2022-09-09, 18:35
Medlem
Om man kunde producera solceller på löpande band - storskalig massproduktion i gigantisk skala - så att tom kläder gjordes av materialet -
Citera
2022-09-09, 19:10
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Som sagt, jag har också talat med folk inom branschen, och de säger de direkt motsatta.

Så just nu står ord mot ord.

Vi får väl se hur det hela utvecklar sig om några år.

Haha lite kul hur du blir uppläxad i tråden för att sedan komma på att du har "talat med folk inom branschen" och retirerar till "ord står mot ord, vi får se hur det går" när du oerhört bestämt kallar folk som köper solceller för idioter för att "vi bor i Norden"
Citera
2022-09-09, 19:19
Medlem
Det är väl söderläge som gäller och då bör ju solen värma upp taket även på vintern. Det är väl glaspaneler som exponeras för solljuset.
Granne har i alla fall monterat halva ladugårdstaket med solpaneler och verkar mer än nöjd över vad dom producerar i el. Sedan är det väl en prisfråga hur avancerad anläggning man klarar eller vill stats på ekonomiskt.
Tror inte någon villaägare skulle investera i någon som bara kostar utan att ge något större mervärde tillbaka. Så solpaneler av idag gör sitt tydligen sitt jobb och lär ha framtiden för sig som ett viktigt komplement i ett hushålls elförbrukning.
Citera
2022-09-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Det är väl inte så konstigt tycker jag. Kollade nyss upp vad det skulle kosta att lägga celler på ena sida taket, 130 000sek och det skulle uppskattningsvis ge 11 000kWh/år (svea solar). Med dessa priser är det snart betalt plus att husets värde år upp, förmodligen mer än 130k, vi ev. försäljning.

Polaren som har solceller sålde sitt överskott av el i Aug för 4,4 kr /kWh i Sthlm.
Farsgubben installerade solceller för drygt 220 000 kr.
Sedan anläggningrn sattes igång i våras har han fått någon tusing i månaden tillbaka för såld el.
Alltså detta är efter att kostnaderna för el när solen inte lyser på natten som exempel.
Ett nettovinst varje månad och då är inte besparingarna inräknade då han än så länge inte behöver betala något för el eftersom han säljer så pass mycket.

Kollade effekten på hans app för någon dag sedan och den peakade på 19 000 Watt mitt på dagen, då är det ändå under september i mellan Sverige.
Är ingen elektriker men jag antar att det är 19 000 watt i timmen?
Räcker väl till att driva flera hushåll, åtminstone under halva året?
Citera
2022-09-09, 19:28
Medlem
Citat:
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Så du tror att det måste vara sol för att solceller ska fungera 🤣 ta och läs på lite eller gå ring och prata med en leverantör! Mina fungerar utmärkt året om, men lite extra på sommaren. Tror närmare bestämt att du är dåren här.
Citera
2022-09-09, 19:28
Medlem
Gautamas avatar
Citat:

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?
Det blir ju mer sol med tiden i och med global warming. Fattar du inte det?
Citera
2022-09-09, 19:40
Medlem
Reidjis avatar
Stora vinnarna är folk med Solceller helt klart då priserna är rejält i överkant.

Inte nog för att de har el gratis, de får även betalt. Men det hjälper inte priserna utan gör en del folk rika vilket säkert var MP mål från första början genom att avveckla kärnkraften, för att trissa upp priserna som man sen tjänar massa pengar på med solpaneler.

Så nu sitter det ett gäng MP:are med solpaneler och skrattar åt andras misär medans de själva inkasserar pengar.
Citera
2022-09-09, 20:12
Medlem
skillnads avatar
Citat:

Vad säger FlashBack?
Idén med solceller är inte främst för uppvärmning utan som ett betydande komplement. Dra ut det på ett helt år, men en lång period av mycket ljus från vår till höst, så kanske förstår du var vinsten ligger?
Citera
2022-09-09, 20:14
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
...
Det finns bara en viss produktion av solceller och om rika nordbor köper upp dessa så blir det färre kvar för sydlänningarna att installera.

.

Nä det gör det inte. Vi har tack och lov inte planekonomi i världen.

En ökad efterfrågan driver upp priset lite grand varpå producentsidan svarar med ökad produktion och priset sjunker lite igen.

Råvaran är i princip outtömlig, det går bara åt väldigt mycket energi till att göra kiselkristall av sand.

Energikostnaden per solcell påverkas inte av hur många solceller det tillverkas i världen årligen så de skulle inte bli billigare om kunderna i världen bara köpte hälften så många årligen
Citera
2022-09-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedal
Vissa betalar pengar för att att gå på golfbanan och slå på en boll för att sänka sitt handikapp.

Andra springer maraton för de tycker det är kul.

En del investerar i energibesparande åtgärder på sitt hus för far att minska sitt klimatavtryck, nu sparar man även en hel del pengar som bonus.

Många sitter bakom en dator och fattar ingenting och tycker att alla är idioter.

Alla har vi olika intressen.
Ja. Vi som har solpaneler skrattar åt alla torskar som inte har det.
Citera
2022-09-09, 20:20
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Intressant perspektiv som jag inte har tänkt på tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här är nog ett av de mest korkade inläggen i den här tråden.

Det låter som om det kan bli fajt här.

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Nä det gör det inte. Vi har tack och lov inte planekonomi i världen.

En ökad efterfrågan driver upp priset lite grand varpå producentsidan svarar med ökad produktion och priset sjunker lite igen.

Råvaran är i princip outtömlig, det går bara åt väldigt mycket energi till att göra kiselkristall av sand.

Energikostnaden per solcell påverkas inte av hur många solceller det tillverkas i världen årligen så de skulle inte bli billigare om kunderna i världen bara köpte hälften så många årligen

I princip är ditt resonemang riktigt. Men vid varje givet tillfälle finns det bara en begränsad mängd solceller tillgängliga. Dessa kan antingen hamna på svenska tak och hoppas att de inte är snötäckta de få dagar då solen skiner. Eller så kan de hamna på den öppna marknaden och köpas av någon husägare i Andalusien eller Kalifornien.
Citera
2022-09-09, 20:22
Medlem
Citat:

Vad säger FlashBack?

Har kollegor som funderar på solceller men avvaktar då de just kom fram till att cellerna producerar i princip bara på sommaren o nästan inget på vintern. Kommer det snö gå det inte att ta bort snön då cellerna riskerar förstöras, vet inte hur bra det stämmer dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in