2022-09-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaefvel
Kollegan har en anläggning på kring trettio kilowatt, han har i snitt dragit in någonstans mellan 13-15.000 kr per år. Olönsamt - nej…
30 kw kostar med moms runt 525 000 kr, allt som allt, enligt solcellsguiden. Det skulle ge en avkastning på ca 2,8%. Du kan tala om för din kollega att det där inte är en klok investering.
Citera
2022-09-09, 12:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bor man i en bostadsrättsförening som står för kostnaderna för solpanelerna har man även gratis el, åtminstone under sommarhalvåret. Den el föreningen säljer betalar även de fasta elkostnaderna.
Det är sannolikt en bättre investering än villa-solel eftersom skalan är större och vissa dyra delar kan användas mot många fler kvm soltak. Dessutom är man många som delar på elen, och det är bra, det ger en utjämnad elförbrukning.
Citera
2022-09-09, 12:33
Medlem
Lucianuss avatar
Här har vi ett exempel:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/solceller-ovantat-lonsamt-nu-laggs-tusenlapparna-pa-hog
Med de höga elpriserna är det inte orimligt att man får en kort pay-off tid.
Risken är stor att de höga priserna håller sig till dess vi får igång nga kärnkraftverk, så
beroende på läge kan solceller vara lönsamt. Skulle man däremot föreslå det i Övre Norrland
skulle jag vara mera tveksam i alla fall med de verkningsgrader vi har nu. Å andra sidan arbetar
man med att ta fram flerskiktade celler för olika våglängder vilkas totala verkningsgrad blir högre
och då kan det nog vara användbart i vissa situationer även där sommartid.
Citera
2022-09-09, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Polaren som har solceller sålde sitt överskott av el i Aug för 4,4 kr /kWh i Sthlm.
Och han kommer få köpa el i vinter för 8,8kr/kWh.
Citera
2022-09-09, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Ingen av de så kallade gröna omställningarna har gett vinst, varför skulle solceller vara ett undantag?
Exakt. Solceller är det dyraste sättet att producera el.
Citera
2022-09-09, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Här har vi ett exempel:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/solceller-ovantat-lonsamt-nu-laggs-tusenlapparna-pa-hog
Med de höga elpriserna är det inte orimligt att man får en kort pay-off tid.
Risken är stor att de höga priserna håller sig till dess vi får igång nga kärnkraftverk, så
beroende på läge kan solceller vara lönsamt. Skulle man däremot föreslå det i Övre Norrland
skulle jag vara mera tveksam i alla fall med de verkningsgrader vi har nu. Å andra sidan arbetar
man med att ta fram flerskiktade celler för olika våglängder vilkas totala verkningsgrad blir högre
och då kan det nog vara användbart i vissa situationer även där sommartid.
Höga priser på sommaren=dubbelt så höga priser på vintern. Det måste man räkna in i kalkylen, att när man måste köpa el så betalar man ~dubbelt mot när man säljer.
Citera
2022-09-09, 12:50
Medlem
graFFes avatar
Har 40 paneler som sattes upp i mars i år och som redan genererat el för 24.650,23 kr.

Och då har jag nästan 200kvm hus, ett uppvärmt dubbelgarage, stor uppvärmd pool och ett spabad som går året runt.

Eon köpte el för 366,01 öre per kWh av mig i augusti.
Citera
2022-09-09, 12:52
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Testat räkna på det gosse?
Citera
2022-09-09, 12:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Vi får väl se hur det hela utvecklar sig om några år.

Vad är det som ska utveckla sig?

Vissa faktorer ligger ju fasta, exempelvis vad man betalat för sin anläggning, det kan inte utveckla sig åt nåt håll.

Andra faktorer är osäkra, exempelvis hur elpriset kommer utveckla sig, jag gissar att elpriset kommer ligga rätt så högt länge.
Citera
2022-09-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaefvel
Kollegan har en anläggning på kring trettio kilowatt, han har i snitt dragit in någonstans mellan 13-15.000 kr per år. Olönsamt - nej…
Vad kostade installationen?
Citera
2022-09-09, 13:04
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Som sagt, jag har också talat med folk inom branschen, och de säger de direkt motsatta.

Så just nu står ord mot ord.

Vi får väl se hur det hela utvecklar sig om några år.
Du läste inte det jag skrev eller? Om att jag sålde för 4' i aug och har mer än 10' buffrat inför vintern som kommer öka ytterligare i september?
Fungerar inte siffror på dig som fakta?
I vanliga fall återbetalas en solcellsanläggning på en villa i Sverige på 10-12 år. Med nuvarande elpriser - om de håller i sig - så kommer återbet-tiden vara halverad, ÅTMINSTONE.
Citera
2022-09-09, 13:05
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Exakt. Solceller är det dyraste sättet att producera el.
Öh, va? Vad för andra konsumentalternativ finns det som är billigare? Vindkraftverk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in