2026-09-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vår villa är 100+100 m2 - hus på 100 m2 med källare.

Fjärrvärmen har vi så jag räknar inte med den - jag har bara räknat på vad jag sparar på elen - dvs hushållsel.

Den stora fördelen med batteri är att man får en relativt stor buffert och kan minska hur mycket man köper då man använder mer av sin egna el.

En normal dag hos oss (mars till oktober) ser ut som följande:

På morgonen är batteriet nere på kanske 10-15%. Sen går solen upp och beroende på elpris så laddar den antingen batteriet eller börja sälja. Är priset på el som lägst mellan 12-14.00 så laddar den batteriet då för att sälja resterande tid. På kvällen runt 18-19.00 är batteriet laddat till 100% och solen går ner/slutar producera. Då används batteriet för att t ex köra tvättmaskin, laga mat, kolla på tv osv tills dagen efter då det laddas igen.

Vi förbrukar runt 500 kWh/månad och Mars-Oktober köper vi runt 30-35 kWh istället för 500 kWh - resten kommer direkt från solcellerna eller via batteriet.

En sak man ska räkna med när man har någon form av värmepump som jag antar ni har är själva kostnaden för systemet. Värmepumpar är effektiva men de kostar en slant. Säg att en ny värmepump kostar 100.000 och beräknas hålla i 20 år - det är 5000 kr/år - sen tillkommer reparationer och service på värmesystemet/pumpen.

Fjärrvärme "håller för alltid" och är en mycket enklare konstruktion, går att reparera osv. Fjärrvärmen är i princip bara en värmeväxlare.

Svårt att prata för någon annan vad man skulle tjäna på ett batteri men ni skulle nog kunna öka egenanvändningen rejält med ett batteri Mars - Oktober men vad det skulle betyda i pengar vet jag inte.

Vi bytte frånluftsvärmepannan för 2,5 år sedan, kostade 70.000kr, så det är helt klart en kostnad man måste räkna med. Men de flesta villor som som inte har direktverkande el har ju någon form av installation som kräver utbyte och underhåll . . . man får kanske mer se det som en del av infrastukturen i huset än att lägga den kostnaden på vad el och uppvärmning kostar . . .

En värmeväxlare för fjärrvärme ligger väl ändå på runt 40.000kr, Den har nog lite längre livslängd men ingen enorm skillnad mot en frånluftsvärmepump, utlslaget på runt 20 år.

Förra året förbrukade vi totalt 7.645Kwh, varav pannan drog 5.453Kwh. Så vår hushållsel var totalt 2.192Kwh.

Om jag tar alla räkningar från elleverantör + nätägare och dividerar med 7.645 så blev vår totala Kwh-pris år 2025 1,7129kr /Kwh. Så vår hushållsel kostade oss 3.755kr, alltså lite mindre än era 4.870kr. Den stora skillnaden är nog helt enkelt att vi förbrukar lite mindre hushållsel än er (snarare än att Kwh-priset skiljer mycket).
Senast redigerad av THOR-Radio 2026-09-20 kl. 15:49.
Citera
2026-09-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THOR-Radio
Vi bytte frånluftsvärmepannan för 2,5 år sedan, kostade 70.000kr, så det är helt klart en kostnad man måste räkna med. Men de flesta villor som som inte har direktverkande el har ju någon form av installation som kräver utbyte och underhåll . . . man får kanske mer se det som en del av infrastukturen i huset än att lägga den kostnaden på vad el och uppvärmning kostar . . .

En värmeväxlare för fjärrvärme ligger väl ändå på runt 40.000kr, Den har nog lite längre livslängd men ingen enorm skillnad mot en frånluftsvärmepump, utlslaget på runt 20 år.

Förra året förbrukade vi totalt 7.645Kwh, varav pannan drog 5.453Kwh. Så vår hushållsel var totalt 2.192Kwh.

Om jag tar alla räkningar från elleverantör + nätägare och dividerar med 7.645 så blev vår totala Kwh-pris år 2025 1,7129kr /Kwh. Så vår hushållsel kostade oss 3.755kr, alltså lite mindre än era 4.870kr. Den stora skillnaden är nog helt enkelt att vi förbrukar lite mindre hushållsel än er (snarare än att Kwh-priset skiljer mycket).

Min erfarenhet är att själva anläggningen till fjärrvärme håller dubbelt så länge och kostar hälften så mycket.

Kollar jag på vår förbrukning hittills 2026 så är den 3900 kWh.

Av detta kommer 41,74% direkt från solcellerna och 39,36% från batteriet och 18,9% från nätet (köpt).
Citera
2026-09-20, 17:24
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Sedan glömde jag så klart att nämna alla subventioner som kommer till för solceller.

Vi betalar redan för det via skattesedeln för att hålla priserna för detta artificiellt lågt på marknaden.

Men jag gillar ju att du betalar en del av mina solceller.

Det känns skönt i magen, av flera orsaker...
Citera
Idag, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THOR-Radio

Konstigt sätt att räkna.

Ni använder ju 7645 kWh per år och 5453 kWh stod pannan för.

Nu drar ju pannan som mest December-Januari men en relativt stor andel av pannan kör ju även andra månader.

Mars - Oktober producerar ju solceller rätt bra och särskilt då i Mars - April skulle ni kunna spara en hel del genom att använda solel istället för att behöva köpa.

Här är en normal förbrukning sett över året för en villa uppvärmd med el:

https://media.hemsol.se/cdn-cgi/image/height=550,fit=scale-down,format=auto,quality=60/Elforbrukning-villa-02.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in