2022-09-10, 15:35
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
vad ska du med ved till när du har dina härliga solceller? oj har du märkt att de inte producerar på vintern?

Varje normalt funtad människa som har braskamin ser till att ha ved under vintern

Jag förstår inte varför det är en massa angrepp på dom som har solceller, vi som inte har några får sitta med vår dyr-el och är det så bra egentligen?
Citera
2022-09-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vore det inte bättre att man installerade solcellerna i mer sydliga delar av EU, för att sänka elpriset?

Det råder ju brist på solceller nu, när det är leveranstid på mer än 6 månader.

Hur tjänar jag som solcellsägare på att sätta upp solceller i ett land jag varken lever eller äger fastigheter i?

Menar du att jag skall köpa solceller å sätta dem på någon byggnad i Italien typ?

Jag har då iaf köpt solceller för att minska mina kostnader och inbetalningar till staten inte för att sänka elpriset åt Sydeuropeer.
Citera
2022-09-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag tror inte att dom som installerat solceller gjort någon dålig affär, elproduktion och elnät i sverige och resten av europa står inför gigantiska utgifter för nybyggnation dom närmsta 10 åren och det kommer hamna på elräkningen.

Vi får väl se, mycket kan staten gå in och täcka upp, för att hålla nere priserna.

Men troligen har du rätt, men vi har ju sett historiskt att tvära ändringar i politiska inriktningen snabbt kastar omkull ekonomiska kalkyler man gjort.
Citera
2022-09-10, 16:47
Medlem
Karmans avatar
Har en kompis som värmer vatten på hustaket. Det är inkopplat till husets generella värmesystem för varmvatten och värme. Det verkar nästan smartare än solceller, han har inte någon annan uppvärmning igång nästan hela sommarhalvåret, vad jag förstår. Stora besparingar blir det.
Citera
2022-09-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Dessa kan antingen hamna på svenska tak och hoppas att de inte är snötäckta de få dagar då solen skiner. Eller så kan de hamna på den öppna marknaden och köpas av någon husägare i Andalusien eller Kalifornien.

Har finansierat mikrolån så att personer i Honduras, Mexiko och Madagaskar kan köpa solceller.

Har egna solceller på taket. Skottar ej av dem på vintern. Det stod tydligt i instruktionerna att man inte ska göra det. De ger så lite på vintern ändå. Risken är att man kliver på solcellerna och skadar dem. Det syns tydligt i appen som man får till sina solceller att produktionen går ner till noll när snön lägger sig på.

Är medveten om att de gör väldigt lite ström på vinterhalvåret. Men har nu fått mitt tredje SMS från mitt elbolag God El, som ger överskottet till t.ex. Läkare Utan Gränser, "Hej, din senaste faktura är på 40 kr eller mindre därför förs beloppet över till nästa faktura och du har inget att betala denna månad."

Fick solcellerna installerade i maj 2020. Räknade 2021 på ekonomin i det hela. Fick fram att jag behövde bli långt över hundra år för att tjäna in dem, var 48 år vid tillfället. Men med de högre priserna vi sett nu blir kalkylen bättre så klart och kanske höjs värdet på huset? Gjorde i alla fall investeringen främst av klimatskäl, så har inte skäl att ångra dem. Betalade med kontanta medel, så inga låneräntor att betala.
Citera
2022-09-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Priserna kommer inte gå ner. Det kommer att ta över 50 år för hela världen att göra sig helt oberoende av Ryssland för evigt. Tills dess är det höga priser som gäller. Nästa sommar kommer priset inte gå under 10 kr/kwh en enda dag.

Jo, det kommer de. Det funkar inte samhällsekonomiskt med de priserna, det blir total katastrof. Huvudorsaken till att det är dyrt är inte ökad produktionskostnader, utan brist, men det kan man styra upp ifrån politiskt håll så att priserna hålls nere och elen ransoneras.

Läste en artikel ifrån JP Morgan som bedömde att de åtgärder som håller på att ske kommer att få ner priserna till normala nivåer till 2024 igen.
Citera
2022-09-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har en kompis som värmer vatten på hustaket. Det är inkopplat till husets generella värmesystem för varmvatten och värme. Det verkar nästan smartare än solceller, han har inte någon annan uppvärmning igång nästan hela sommarhalvåret, vad jag förstår. Stora besparingar blir det.

Det heter solfångare.

Finns även modeller som ersätter balkongräcket på hyreshus. Specialbeställs och sätts upp på alla våningar på en gång. Syns knappt.
Citera
2022-09-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Men man behöver ju ingen värme ändå på sommarhalvåret. Har inte haft nån värme på sen i Maj. Möjligtvis att man sparar lite på att värma duschvattnet.
Citera
2022-09-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Även med ''normala priser'' så betalar det igen sig på 5-10 år.
Vidare vad tror du egentligen Europa och Sverige ska göra på ett par år för att drastiskt få ner elpriserna egentligen?
Det finns ingen quick fix, speciellt inte när vi ser en tillväxt i svensk och europeisk industri.

Men under de 10 åren har man ökade kostnader, det var det jag menade och då kan det ta emot lite att investera. På sikt tror jag också det återbetalar sig, men man har ändå några år där man utöver ökade elkostnader också ska betala ränta på lån och amorteringar. Sen beror det ju på hur stor förbrukning man har, vilka möjligheter för solceller osv.

Jag utgår ifrån min egen situation och läge, och då blir det initialt ökad kostnad. Men som sagt, är lite mitt i mellan
Citera
2022-09-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men under de 10 åren har man ökade kostnader, det var det jag menade och då kan det ta emot lite att investera. På sikt tror jag också det återbetalar sig, men man har ändå några år där man utöver ökade elkostnader också ska betala ränta på lån och amorteringar. Sen beror det ju på hur stor förbrukning man har, vilka möjligheter för solceller osv.

Jag utgår ifrån min egen situation och läge, och då blir det initialt ökad kostnad. Men som sagt, är lite mitt i mellan
Du gör som du vill, men jag kan lova dig att folk inte kommer att komma springande om några år och säga att solceller inte var värt att investera i.
Farsgubben la 220 000 på det men har hus som är anslutna till sitt eget som han hyr ut.
Som det ser ut nu så kommer dessa 220 000 vara betalda på 2-3 år sedan gör han ren vinst.
Prognosen föra året var drygt 10 år men med nuvarande elpriser och vilka som kommer nu till vintern så är han nere på som sagt 2-3 år.
Citera
2022-09-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du gör som du vill, men jag kan lova dig att folk inte kommer att komma springande om några år och säga att solceller inte var värt att investera i.
Farsgubben la 220 000 på det men har hus som är anslutna till sitt eget som han hyr ut.
Som det ser ut nu så kommer dessa 220 000 vara betalda på 2-3 år sedan gör han ren vinst.
Prognosen föra året var drygt 10 år men med nuvarande elpriser och vilka som kommer nu till vintern så är han nere på som sagt 2-3 år.

Jo, hade jag haft 200k liggande så är det vara en bra investering, låna till 5% ränta, kanske inte lika mycket.
Citera
2022-09-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, hade jag haft 200k liggande så är det vara en bra investering, låna till 5% ränta, kanske inte lika mycket.
Fast nu lånade han via banken på bostaden, så runt 2%.
Vart tar man lån för 5% ränta idag för en bostad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in