Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Dessa kan antingen hamna på svenska tak och hoppas att de inte är snötäckta de få dagar då solen skiner. Eller så kan de hamna på den öppna marknaden och köpas av någon husägare i Andalusien eller Kalifornien.
Har finansierat mikrolån så att personer i Honduras, Mexiko och Madagaskar kan köpa solceller.
Har egna solceller på taket. Skottar ej av dem på vintern. Det stod tydligt i instruktionerna att man inte ska göra det. De ger så lite på vintern ändå. Risken är att man kliver på solcellerna och skadar dem. Det syns tydligt i appen som man får till sina solceller att produktionen går ner till noll när snön lägger sig på.
Är medveten om att de gör väldigt lite ström på vinterhalvåret. Men har nu fått mitt tredje SMS från mitt elbolag God El, som ger överskottet till t.ex. Läkare Utan Gränser, "Hej, din senaste faktura är på 40 kr eller mindre därför förs beloppet över till nästa faktura och du har inget att betala denna månad."
Fick solcellerna installerade i maj 2020. Räknade 2021 på ekonomin i det hela. Fick fram att jag behövde bli långt över hundra år för att tjäna in dem, var 48 år vid tillfället. Men med de högre priserna vi sett nu blir kalkylen bättre så klart och kanske höjs värdet på huset? Gjorde i alla fall investeringen främst av klimatskäl, så har inte skäl att ångra dem. Betalade med kontanta medel, så inga låneräntor att betala.