2022-09-21, 19:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Så det kan vara värt att avvakta lite?
Kanske är CPV-paneler dyra i början för att sedan sjunka något? Har du någon länk?

Njae, det är nog bäst att köpa det som finns nu och köpa mer senare. CPV kommer nog att förbli dyrt och förbli mest aktuellt för kommersiellt bruk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Concentrator_photovoltaics
Citera
2022-09-21, 21:52
Medlem
S.Kandals avatar
Vi har solceller på taket och det har varit så jäkla lönsamt att jag drar mig för att diskutera det med de som sliter med el-fakturorna.

Jag är för övrigt oerhört skeptisk till rådande klimatdebatt, det är för mkt känslor och noll realitet. Däremot ÄR solceller vansinnigt bra för plånboken, det är fakta.
Citera
2022-09-22, 06:38
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Ska de packa ner elen i resväskan och ta med sig hem sedan då när semestern är slut?

det råkar finnas nåt som kallas batterier? dumfan
Citera
2022-09-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
30 kw kostar med moms runt 525 000 kr, allt som allt, enligt solcellsguiden. Det skulle ge en avkastning på ca 2,8%. Du kan tala om för din kollega att det där inte är en klok investering.

Det är vad som han sålt ut till elnätet - han har också förbrukat en hel del själv så intjänandet är högre
Citera
2022-09-25, 08:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Notera att året inte ens är slut ännu utan det fortsätter att komma el från panelerna.

När jag räknade på detta förra året kom jag fram till 8 år men det kommer onekligen att gå betydligt fortare.
Kul att höra!
Ja, det är nog den bästa investeringen man kan göra nu som fastighetsägare, speciellt med tanke på den skakiga börsen och osäkerheten på energimarknaden under många år framåt.
Citera
2022-09-25, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Kul att höra!
Ja, det är nog den bästa investeringen man kan göra nu som fastighetsägare, speciellt med tanke på den skakiga börsen och osäkerheten på energimarknaden under många år framåt.

Jag skulle säga att vindkraft är bättre om du bor så till att du kan sätta upp den utan att bli osams med grannar.

Den producerar mer per investerad krona.

Och framförallt producerar den mer när elen är som dyrast i December till Februari.

Och har man väl vindkraft måste man fundera lite extra på solpaneler för det går bara att sälja överskottet när solen lyser en blåsig dag. Du får ingen mer el du kan använda. Och detta händer oftast när elpriset är lågt samtidigt som du vill köpa tillbaka el när den förmodligen är dyr.

Jag säger inte att det inte lönar sig med båda. Men solceller när man redan har vindkraft kan vara en sämre investering än t.ex. börsen.
Citera
2022-09-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaefvel
Det är vad som han sålt ut till elnätet - han har också förbrukat en hel del själv så intjänandet är högre
Ok, då ger det givetvis andra resultat.
Citera
2022-09-26, 13:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag skulle säga att vindkraft är bättre om du bor så till att du kan sätta upp den utan att bli osams med grannar.

Den producerar mer per investerad krona.

Och framförallt producerar den mer när elen är som dyrast i December till Februari.

Och har man väl vindkraft måste man fundera lite extra på solpaneler för det går bara att sälja överskottet när solen lyser en blåsig dag. Du får ingen mer el du kan använda. Och detta händer oftast när elpriset är lågt samtidigt som du vill köpa tillbaka el när den förmodligen är dyr.

Jag säger inte att det inte lönar sig med båda. Men solceller när man redan har vindkraft kan vara en sämre investering än t.ex. börsen.
Absolut!

Jag hade inte tackat nej till en "Bolundsnurra" men tyvärr tror jag inte att grannar eller kommunen skulle uppskatta att jag smällde upp en sådan till allmän beskådan. Vi bor ganska nära huvudstaden.
Citera
2022-10-24, 11:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Nu är det avtalat och klart gällande införskaffande av solceller. Det landade strax under 200,000 kr efter det gröna avdraget.

Det trista är att leveranstiden beräknas vara till nästa sommar.
Citera
2022-10-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Här har vi ett exempel:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/solceller-ovantat-lonsamt-nu-laggs-tusenlapparna-pa-hog
Med de höga elpriserna är det inte orimligt att man får en kort pay-off tid.
Risken är stor att de höga priserna håller sig till dess vi får igång nga kärnkraftverk, så
beroende på läge kan solceller vara lönsamt. Skulle man däremot föreslå det i Övre Norrland
skulle jag vara mera tveksam i alla fall med de verkningsgrader vi har nu. Å andra sidan arbetar
man med att ta fram flerskiktade celler för olika våglängder vilkas totala verkningsgrad blir högre
och då kan det nog vara användbart i vissa situationer även där sommartid.

Känner flera här i Mellannorrland som har skaffat solceller. Främst folk som bor på landet och har sidobyggnader med plåttak. Kanske tycker de att det blir fult på en huvudbyggnad i gammal stil, eller att det inte funkar på gamla takpannor och höga tak med många "vindlingar".

Solen lyser bra även i Norra Norrland, åtminstone i kustlandet. Under år 2019 var antal soltimmar i:
* Gotland 2 217 soltimmar
* Luleå 2 008 soltimmar,
* Stockholm 1 960 timmar,
* Lund 1 823 soltimmar.
* Kiruna 1436 timmar

Däremot är elpriset lågt norrut:
* SE1 och SE2 (Norrland) 43,2 öre/kWh i genomsnitt under 2021
* SE3 (Svealand) 67 öre/kWh
* SE4 (typ Götaland) 81,7 öre/kWh

Märkligt. I alla solcellskalkyler har dom räknat med betydligt högre pris än så. T.ex. 1.20 kr/kWh eller flera kronor. Varför? Är det glädjekalkyler, eller beror det på att elpriset har varit så högt i år, eller på att skatter och avgifter bör inkluderas på inkomstsidan i kalkylen, eller på att allt fler har timprisavgift och då blir elpriset dagtid förstås högre än dygnsmedelpriset. Istället är elpriset lägre på sommaren när solen lyser flest timmar än i genomsnitt över året.
Senast redigerad av guru1966 2022-10-24 kl. 11:51.
Citera
2022-10-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fakta, säger den som inte visar upp något mer än sin medelklass åsikt.

Men vi får väl se hur läget ser ut om si sådär 5 år. Om den investeringen verkligen var värt det.
Jag har haft mina första celler i fem år. Skulle varit betala på 12 år tänkte jag, men det är redan klart.
Går allt sönder dagen efter garantin är ute har strömmen ändå bara kostat 40 öre, och så billigt har jag inte köpt någon gång. Det som säljs fick jag ju 3.65kr för sist.
Kort och gott, tror man på kraftigt sänkta elpriser framöver så undvik solceller. Annars räkna på det.
Citera
2022-10-24, 12:42
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Känner flera här i Mellannorrland som har skaffat solceller. Främst folk som bor på landet och har sidobyggnader med plåttak. Kanske tycker de att det blir fult på en huvudbyggnad i gammal stil, eller att det inte funkar på gamla takpannor och höga tak med många "vindlingar".

Solen lyser bra även i Norra Norrland, åtminstone i kustlandet. Under år 2019 var antal soltimmar i:
* Gotland 2 217 soltimmar
* Luleå 2 008 soltimmar,
* Stockholm 1 960 timmar,
* Lund 1 823 soltimmar.
* Kiruna 1436 timmar

Däremot är elpriset lågt norrut:
* SE1 och SE2 (Norrland) 43,2 öre/kWh i genomsnitt under 2021
* SE3 (Svealand) 67 öre/kWh
* SE4 (typ Götaland) 81,7 öre/kWh

Märkligt. I alla solcellskalkyler har dom räknat med betydligt högre pris än så. T.ex. 1.20 kr/kWh eller flera kronor. Varför? Är det glädjekalkyler, eller beror det på att elpriset har varit så högt i år, eller på att skatter och avgifter bör inkluderas på inkomstsidan i kalkylen, eller på att allt fler har timprisavgift och då blir elpriset dagtid förstås högre än dygnsmedelpriset. Istället är elpriset lägre på sommaren när solen lyser flest timmar än i genomsnitt över året.

Det är mycket att ta hänsyn till, helt klart. För att göra det ännu mer komplicerat verkar det som om solceller arbetar bättre vid lite lägre temperaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in