Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Solen bjuder på 800 watt energi per kvadratmeter på våra breddgrader, vid ekvatorn 1100 watt. Verkningsgraden för de vanligaste modellerna är runt 20% vid 30 grader. Har man 100 kvadratmeter tak och sätter paneler på 72 kvadratmeter så kan man som mest få ut 92 Kwh en solig sommardag.
På vintern ökar tro det eller ej verkningsgraden till 30-35%, men soltimmarna är färre så räkna med att de producerar hälften så mycket då.
En enstaka panel är dock en symbolhandling.
Jag läste också att lagom värme är bäst vilket gör att Sverige funkar hyggligt.
100 m2 kommer inte funka för mig då jag har nord- och södertak och för nöja mig med 50-60 m2 på södertaket beroende på hur väl panelerna går pussla in. Måste vara många som bara bör fylla ena takhalvan.
Lite skalfördelar är det och man får fylla sina lämpliga tak så gott det går. Jag har inte plats på marken men kanske skulle kanske kunna klämma in några paneler på det platta garagetaket (bygga ställning?).
En enda panel har jag haft tidigare, men då på segelbåten. Jättebra då jag inte hade laddning från utombordaren (som ändå inte gick så mkt). Klarade att hålla kompressorkylen kall mellan turerna. Bytte "allt" till LED också för att spara på strömmen.
PS Segelbåten hade ett enkelt 12V-likströmssystem och ingen inverter.