Citat:
Ja men då betalar du ju av lånet samtidigt som du kan ta pengar ifrån betydligt lägre elkostnader under ett år?Men man ska amortera också, såg på 10 år så är det 15000 plus ränta, och 20k tror jag är väldigt optimistiskt för en anläggning som kostar 150000. Man kan mycket väl hsmna i en situation när man inte får något alls för överskottet, för alla andra producerar ju samtidigt, och man har för lite förbrukning själv.
Jag tror absolut max 10k per år är rimligt att man sparar, så jag är inte sugen på att låna till det. Men kanske sparar ihop och ser hur elmarknaden ser ut om några år när det stabiliserat sig lite.
Jag tror absolut max 10k per år är rimligt att man sparar, så jag är inte sugen på att låna till det. Men kanske sparar ihop och ser hur elmarknaden ser ut om några år när det stabiliserat sig lite.
Citerar RostigHink.
Inköpt el har kostat 7690 kr från elhandlaren och 6420 från elnätet inklusive abbonnemangsavgiften. Produktionsinkomst inklusive skatteavdraget är 15 900 kr och värdet på egenförbrukade elen 5050 kr. Det gör att min kostnad för el i år ligger på -6850 kr. Utan solcellerna hade jag fått betala 17 050 kr för samma förbrukning, en skillnad på 23 900 kr för en anläggning som kostat 111 000 kr att installera. Och detta lönar sig inte? Pfft. Avskrivning 21,5% och året är inte ens slut än.
Vilka är alla andra menar du? De flesta har inte solceller och det skulle ta årtionden innan alla villaägare får solceller om de nu skulle vilja ha det, någon måste ju bygga och installera det.
Vidare så bor de flesta i Sverige i lägenheter inte i villor.
Sedan så exporterar vi el, att våra priser är höga beror ju inte på någon direkt elbrist i Sverige nu utan i Europa.
Elbolagen säljer el till konsumenter i Europa vilket driver upp priserna här i Sverige.
Elbolagen säljer ju elen till konsumenten som betalar bäst.