2022-09-13, 18:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Solen bjuder på 800 watt energi per kvadratmeter på våra breddgrader, vid ekvatorn 1100 watt. Verkningsgraden för de vanligaste modellerna är runt 20% vid 30 grader. Har man 100 kvadratmeter tak och sätter paneler på 72 kvadratmeter så kan man som mest få ut 92 Kwh en solig sommardag.

På vintern ökar tro det eller ej verkningsgraden till 30-35%, men soltimmarna är färre så räkna med att de producerar hälften så mycket då.

En enstaka panel är dock en symbolhandling.
Spännande, mina paneler ger 208W per kvadratmeter när de ger som mest. Det motsvarar drygt 1000W instrålning här i Skåne. Även idag i mitten av september ger de bra, upp till 9,6kW när solen tittar fram mellan molnen. Panelerna är på 10,3kWp.
Citera
2022-09-13, 18:16
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
vore det inte smartare att ha solcellerna i andra soligare länder t.ex. på sommarhuset i spanien istället sitt permanenta boende hemma i sverige?

Njae, solceller funkar faktiskt inte så bra som man kan tro i varmare länder, typ Spanien eller stora delar av Afrika. De producerar lite eller inte alls om de blir för varma. Detta i kombination med att man i många andra länder inte förbrukar så mycket ström gör att det tar lång tid att få igen investeringen.
Citera
2022-09-13, 18:20
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
El är dyrt även på sommaren nuförtiden.

Med dagens elpriser gör man nog vinst efter en 10 år.
Läste om en person som bor i södra? Sverige, som räknade med att investeringen skulle betala av sig på två år. Så för vissa hushåll är nog solceller rätt väg att gå. Det går väl även att sälja den energi som privata solceller producerar?
Citera
2022-09-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Istället för att ge fattigt folk bidrag till cykel - så ger man medelklassen bidrag till en lyxig elcykel

Ska bli intressant att se vad nya regeringen gör😀.
Citera
2022-09-14, 02:06
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Solceller är ren godhetsposering, visst priset är tillfälligt högt på el men det förstår nog vem som helst att i Sossesverige kommer du aldrig tillåtas tjäna pengar på solen. Tro mig.

Detta, antingen staten eller elbolagen kommer åtgärda detta.

Om det skulle visa sig att de fortsätter ge 15% direktavkastning per år (eller 100% på eget kapital) så skulle man ta varenda bra lån och halvsketet blancolån man kommer över och plöja ner i solkraft för att bli rik snabbt. Hade räckt med 3.6 miljoner i en anläggning (med full belåning) för att få ut en genomsnittlig svensk lön per månad efter kostnader.

Men så kommer ju inte fallet att vara med avkastningen.

Idag sätts spotpriset på elen baserat på den dyraste kwh som produceras för att möta behovet, dvs naturgasen idag.

Min gissning är att det kommer en regeländring som justerar till ett pris baserat på blandningen av el, sedan får solkraftproducenter betalt lite godtyckligt så att ni återigen kan mjölkas av elbolagen och staten efter att ha plöjt ner massa kapital i solceller.

Edit: Med detta sagt är jag lite sugen på solceller, men det är staten och kapitalet jag oroar mig lite för.
Senast redigerad av laserhajen 2022-09-14 kl. 02:10.
Citera
2022-09-14, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Solen bjuder på 800 watt energi per kvadratmeter på våra breddgrader, vid ekvatorn 1100 watt. Verkningsgraden för de vanligaste modellerna är runt 20% vid 30 grader. Har man 100 kvadratmeter tak och sätter paneler på 72 kvadratmeter så kan man som mest få ut 92 Kwh en solig sommardag.

På vintern ökar tro det eller ej verkningsgraden till 30-35%, men soltimmarna är färre så räkna med att de producerar hälften så mycket då.

En enstaka panel är dock en symbolhandling.

Du är duktigt jävla efterbliven om du tror att man får ut 46 kwh av en sådan anläggning vintertid. Ditt jävla hjon.
Citera
2022-09-14, 09:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi har begärt offerter från tre olika solcellsföretag. Vi har en väldigt hög elförbrukning året om och det skall bli intressant att se kalkylerna för hur mycket el solcellerna på vårt tak kan producera.

Det kommer dröja många år innan vi ser pre-Bolund och pre-Putin-priser på elen så det är nog ingen dum investering.

Har vi tur så är de på plats i vår när de kan producera som mest.
Citera
2022-09-14, 10:10
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi läste lite om solcellsbatterier, att kunna lagra el i ett batteri som backup vid strömavbrott (vilket inte är osannolikt p.g.a. nedmonteringen av kärnkraft).

Men när vi tittade lite närmare på vad de kunde generera, för ca 100k (efter avdrag) så kunde batteriet förse oss med kanske 4t av ström på vintern som mest, vilket är i klenaste laget.
Citera
2022-09-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi läste lite om solcellsbatterier, att kunna lagra el i ett batteri som backup vid strömavbrott (vilket inte är osannolikt p.g.a. nedmonteringen av kärnkraft).

Men när vi tittade lite närmare på vad de kunde generera, för ca 100k (efter avdrag) så kunde batteriet förse oss med kanske 4t av ström på vintern som mest, vilket är i klenaste laget.

Är inte själv framme vid att begära offert ännu men batterier är för mig inte så intressant om avtalsmodellen för att sälja och köpa el under dygnet eller året är attraktiv. Dvs att man inte säljer för 1 öre och köper tillbaka för 3 kr.

Vore dock bra med nödel vid kortare avbrott. Förhoppningsvis ska man kunna använda elbilens batteri som ju är tämligen kraftfullt som nödkraft.
Citera
2022-09-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har begärt offerter från tre olika solcellsföretag. Vi har en väldigt hög elförbrukning året om och det skall bli intressant att se kalkylerna för hur mycket el solcellerna på vårt tak kan producera.

Det kommer dröja många år innan vi ser pre-Bolund och pre-Putin-priser på elen så det är nog ingen dum investering.

Har vi tur så är de på plats i vår när de kan producera som mest.

Har du lantbruk eller liknande om du har så stor förbrukning? Innan man satsar på solpaneler tror jag man ska titta på hur man kan dra ner förbrukningen. Då pratar jag inte om att dra ur laddare mm, utan de stora puckarna som uppvärmningssystem, fönster och isolering främst.

PS På mitt hus (som jag inte bor i ännu) har jag bytt till luftvattenvärmepump förra året. Isoleringen är bra då det byggdes med extra isolering i både tak och väggar. Fönstrena (inkl altandörrar) däremot är 2-glas av 70-talsmodell och inte täta men fina i träet och det tar emot att byta - har nyligen bytt listerna i fönstrena dock.
Citera
2022-09-14, 12:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Är inte själv framme vid att begära offert ännu men batterier är för mig inte så intressant om avtalsmodellen för att sälja och köpa el under dygnet eller året är attraktiv. Dvs att man inte säljer för 1 öre och köper tillbaka för 3 kr.

Vore dock bra med nödel vid kortare avbrott. Förhoppningsvis ska man kunna använda elbilens batteri som ju är tämligen kraftfullt som nödkraft.
Precis, kortare avbrott sker lite då och då.

Det där med att kunna använda elbilens batteri kände jag inte till men så är mitt tekniska kunnande begränsat till att zappa mellan olika tv-kanaler.
Bra tips också gällande avtalsmodellen, känns som jag har lite att sätta mig in i.
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Har du lantbruk eller liknande om du har så stor förbrukning? Innan man satsar på solpaneler tror jag man ska titta på hur man kan dra ner förbrukningen. Då pratar jag inte om att dra ur laddare mm, utan de stora puckarna som uppvärmningssystem, fönster och isolering främst.

PS På mitt hus (som jag inte bor i ännu) har jag bytt till luftvattenvärmepump förra året. Isoleringen är bra då det byggdes med extra isolering i både tak och väggar. Fönstrena (inkl altandörrar) däremot är 2-glas av 70-talsmodell och inte täta men fina i träet och det tar emot att byta - har nyligen bytt listerna i fönstrena dock.
Om det ändå vore så väl att vi hade ett lantbruk. Nej, vi har en hög temperatur i poolen, spabad, luftkonditionering, elbil och personer som gillar att duscha länge och väl. Det gav oss en elräkning på ca 9 tkr i augusti (en förbrukning på lite drygt 2,500 kWh).
Men jag håller med dig om att det är viktigt att se över vad man kan minska förbrukningen på. Vi har timpris och tvättar samt kör tvättmaskinen på nätterna. Likaså laddar vi elbilen när priset är som lägst. Men det ger mest skillnad i marginalen. Vatten och värme är de stora energitjuvarna.
Citera
2022-09-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
När alla har solceller som ger el när ingen behöver och måste köpa el när solen inte skiner så kommer de inte att få betalt för elen de producerar. I synnerhet inte då solcellerna bidrar till att destabilisera elnätet. Det kan tom bli så att man får betala för levererad el. Vänta några år och några blackouts ska ni få se.
”Alla” kommer aldrig ha egen solpanel, folk har inte ens en månadslön sparad och nu stiger räntor, mat och bränsle, men fortsätt för all del att försöka övertala dig själv att du gjort ett smart ekonomiskt val som inte satt upp solpanel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in