Citat:
Ursprungligen postat av
Kacki
Är inte själv framme vid att begära offert ännu men batterier är för mig inte så intressant om avtalsmodellen för att sälja och köpa el under dygnet eller året är attraktiv. Dvs att man inte säljer för 1 öre och köper tillbaka för 3 kr.
Vore dock bra med nödel vid kortare avbrott. Förhoppningsvis ska man kunna använda elbilens batteri som ju är tämligen kraftfullt som nödkraft.
Precis, kortare avbrott sker lite då och då.
Det där med att kunna använda elbilens batteri kände jag inte till men så är mitt tekniska kunnande begränsat till att zappa mellan olika tv-kanaler.
Bra tips också gällande avtalsmodellen, känns som jag har lite att sätta mig in i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kacki
Har du lantbruk eller liknande om du har så stor förbrukning? Innan man satsar på solpaneler tror jag man ska titta på hur man kan dra ner förbrukningen. Då pratar jag inte om att dra ur laddare mm, utan de stora puckarna som uppvärmningssystem, fönster och isolering främst.
PS På mitt hus (som jag inte bor i ännu) har jag bytt till luftvattenvärmepump förra året. Isoleringen är bra då det byggdes med extra isolering i både tak och väggar. Fönstrena (inkl altandörrar) däremot är 2-glas av 70-talsmodell och inte täta men fina i träet och det tar emot att byta - har nyligen bytt listerna i fönstrena dock.
Om det ändå vore så väl att vi hade ett lantbruk. Nej, vi har en hög temperatur i poolen, spabad, luftkonditionering, elbil och personer som gillar att duscha länge och väl. Det gav oss en elräkning på ca 9 tkr i augusti (en förbrukning på lite drygt 2,500 kWh).
Men jag håller med dig om att det är viktigt att se över vad man kan minska förbrukningen på. Vi har timpris och tvättar samt kör tvättmaskinen på nätterna. Likaså laddar vi elbilen när priset är som lägst. Men det ger mest skillnad i marginalen. Vatten och värme är de stora energitjuvarna.