eller när solen reflekteras mot till exempel ett snötäcke eller en annan byggnad.
De flesta som har solceller behöver komplettera med en annan energikälla under vintern. Det kan i många fall finansieras genom försäljning av överskottsel – sommarens långa och ljusa dagar innebär nämligen att en solcellsanläggning producerar mer el än vad som behövs i fastigheten.
Citera
2022-09-09, 11:00
Medlem
a-mortals avatar
Det är helt beroende av det elpriset de kommande åren om det är ekonomiskt lönsamt. De som är klimatnojiga eller preppers har väl anledning nog att spendera deras överflödiga skattkistor med guld på ineffektiva elproduktionslösningar.
Citera
2022-09-09, 11:00
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skulle snarare säga att du är idioten som inte förstår vad man kan tjäna på solceller. Även på sommaren går det åt el. Finns massor med pengar att tjäna även nu. Har man elbil kör man ju mer eller mindre gratis hela sommaren.

Haha, jo tjena.

Har du siffror för att backa upp dessa glädjekalkyler.
Citera
2022-09-09, 11:05
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Hur mycket av det tvingas dina medmänniskor arbeta/finansiera för att den kalkylen ska gå ihop?
Citera
2022-09-09, 11:06
Medlem
Citat:
Haha, jo tjena.

Har du siffror för att backa upp dessa glädjekalkyler.

Från villaägarna:

Citat:
Sommaren 2022 noterades betydligt högre snittpriser på el. Inte heller kan vi förvänta oss någon lättnad mot höst och kommande vinter. Ett snittpris på 2,5 kr/kWh ger en årlig besparing på 21 000 kr och en återbetalningstid på ca 6,5 år.

Återbetalningstiden ska sedan jämföras med en förväntad livslängd på minst 25–30 år. Efter det att investeringen betalats är resten av livslängden ren vinst.

- Det kapital som du investerar i solceller kan du alternativt placera i någon form av sparande, men den ”utdelning” på ca 11 procent du får via solen kan dock vara svår att slå. Istället för att ha pengarna på banken kan du ha dem på taket, säger Malte Rungård.

https://www.villaagarna.se/radgivnin...-ar-solceller/
Citera
2022-09-09, 11:17
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:

Vad säger FlashBack?

Det är väl inte så konstigt tycker jag. Kollade nyss upp vad det skulle kosta att lägga celler på ena sida taket, 130 000sek och det skulle uppskattningsvis ge 11 000kWh/år (svea solar). Med dessa priser är det snart betalt plus att husets värde år upp, förmodligen mer än 130k, vi ev. försäljning.

Polaren som har solceller sålde sitt överskott av el i Aug för 4,4 kr /kWh i Sthlm.
Citera
2022-09-09, 11:17
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Från villaägarna:

Ja, exakt. Och ett snitt på 2,5 kr/kwh är lågt räknat med tanke på hur prognoserna ser ur för kommande år så återbetalningstiden kommer i verkligheten bli ännu kortare. De som har hunnit skaffa solpaneler kan skatta sig lyckliga, jag är tyvärr inte en av dom.

TS, det är du som är en idiot.
Citera
2022-09-09, 11:21
Medlem
OliverCromwells avatar
Sedan glömde jag så klart att nämna alla subventioner som kommer till för solceller.

Vi betalar redan för det via skattesedeln för att hålla priserna för detta artificiellt lågt på marknaden.
Citera
2022-09-09, 11:21
Medlem
Treantprotectors avatar
vore det inte smartare att ha solcellerna i andra soligare länder t.ex. på sommarhuset i spanien istället sitt permanenta boende hemma i sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in