2022-09-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men man ska amortera också, såg på 10 år så är det 15000 plus ränta, och 20k tror jag är väldigt optimistiskt för en anläggning som kostar 150000. Man kan mycket väl hsmna i en situation när man inte får något alls för överskottet, för alla andra producerar ju samtidigt, och man har för lite förbrukning själv.

Jag tror absolut max 10k per år är rimligt att man sparar, så jag är inte sugen på att låna till det. Men kanske sparar ihop och ser hur elmarknaden ser ut om några år när det stabiliserat sig lite.
Ja men då betalar du ju av lånet samtidigt som du kan ta pengar ifrån betydligt lägre elkostnader under ett år?

Citerar RostigHink.
Inköpt el har kostat 7690 kr från elhandlaren och 6420 från elnätet inklusive abbonnemangsavgiften. Produktionsinkomst inklusive skatteavdraget är 15 900 kr och värdet på egenförbrukade elen 5050 kr. Det gör att min kostnad för el i år ligger på -6850 kr. Utan solcellerna hade jag fått betala 17 050 kr för samma förbrukning, en skillnad på 23 900 kr för en anläggning som kostat 111 000 kr att installera. Och detta lönar sig inte? Pfft. Avskrivning 21,5% och året är inte ens slut än.

Vilka är alla andra menar du? De flesta har inte solceller och det skulle ta årtionden innan alla villaägare får solceller om de nu skulle vilja ha det, någon måste ju bygga och installera det.
Vidare så bor de flesta i Sverige i lägenheter inte i villor.
Sedan så exporterar vi el, att våra priser är höga beror ju inte på någon direkt elbrist i Sverige nu utan i Europa.
Elbolagen säljer el till konsumenter i Europa vilket driver upp priserna här i Sverige.
Elbolagen säljer ju elen till konsumenten som betalar bäst.
Citera
2022-09-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marty78
Man TJÄNAR inte pengar på att köpa saker såvida man inte ämnar (och lyckas) sälja för dyrare än man köpte för. Om man tjänade pengar på att köpa saker så hade folk inte gjort annat.

Jag vill nog hävda att man TJÄNAR pengar på all överskottsel som man matar in i elnätet och i dagsläget får rätt så bra betalt för. Om man dessutom sedan köper tillbaka motsvarande mängd el till ett lägre pris så TJÄNAR man definitivt på det.
Citera
2022-09-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja men då betalar du ju av lånet samtidigt som du kan ta pengar ifrån betydligt lägre elkostnader under ett år?

Citerar RostigHink.
Inköpt el har kostat 7690 kr från elhandlaren och 6420 från elnätet inklusive abbonnemangsavgiften. Produktionsinkomst inklusive skatteavdraget är 15 900 kr och värdet på egenförbrukade elen 5050 kr. Det gör att min kostnad för el i år ligger på -6850 kr. Utan solcellerna hade jag fått betala 17 050 kr för samma förbrukning, en skillnad på 23 900 kr för en anläggning som kostat 111 000 kr att installera. Och detta lönar sig inte? Pfft. Avskrivning 21,5% och året är inte ens slut än.

Vilka är alla andra menar du? De flesta har inte solceller och det skulle ta årtionden innan alla villaägare får solceller om de nu skulle vilja ha det, någon måste ju bygga och installera det.
Vidare så bor de flesta i Sverige i lägenheter inte i villor.
Sedan så exporterar vi el, att våra priser är höga beror ju inte på någon direkt elbrist i Sverige nu utan i Europa.
Elbolagen säljer el till konsumenter i Europa vilket driver upp priserna här i Sverige.
Elbolagen säljer ju elen till konsumenten som betalar bäst.

Med dagens priser är det rätt säkert, men säg att priserna går tillbaka till normala nivåer om några år, då blir kalkylen en helt annan, men man står ändå där med lån som ska betalas.

Jag har bundet till 32 öre i 1,5 år till, så innan dess är det inget syfte, blir inte många tusen jag sparar på ett år.

Så får se hur läget ser ut nästa sommar, finns lite utrymme att låna på kvar (pga av man bara får värdera om vart 5:e år tyvärr), så kanske lägger på huslånet. Men vill som sagt avvakta alla politiska åtgärder som planeras först.

Inte omöjligt vi ser snyftreportsge om ett par år ifrån folk som investerat mycket pengar i solceller som sen knappt lönar sig pga sänkta elpriser. Den som lever får se, nu börjar jag med att sänka förbrukningen.
Citera
2022-09-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fakta, säger den som inte visar upp något mer än sin medelklass åsikt.

Men vi får väl se hur läget ser ut om si sådär 5 år. Om den investeringen verkligen var värt det.
Känner två solcellsägare som var glada för sina inte alltför stora överskott tidigare med normala elpriser. Nu när elpriset 20-dubblats är de nog än gladare.
Citera
2022-09-10, 13:59
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Med dagens priser är det rätt säkert, men säg att priserna går tillbaka till normala nivåer om några år, då blir kalkylen en helt annan, men man står ändå där med lån som ska betalas.

Jag tror inte att dom som installerat solceller gjort någon dålig affär, elproduktion och elnät i sverige och resten av europa står inför gigantiska utgifter för nybyggnation dom närmsta 10 åren och det kommer hamna på elräkningen.
Citera
2022-09-10, 14:11
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Diskussionen är lite meningslös eftersom somliga reagerar i affekt över själva ordet solceller.
Visst är det underligt!? Varför känna sig hotad av solceller? Värt en egen tråd…
Citera
2022-09-10, 14:18
Medlem
tnems avatar
Vore det inte bättre att man installerade solcellerna i mer sydliga delar av EU, för att sänka elpriset?

Det råder ju brist på solceller nu, när det är leveranstid på mer än 6 månader.
Citera
2022-09-10, 14:23
Medlem
Citat:

Jag har bundet till 32 öre i 1,5 år till, så innan dess är det inget syfte, blir inte många tusen jag sparar på ett år.

Så får se hur läget ser ut nästa sommar, finns lite utrymme att låna på kvar (pga av man bara får värdera om vart 5:e år tyvärr), så kanske lägger på huslånet. Men vill som sagt avvakta alla politiska åtgärder som planeras först.

Inte omöjligt vi ser snyftreportsge om ett par år ifrån folk som investerat mycket pengar i solceller som sen knappt lönar sig pga sänkta elpriser. Den som lever får se, nu börjar jag med att sänka förbrukningen.
Även med ''normala priser'' så betalar det igen sig på 5-10 år.
Vidare vad tror du egentligen Europa och Sverige ska göra på ett par år för att drastiskt få ner elpriserna egentligen?
Det finns ingen quick fix, speciellt inte när vi ser en tillväxt i svensk och europeisk industri.
Citera
2022-09-10, 14:36
Medlem
Priserna för att material och installation lär ha gått upp rejält. Även om det är lönsamt nu kan det bli dyrt på längre sikt om priserna sjunker till mer "normala" nivåer.
Citera
2022-09-10, 14:43
Medlem
Priserna kommer inte gå ner. Det kommer att ta över 50 år för hela världen att göra sig helt oberoende av Ryssland för evigt. Tills dess är det höga priser som gäller. Nästa sommar kommer priset inte gå under 10 kr/kwh en enda dag.
Citera
2022-09-10, 14:50
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Det går aldeles förträffligt bra med solceller just nu!
Min anlägning är köpt under tiden då alla låtsades om inga problem var på ingående. D.v.s. billigt inköp av en relativt stor anläggning, vilken alla sade att jag aldrig skulle kunna tjäna in.
En av mina grannar köpte hälften så många och något sämre paneler... Även han är mycket nöjd.

Vare sig jag eller min granne bryr oss i Gretas eller MP¨s klimat, mer än att vi ser hur de medelst sosseriet ödelägger viktig infrstruktur.
Jag kommer att tjäna in anläggning på nolltid, framförallt kombinerat med mina eldrivna värmeanläggningar.
Går vi mot rullande elavbrott under vintern, har jag ved som huvudsaklig värme och batteribackuper.

Solceller är kung!!
Tack Greta, mp och S
Citera
2022-09-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Det går aldeles förträffligt bra med solceller just nu!
Min anlägning är köpt under tiden då alla låtsades om inga problem var på ingående. D.v.s. billigt inköp av en relativt stor anläggning, vilken alla sade att jag aldrig skulle kunna tjäna in.
En av mina grannar köpte hälften så många och något sämre paneler... Även han är mycket nöjd.

Vare sig jag eller min granne bryr oss i Gretas eller MP¨s klimat, mer än att vi ser hur de medelst sosseriet ödelägger viktig infrstruktur.
Jag kommer att tjäna in anläggning på nolltid, framförallt kombinerat med mina eldrivna värmeanläggningar.
Går vi mot rullande elavbrott under vintern, har jag ved som huvudsaklig värme och batteribackuper.

Solceller är kung!!
Tack Greta, mp och S

vad ska du med ved till när du har dina härliga solceller? oj har du märkt att de inte producerar på vintern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in