2022-10-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det händer rätt mycket nu på solpanelssidan rent tekniskt, det kommer ut massa nya CPV-paneler vilka är betydligt mer effektiva än vanliga PV-paneler. De mest effektiva är så klart väldigt dyra men den lägsta klassen CPV ger 2-10 gånger mer el per ytenhet än vanliga paneler.

För det första, inte en chans, du har garanterat missförstått något! Att producera 10x mer än dagens paneler är ju tom. teoretiskt omöjligt, så. De måste ha räknat med per enhet _solcell_ vilket är helt ointressant, det intressanta är ju takyta för takmontage.

För det andra, att vänta på effektivare paneler är inte vettigt. Speciellt då det med nuvarande priser, åter igen, är ganska lång återbetalningstid i Sverige. Det blir bara ännu värre om man ska någon exotiskt, dyr och extra effektiv panel som ger 2% mer.
Senast redigerad av sandos 2022-10-24 kl. 13:17.
Citera
2022-10-25, 10:00
Medlem
Försöker sätta mig in i detta, att köpa solceller och om det är lönsamt. Totalt har vi var 2-3 månaders sol om året. En investering på nästan 80k som mina hade kostat innebär att antingen måste priset öka markant, eller så kommer jag gå back. Min granne som är pionjär inom området byter nu sina solceller, efter knappt 10 år på taket.

Står mellan bergvärme eller solceller, och tror snarare att bergvärme är bättre.
Citera
2022-12-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Nu är det avtalat och klart gällande införskaffande av solceller. Det landade strax under 200,000 kr efter det gröna avdraget.

Det trista är att leveranstiden beräknas vara till nästa sommar.

Får man fråga om det var inkl batteri?
Jag har fått offer på ca 200.000. Utan natt och 292.000 med batteri. 36 paneler
Citera
2022-12-13, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det händer rätt mycket nu på solpanelssidan rent tekniskt, det kommer ut massa nya CPV-paneler vilka är betydligt mer effektiva än vanliga PV-paneler. De mest effektiva är så klart väldigt dyra men den lägsta klassen CPV ger 2-10 gånger mer el per ytenhet än vanliga paneler.
10ggr? Effekten på en panel är väl ca 150W/m^2 max, då skulle en cpv med 10ggr mer el ge 1500W/m^2. Solstrålningen som når jordytan är max 1100W/m^2 under optimala förhållanden.

Att de skulle ge 2ggr mer låter också orimligt. Du har fått något om bakfoten.
Citera
2022-12-13, 11:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
10ggr? Effekten på en panel är väl ca 150W/m^2 max, då skulle en cpv med 10ggr mer el ge 1500W/m^2. Solstrålningen som når jordytan är max 1100W/m^2 under optimala förhållanden.

Att de skulle ge 2ggr mer låter också orimligt. Du har fått något om bakfoten.

Det är en lins på så den förstärker ljuset. En HCPV-panel förstärker ljuset 1000 gånger starkare än solen.
Citera
2022-12-13, 11:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Jag har haft mina första celler i fem år. Skulle varit betala på 12 år tänkte jag, men det är redan klart.
Går allt sönder dagen efter garantin är ute har strömmen ändå bara kostat 40 öre, och så billigt har jag inte köpt någon gång. Det som säljs fick jag ju 3.65kr för sist.
Kort och gott, tror man på kraftigt sänkta elpriser framöver så undvik solceller. Annars räkna på det.

Intressant, vill du berätta mer om din anläggning? Fick offert för ett tag sen på nästan 100 000kr för 14 celler. Gör tyvärr bara av med ca 5000 Kwh då värmen sköts med fjärrvärme, kamin och luft/luft.
Citera
2022-12-13, 13:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangpung1983
Får man fråga om det var inkl batteri?
Jag har fått offer på ca 200.000. Utan natt och 292.000 med batteri. 36 paneler

Det var med förberedelse för batteri.

Med tanke på priset för batteri så bedömde vi att det är bättre för oss att avvakta tills tekniken blivit lite bättre.
Citera
2022-12-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det var med förberedelse för batteri.

Med tanke på priset för batteri så bedömde vi att det är bättre för oss att avvakta tills tekniken blivit lite bättre.
Okej, tack för svar. Då kanske man ska slå till då
Citera
2022-12-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Intressant, vill du berätta mer om din anläggning? Fick offert för ett tag sen på nästan 100 000kr för 14 celler. Gör tyvärr bara av med ca 5000 Kwh då värmen sköts med fjärrvärme, kamin och luft/luft.
Även om du inte gör av med så mycket så kan du ju smäcka på så fullt det går på taket i alla fall. Med priserna som råder i dagsläget så går det ihop sig ändå. Det som är lite tråkigt just nu är väl att priserna skenat iväg pga. extrem efterfrågan och att alla som sätter upp inte är helt seriösa. Men är det något specifikt du undrar? Villkoren såg ju lite annorlunda ut då med 30% bidrag, å andra sidan var ju panelerna inte alls så effektiva då.
Citera
2022-12-13, 17:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Även om du inte gör av med så mycket så kan du ju smäcka på så fullt det går på taket i alla fall. Med priserna som råder i dagsläget så går det ihop sig ändå. Det som är lite tråkigt just nu är väl att priserna skenat iväg pga. extrem efterfrågan och att alla som sätter upp inte är helt seriösa. Men är det något specifikt du undrar? Villkoren såg ju lite annorlunda ut då med 30% bidrag, å andra sidan var ju panelerna inte alls så effektiva då.

Jag kan absolut överdimensionera anläggningen men får som jag förstår inte de extra 60 örena för det som överstiger min årliga förbrukning så återbetalningstiden blir lite längre.
Jag har annars ett perfekt tak att fylla i rakt söderläge utan något som skymmer eller skorstenar som finns. Har även ett tak i rakt västlig riktning som också går att fylla men då blir det riktigt överdimensionerat.

Hur stor anläggning har du?
Hur mycket gör du av med?
Vilket elområde bor du i?
Citera
2022-12-14, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag kan absolut överdimensionera anläggningen men får som jag förstår inte de extra 60 örena för det som överstiger min årliga förbrukning så återbetalningstiden blir lite längre.
Jag har annars ett perfekt tak att fylla i rakt söderläge utan något som skymmer eller skorstenar som finns. Har även ett tak i rakt västlig riktning som också går att fylla men då blir det riktigt överdimensionerat.

Hur stor anläggning har du?
Hur mycket gör du av med?
Vilket elområde bor du i?
Jag gör åt 12000 ungefär och anläggningen är på 15.1kw så jag ligger strax över förbrukningen i produktionen. Område 4 är det så det hjälper ju till med lönsamheten.
Stämmer att du inte får 60 öre, men det blir ju ändå pengar in och merkostnaden för extra paneler när du redan tagit ditt folk och har ställning uppe blir ju inte så mycket. Jag hade definitivt kört på max. Fick som mest 3.6 kr per kwh i somras.
Citera
2022-12-14, 06:23
Avslutad
Det är bara en sån där typisk grej bland.Tacky medelklass. Jmfr gigantiskt trädäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in